Kolory - spasowanie kamer

Lustrzanki i bezlusterkowce marki Sony
8kmichal
Awatar użytkownika

Kolory - spasowanie kamer

28.01.2021, 22:59

Zwracam się do Was z dużym problemem, o ile zgranie kamer PO zdjęciach to nie taki problem - przygotowanie ich DO zdjęć okazuje się katorgą. Robimy różne testy przez kilka godzin i nie potrafię uzyskać zadowalającego efektu. "Na oko" jeszcze bywa znośnie, ale kiedy wyciąga się czekar to zaczynają się schody. Niby człowiek kupuje takie same kamery, by uniknąć tego problemu - a tu takie niespodzianki.

Wzięliśmy pod lupę: 3x Fs5 i 2x Fs7.
Obrazek

Po wielu różnych opcjach, obraz zawsze wygląda inaczej. Zacząłem od ziobrowania menu - wszystkie kamery zgrałem identycznie, wszystkie parametry kamery jak i profil koloru został ustawiony jednakowo. 1:1. Tutaj pojawiło się sporo różnic, sprawdzałem też ustawienia na takich samych obiektywach - było bliżej, ale nadal nie na tyle by było dobrze.
WB - tu zaczynała się zabawa. Kamery same z siebie wczytują WB w przedziale 5600-6100 (żarówki i softy świecą 5600, kamery ustawiane pod różnym kątem, zamieniane miejscami). Robiliśmy testy i na WB z pomiaru kamer, i na WB ustawianym ręcznie (5600, tak jak światło).

Tu fajny przykład różnic WB pomiędyz Fs5 i Fs7 w ustawieniach neutralnych, takich samych, przy takich samych szkłach :)
Obrazek

W końcu w miarę udało się zgrać ze sobą 3x Fs5 i osobno 2x Fs7, postanowiliśmy zapiąć do jednej Fs5 i jednej Fs7 taki sam obiektyw, ustawić blisko obok siebie i grzebać w menu Fs5 by zgrać ze sobą biel. Ustawienia ręczne, WB 5600. Po grzebaniu w profilach WB w Fs5 udało się uzyskać w miarę zadowalający efekt czarnego jak i białego koloru, za to szarości się kompletnie rozwalają i nie zgadzają. Przykład:
Obrazek

Po kolejnych godzinach i wyzerowaniu profili koloru w Fs5, zrobiłem kolejny test od zera i zaczytałem WB przez kamery i efekt wyszedł w miarę zbliżony, ale nadal nie jest tak samo. Przykład:
Obrazek


Macie na to jakieś patenty? Jak zgrać i spasować ze sobą obraz z kilku kamer? Jak się do tego lepiej zabrać, albo co robię nie tak? W końcu była chwila by pocieszyć się nowymi zabawkami i zacząć je ze sobą zgrywać, ale jak widać efektów brak :o :cry:


---
Nikt? Nic?
Kolejna zagadka:
Kamera po ustawieniu balansu bieli mierzonym guzikiem a po ustawieniu ręcznym kelwinów na takie same - zupełnie różne obrazy. Raz jest biało, innym razem niebiesko. To samo się dzieje w różnych ustawieniach gamy i w ogóle profili koloru (kamera Fs5).
alias
Awatar użytkownika

Kolory - spasowanie kamer

29.01.2021, 12:48

8kmichal pisze:Źródło posta Macie na to jakieś patenty? Jak zgrać i spasować ze sobą obraz z kilku kamer?

jasne że mamy, to nic skomplikowanego ;)

- po pierwsze masz już colorchecker video, więc połowa sukcesu za Tobą
- po drugie, rozwiązanie jest zależne od sprzętu który masz, a w szczególności czy Twoje kamery "łykają" profile czy "łykają" LUT'u ewentualnie czy LUT'y obsługuje ATEM czy inny programowy mikser którego używasz jeśli to rozwiązanie ma służyć Ci do streamingów
- po trzecie trzeba mieć Davinciego, obojętnie płatnego czy nie, z tego co pamiętam to Ty chyba korzystasz z niego

i po kolei:
1. ustawiamy kamery na w miarę podobne profile lub po prostu do ustawień domyślnych oraz zakładamy docelowy obiektyw
2. z każdej kamery nagrywamy krótkie ujęcie na którym będzie colorchecker oczywiście robimy to w zadanych warunkach oświetleniowych
3. każdy klip z kamery wędruje potem do Davinciego gdzie w zakładce kolor używamy narzędzia do normalizacji kolorów na bazie zarejestrowanego colorchecker'a i na tej podstawie generujemy LUT, oczywiście indywidualny dla każdej z kamer
4. jeśli kamera od razu obsługuje LUT dla zapisu czy wyjścia do transmisji /np. kamery BM/ to jesteśmy w domu, po prostu wgrywamy ten LUT do niej i wszystko, a jeśli nie obsługuje LUT'ów to patrz punkt 5
5. jeśli kamera nie obsługuje LUT'ów a obsługuje wgrywane profile to szukamy narzędzia do generowania profilu dla danej marki kamer na podstawie LUT'a
/nie wiem jak jest w sony które masz/ ale robiłem to kiedyś dla reporterskich canonów i działało równie skutecznie jak LUT'y/
jeśli kamera nie obsługuje LUT'ów i nie obsługuje profili, lub nie umiemy wygenerować odpowiedniego profilu na bazie LUT'a to patrz punk 6
6. jeśli 4 lub 5 nie mogły zadziałać, to pozostaje użyć w transmisji takiego miksera który akceptuje LUT'y dla źródeł /nie jestem pewien ale teraz nawet prosty OBS to potrafi, albo sam z siebie albo z wtyczką/

i teraz, o ile zrozumiałem to Tobie chodzi o transmisje?
bo jeśli nie, tylko o zwykłe filmowanie to nie wiem w czym problem bo mając colorchecker zrobisz co trzeba w postprodukcji ;)
8kmichal
Awatar użytkownika

Kolory - spasowanie kamer

29.01.2021, 13:00

Dokładnie o to chodzi - sprawdzę Twoją opcję, to wydaje się sensowne.
Ciekawostka - staram kamera JVC z pomiaru ustawiam WB na 6100 i po ustawieniu ręcznie na 6100 obraz jest taki sam.
W kamerach Fs5 i Fs7 po zaczytaniu WB przez kamerę np na 5900 i po ustawieniu ręcznie 5900 jeden jest biały a drugi wali w czerwony :) Za nic nie mogę dojść z czego to wynika. Podobnie dzieje się w A73. Wb z guzika łapie ładną biel, po ustawieniu ręcznie na drugim profilu takiej samej wartości kelwinów, obrazy są bardzo różne.

Przed weekendowym streamem nie zdążę tego zrobić, ale serdecznie dziękuję za info. Wiem gdzie szukać.
alias
Awatar użytkownika

Kolory - spasowanie kamer

29.01.2021, 14:09

tak ku pamięci dla Ciebie i dla kolegów
o jednej świętej rzeczy trzeba zawsze pamiętać, że ustawianie Kelvinów to niestety tylko połowa sukcesu
bo dokładnie tak samo ważne jest ustawianie Tinty
Kelviny to wyłącznie balansowanie między ciepłym żółtym a zimnym niebieskim
a co z resztą?
no właśnie trzeba ustawiać jeszcze Tintę/tzw. zafarb/, czyli balansować miedzy fioletowym a zielonym w przestrzeni barw
i dopiero ta para ustawień daje prawdziwy balans kolorów który pozwala w miarę ułatwić uzyskanie spójności kolorystycznej kamer
część kamer to ma wprost w menu np. BM, np. Lumix'y
część nie ma, ale na szczęście daje się to osiągnąć przez wgranie profilu
ale są też i takie tańsze kamerki czy po prostu stare modele, że nic się nie zrobi bo jest tylko WB a nie ma Tinty
i wtedy d--a :cry:

Obrazek

Dodano po 27 minutach 57 sekundach:
p.s.
jeszcze jedna uwaga,
prawie każda kamera ma ma tzw. Automatyczny WB, i trzeba widzie co Twoja kamera robi przy użyciu tej funkcji
bo jedne kamery korygują kaelviny i tintę
a inne korygują tylko kelviny a tintę zostawiają w "neutralnej" pozycji albo pozycja ta jest zależna od profilu wybranego w kamerze
i tedy użycie szarej tablicy pomaga właśnie połowicznie
8kmichal
Awatar użytkownika

Kolory - spasowanie kamer

29.01.2021, 14:18

Zgadza się - ale zobaczcie co się tu dzieje.

https://youtu.be/ZpSIgAnNTE0

Przecież to powinno być "ciach" i zrobione. Z tanim i starym JVC nie ma problemów, a tu cały zestaw kamer Sony i ciężko dojść do ładu. Ustawiam WB z palca, po ustawieniu tego samego ręcznie jest zupełnie inaczej. To samo dzieje się na różnych profilach kolorystycznych, ale i kiedy wyłączymy je w ogóle. Sprawdzałem na wszelkich opcjach. Kiedy natomiast zmieniam zaawansowane ustawienia WB to pojawia się problem po ponownym zaczytaniu WB z palca, wtedy odczyt jest "przekłamany" o zmiany wprowadzone w picture profile :)
W a6600 czy w A73 bez problemu ustawisz zafarb.
alias
Awatar użytkownika

Kolory - spasowanie kamer

29.01.2021, 15:00

pierwsze co zauważyłem, to masz zdecydowanie za jasny obraz
przemknij przysłonę i ustawiaj wtedy
pamiętaj, że szara tablica odbija tylko 18% światła
wiec najpierw białą kartka /odbija ok 80% światła/ na ustawienie luminancji a potem szara tablica już bez zmiany luminancji

i zrób test jeszcze raz, i pokaż co wyjdzie
8kmichal
Awatar użytkownika

Kolory - spasowanie kamer

29.01.2021, 15:21

Z ciemniejszym jest tak samo - pamiętaj, że to tylko nagranie z ajfona :) Najbardziej mnie dziwi opcja, że balansuje się z kamery i kiedy ustawiam to samo ręcznie - widać jak duże są różnice.
To samo dzieje się w Fs5, Fs7 jak i starej Fs700.
alias
Awatar użytkownika

Kolory - spasowanie kamer

29.01.2021, 15:28

8kmichal pisze:Źródło posta To samo dzieje się w Fs5, Fs7 jak i starej Fs700.

zmieniaj sprzęt, w sony venice nic takiego się nie wyprawia
sam testowałem ;)
mav
Awatar użytkownika

Kolory - spasowanie kamer

29.01.2021, 15:44

8kmichal pisze:Źródło posta Najbardziej mnie dziwi opcja, że balansuje się z kamery i kiedy ustawiam to samo ręcznie - widać jak duże są różnice.

Moim zdaniem to efekt tego, że właśnie w trybie wskazania balansu, oprócz kelwinów kamera ustawia też zafarb - ten parametr o którym mówi alias. W "głupim" A73 możesz w ustawieniach balansu oprócz kelwinów także przesuwać po takim kwadraciku z gradientem :D
A7S3, FX30, jazda kran dron zdzich i takie tam | Sprzęt filmowy do wynajęcia | Moje realizacje
8kmichal
Awatar użytkownika

Kolory - spasowanie kamer

29.01.2021, 16:12

Wiem - właśnie to w aparatach ustawiam bez problemu. dlatego wciąż pojąć nie mogę, dlaczego kamery za taką kasę mają z tym problem. Po to kupujemy takie zestawy od jednego producenta, by nie walczyć tyle z głupim ustawieniem WB.
Właśnie zmieniłem - Fs7 to miała być "ta zmiana" :shock: :lol:
alias
Awatar użytkownika

Kolory - spasowanie kamer

29.01.2021, 17:20

a tak przy okazji, to te Twoje cuda od sony mają jednakową wersję softu?
8kmichal
Awatar użytkownika

Kolory - spasowanie kamer

29.01.2021, 17:31

Tak. Najnowsza. Szkła tez. Sprawdzałem.
Waldek

Kolory - spasowanie kamer

29.01.2021, 21:52

A czy do oświetlenia nie używasz lamp na żarówkę energooszczędną.One często migoczą w dwóch kolorach na zmianę. Wtedy na wzornik bieli ciężko jest ustawić biel.
alias
Awatar użytkownika

Kolory - spasowanie kamer

29.01.2021, 22:27

Waldek pisze:Źródło posta A czy do oświetlenia nie używasz lamp na żarówkę energooszczędną.

z jakiej zasady wynika ta że żarówki energooszczędne migoczą w dwóch kolorach?
w nich jest luminofor który świeci dość szerokim widmem światła
udało Ci się zaobserwować takie zjawisko?
8kmichal
Awatar użytkownika

Kolory - spasowanie kamer

29.01.2021, 23:57

Walimy zwykłymi żarówami 5600 przez softboxy - studyjnymi, w nich gramy też serwisy dla Tv i inne rzeczy. I nigdy nic nie miga i nie migało. Nie jest to kwestia żarówek - wykluczałem to na początku.
Adam

Kolory - spasowanie kamer

1.02.2021, 20:19

xxxxxxxxx
8kmichal ogarnij WonderLook Pro i zapomnij o problemach z niedopasowaniem
Beta

Kolory - spasowanie kamer

1.02.2021, 21:44

Kolego Adam Bijok - bluzgi i i ubliżanie innym forumowiczom proszę sobie stosować co najwyżej na swoim profilu FB.
Kolejna taka sytuacja spowoduje definitywne usunięcie z forum.
alias
Awatar użytkownika

Kolory - spasowanie kamer

2.02.2021, 16:14

Adam pisze:Źródło posta ogarnij WonderLook Pro

ten soft robi dokładnie to samo co opisałem powyżej, z tą różnicą że nie bazuje na próbnym nagraniu colorchecker przez kamerę
tylko na profilach IDT które de facto są tym samym tyle że wykonanym przez producenta i dla posiadanego przez producenta egzemplarza kamery
dalej sof generuje tak samo LUT jak robi to DR
ma moduł korekcji koloru o podobnych funkcjach jak Davinci, oczywiście nie tak rozbudowany i dokładny
oczywiście można też zrobić samemu nagranie testowe z colorcheckerem w tle na tej podstawie przygotować profil, jest taka opcja

minusy:
- wzorcowy profil IDT jest dla zunifikowanego egzemplarza kamery, a jak wiemy nawet między tymi samymi modelami tego samego producenta są różnice /chyba że nagramy wzorzec z colorcheckerem/
- ta metoda nie uwzględnia charakterystyki kolorystycznej obiektywu
- cały proces generowanie wyjściowego LUT'a jest dość złożony i czasochłonny
- soft jest płatny

plusy:
nie potrzeba mieć colorcheckera
nie potrzeba robić próbnego nagrania
nie potrzeba mieć i znać Davinciego

ale dla Michał te minusy jak się domyślam nie stanowią żadnego problemy, bo Michał to wszystko ma ;)
w DR wystarcza w bezpłatnej wersji ;)
8kmichal
Awatar użytkownika

Kolory - spasowanie kamer

2.02.2021, 17:03

Wszystko mam i... tylko brakuje czasu, by porządnie do tego usiąść. Mam nadzieję, że nadejdzie taki już za kilka dni. Od razu dam znać jakie są tego efekty.
AndiBandi

Kolory - spasowanie kamer

4.02.2021, 10:57

W Canonie C100 przy tworzeniu nowego profilu można wejść w ustawienia White Balance i ustawić zafarb niestety „na oko”.
Nie filmuję Sony i nie znam menu, ale jakoś nie chce mi się wierzyć że nie ma tam takiej pozycji w menu. Wszak Canon C100 jest sprzed ilu lat. Tu można na sucho poćwiczyć menu w Canonie jakby ktoś bardzo chciał.
https://www.usa.canon.com/internet/port ... s/eos-c100
Luminaris
Awatar użytkownika

Kolory - spasowanie kamer

4.02.2021, 11:41

Jeśli chodzi o FS5, to tinty nie ustawia się w picture profile/PPx/setting/WB shift/CC[MG/GR]?

Wróć do „Sony”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość

Chmura tagów:

Filmowanie lustrzankamivideodslrBlackmagic Pocket Cinema Camera 6KSony A6300 A6500 A7mk3 A7S3Zhiyun Crane 3S | WeeBill LabCanon C70 mk2 C200 C300SamyangDJI Ronin-S Mavic Air Phantom ProSony FX6 FX9GradingPanasonic S1 S1h GH5s GH5Gimbal