Monitory

8kmichal
Awatar użytkownika

Monitory

4.10.2016, 08:12

Zaczynając nowy wątek...
Na czym pracujecie ? Jaka konfiguracja monitora ?

2 monitory vs 1 4K ?

Właśnie jestem na etapie szukania i chęci zmiany mojego "trupa" - monitora dla graczy, z bardzo kiepską matrycą, bez IPS. :)
Możecie polecić coś wartego uwagi, odpowiedniego do pracy ? (w cenie dla filmującego aparatem) :)
alias
Awatar użytkownika

Monitory

4.10.2016, 08:49

8kmichal pisze:Źródło posta w cenie dla filmującego aparatem

Czyli jaki konkretnie budżet?

8kmichal pisze:Źródło posta 2 monitory vs 1 4K ?

Perspektywicznie to 2 x 4K lub 2 x FHD + 1 x 4K (zależy na czym pracujesz).
smirek
Awatar użytkownika

Monitory

4.10.2016, 09:33

ja mam https://www.asus.com/pl/Monitors/PA248Q/

moim zdaniem doskonały stosunek jakości do ceny

bardzo przydatne są też 4 porty USB 3.0 z boku monitora
8kmichal
Awatar użytkownika

Monitory

4.10.2016, 11:07

Właściwie to do wszystkiego. Obecnie mam fhd 27 cali i jest mi mało. W drugiej prscy mam 2x 24 fhd i jest w miarę ok.

Szukam czegoś koniecznie z IPS do montażu. Nie interesują mnie gry czy filmy. Nie montuje materiałów z red a - :)
Trochę sportu, jakieś telewizyjne programy. Budżet taki jaki ma użytkownik gh4 - nie taki jak może mieć ktoś z FS 7 :)

Chce w końcu zmienić stacje i monitory.

Wysłane z mojego D5803 przy użyciu Tapatalka
alias
Awatar użytkownika

Monitory

4.10.2016, 14:55

Trochę namieszam, ale trudno - mam nadzieje że nikogo nie wkurzę. Swego czasu miałem pisać teksty do Videodslr.pl ale po tym jak zmienili silnik forum w którym kompletnie się nie czułem odpuściłem sobie tą wspólpracę. Ale pozostały mi niedokończone szczotki kilku artykułów. Były też o monitorach. Co prawda nieco się zdezaktualizowały ale może coś się z nich komuś przyda, wiec pozwolę sobie wkleić 3 posty z ich treścią.
Uprzedzam że to tylko wersje robocze, więc mogą być błędy i nieścisłości, ale nie mam czasu i potrzeby ich poprawiać za co z góry przepraszam. ;)
alias
Awatar użytkownika

Monitory

4.10.2016, 14:56

Monitory - cz.1
Współczesna produkcja filmowa kładzie coraz większy nacisk na doskonalenie procesu postprodukcji, a jednym z jego elementów jest korekcja barwna (color correction), oraz świadome kolorowanie materiału (color grading). Bez względu na to czy mamy do czynienia z realizacją dużych przedsięwzięć filmowych czy niewielką produkcją filmów ślubnych, lub wręcz amatorskich, techniczną barierą łączącą nasz zmysł wzroku z edytowanym właśnie cyfrowym obrazem jest odpowiedniej jakości monitor. Owszem, na rynku można bez trudu wskazać wiele modeli z najwyższej półki pozwalających spełnić nawet najbardziej wygórowane oczekiwania, ale ceny tych monitorów oscylują wokół kwot sięgających kilkudziesięciu tysięcy złotych. Dlatego w cz.2 tego artykułu postaramy się przedstawić kilka propozycji pozwalających rozważyć zakup monitora praktycznie na każdą kieszeń. Przyjęliśmy proste założenie aby był on wystarczająco dobry do tego czym się zajmujemy, oraz stosunkowo tani - tak abyśmy mogli pozwolić sobie na zakup nawet dwóch sztuk jeśli nasze oprogramowanie znacznie poprawia komfort pracy w trybie wielomonitorowym. Czy wskażemy dokładnie jaki monitor wybrać? Nie, bo na tak zadanie pytanie nie da się odpowiedzieć w sposób prosty i jednoznaczny, gdyż wybór właściwego monitora obwarowany jest wieloma czynnikami . Każdy musi wybrać sam, ale przed dokonaniem wyboru warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych aspektów.

Przestrzeń kolorów.
Zacznijmy od wskazania kilku z najczęściej spotykanych przestrzeni, poczynając od tych najwęższych - a więc określających najmniejszy zakres wyświetlanych kolorów:
Rec. 709. Jest to międzynarodowy standard stosowany w telewizji wysokiej rozdzielczości (HDTV). Ma stosunkowo niewielką gamę kolorów i jest identyczna z powszechnie używaną (np. w komputerach i Internecie) przestrzenią barw sRGB. Różnica jest tylko w nieco innej domyślnej krzywej gamma (sRGB to gamma 2,2 dla PC z Windows lub 1,8 dla MAC’a, natomiast Rec. 709 to gamma 2,4).
Rec. 709 zatwierdzona w 1993 roku, do wykorzystania w 8-bitowych kodekach, przez co pozwala na wyświetlenie niespełna 17 mln. kolorów. Możliwe jest też zastosowanie 10-bitowych kodeków ale nie powoduje to zwiększenia zakresu prezentowanych barw a jedynie zwiększają precyzję. Przestrzeń Rec. 709 odziedziczyła zakres barw po Rec. 601 (znanej z SDTV) dlatego jej wdrożenie nie wiązało się z żadną rewolucją techniczną w zakresie zarówno rejestracji jak i wyświetlania barw na ekranie.

DCI –P3 . Jest to nowszy standard przestrzeni zaprojektowany do celów kina cyfrowego, bazujący na mniej więcej takiej samej przestrzeni barw jakie pozwala zarejestrować taśma filmowa. Jej gama ​kolorów ​jest ​znacznie obszerniejsza niż Rec.709 dzięki czemu ma bardziej wyraźne zielenie i czerwienie w porównaniu do Rec. 709. Potrafią ją wyświetlać niektóre telewizory (np. wyższe modele Panasonica czy LG) i monitory od klasy średniej wzwyż.

Adobe RGB 1998. Choć ta przestrzeń wywodzi się z poligrafii i cyfrowej obróbki obrazu, przeniknęła do świata filmu dzięki powiązaniu ze średniej i wyższej klasy monitorami, które pozwalają odwzorować ją na ekranie. Kolejne powiązanie nastąpiło poprzez popularyzację filmowania w RAW-ach, które może odbywać się w również w tej przestrzeni kolorów (np. lustrzanki Canon).

Rec. 2020. Miała zadebiutować w 2020 roku, jednak bardzo silna potrzeba napędzenia koniunktury na rynku RTV spowodowała, że już teraz pojawiały się telewizory (UHDTV) ją obsługujące - choć nie w pełni wyświetlające - za to wyposażone w 10-bitowe panele (np. Samsung, Sony, LG). Zaprojektowana została do 10, 12 a nawet 16-bitowych kodeków aby móc wyświetlić 70 miliardów kolorów jednocześnie (10-bitowy kodek). Dla kodeków 12-bitowych i więcej możliwe jest określenie jeszcze większe ilości barw ponieważ standard tego nie ogranicza.


Wybór optymalnej przestrzeni kolorów byłby prosty gdybyśmy mieli pewność, że cały proces filmowy (od rejestracji przez kamerę, aż po wyświetlenie na ekranie telewizora lub w kinie) - będzie się odbywał w tej samej przestrzeni kolorów. Unikamy bowiem sytuacji wymuszającej transformację miedzy poszczególnymi przestrzeniami. O ile transformacja z mniejszej przestrzeni kolorów do większej nie stanowi zazwyczaj problemu (bo większa zawiera zazwyczaj wszystkie kolory mniejszej), to kłopot pojawia się w drugą stronę, gdyż pewne kolory z większej przestrzeni trzeba jakoś zastąpić tym co oferuje mniejsza (tzw. gamut mapping). Jak się łatwo domyśleć taki proces spowoduje zawsze deformacje w prawidłowym odwzorowaniu kolorów.
Gdyby przyjrzeć się procesowi powstawania amatorskiego filmu za pomocą ‘zwykłej’ kamerki to tam sytuacja jest klarowna. Rejestracja w Rec. 709, obróbka w Rec. 709 (z podglądem na monitorze w sRGB która pokrywa się z Rec. 709), i na końcu telewizor (HDTV) również w Rec. 709. Nie tylko amatorskie filmiki, ale również pewna część profesjonalnej produkcji nadal powstaje w pełnej ciągłości w Rec. 709. Niestety nie cała, i coraz częściej zaczynamy mieć odczynienia z sytuacją, że na którymś z etapów natkniemy się na inna przestrzeń.


Obrazek:
​​
http://www.avsforum.com/forum/imagehost ... e15b0a.jpg


Opis: Wykres przedstawia w jaki sposób przestrzenie Rec. 2020, DCI-P3 i Rec. 709 pokrywają zakres widzianych kolorów przez oko ludzkie. Wyraźnie widać jak kolejna większa przestrzeń w pełni pokrywa mniejszą. Wszystkie trzy mają też ten sam punk równowagi bieli odpowiadający światłu białemu o temperaturze barwowej 6500K.


Filmowe profile coraz chętniej używane w kamerach i aparatach filmujących swoja ‘siłę’ czerpią z dwóch zasadniczych aspektów. Po pierwsze posługują się odmienną (specjalnie opracowaną przez producenta) krzywą odwzorowania sygnału wideo, a po drugie (co nas bardziej interesuje) korzystają ze znacznie większej przestrzeni barw którą w kodeku ‘przemycają’ do programu edycyjnego. Dzięki temu podczas obróbki barwnej mamy większe potencjalne możliwości, bo mamy większe spektrum barw na którym możemy operować. Wskazanym jest więc abyśmy podczas naszej obróbki mogli zobaczyć na ekranie monitora jak największy zakres tej zarejestrowanej przestrzeni barwnej.
Także eksport gotowego filmu nie jest już jednoznaczny z Rec. 709, bo jeśli ma on trafić do cyfrowego rzutnika w kinie to powinniśmy użyć ‘szerszego’ DCI –P3, a jeśli chcielibyśmy wykorzystać pełne możliwości najnowszych telewizorów zgodnych z niedawno zatwierdzonym standardem ULTRAHD PREMIUM (Samsung, Philips, LG) to użyjemy jeszcze szerszej Rec. 2020.

Obrazek: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... 09.svg.png

Zasadnym jest więc zakupienie w miarę naszych możliwości monitora umożliwiającego wyświetlanie jak największej przestrzeni kolorów. Monitory takie zazwyczaj obsługuję wszystkie mniejsze przestrzenie i bez problemu możemy przełączyć na żądany tryb. O ile REC 2020 jest na razie zarezerwowana dla tych najdroższych modeli (np. EIZO ColorEdge CG318-4K – gdzie nawet nie jest wyświetlany a jedynie tłumaczony), to Adobe RGB zagościło na dobre nawet w niskobudżetowych modelach.

Rozdzielczość, proporcje i wielkość monitora
O ile dawniej wybór w tej kwestii wydawał się stosunkowo prosty , i sprowadzał się do reguły „jak najwięcej cali i jak najwięcej pikseli”, o tyle dziś sytuacja nie jest taka oczywista. Bo z jednej strony chcielibyśmy mieć monitor zgodny z tą reguła, lecz drugiej kusi chęć pracy wielomonitorowej. Korzystanie z systemów i programów pracujących na więcej niż jednym monitorze przestało być domeną profesjonalnej postprodukcji, gdyż takie opcje oferują często nawet najprostsze amatorskie programy, a nawet te darmowe. Zaczyna się więc dylemat który każdy musi rozstrzygnąć samemu biorąc pod uwagę nie tylko zasobność portfela, a chociażby ergonomię pracy pod postacią zmieszczenia na biurku większej ilości monitorów.
Moje doświadczenie podpowiada, że praca wielomonitorowa jest wygodniejsza – nawet jak nie są to monitory duże. Bardzo wygodnie pracuje mi się w układzie trzech monitorów z których jeden do podglądu to ten lepszy jakościowo, a dwa pozostałe to zwykłe monitory FHD. Wtedy nasze miejsce pracy zbudować możemy sobie nawet z 21-24” stosunkowo tanich monitorów.
Wybierając jeden monitor warto pomyśleć o naprawdę dużym 4K. Absolutnym minimum w mojej ocenie jest wielkość 31”, ale pełen komfort uzyskamy dopiero przy 40”.
Przy dwóch monitorach proponowałbym zakupić dwa jednakowe monitory (mogą być panoramiczne), ale nie mniej niż 26” (panoramiczne nie mniej niż 30”).

Rodzaj matrycy
Wśród monitorów będących w naszym kręgu zainteresowania na chwilę obecna niepodzielnie królują matryce IPS. Inne matryce (przeważnie tańsze) nie zapewniają wystarczająco dobrego odwzorowania kolorów. Z kolei te bardzo dobre (np. OLED) windują ceny monitorów bardzo wysoko. Przy zakupie monitora musimy zwrócić jednak uwagę aby miał on matryce matową lub co najwyżej półmat - jeśli warunki oświetleniowe w naszym miejscu pracy nie spowodują odbić światła półmatowej matrycy. Osłona na monitor mile widziana jeśli nie możemy z jakiś powodów zapewnić półmroku w miejscu usytuowania monitorów, ale nie jest ona koniecznością. Natomiast już tylko kwestią gustu pozostaje wybór miedzy płaską a wklęsłą matrycą. Ważne aby cała matryca była równomiernie podświetlona.
Funkcja Kalibracji
Sposób jej realizacji bardzo często zależny jest od tego z jakiej półki cenowej monitor zakupimy. Te najdroższe potrafią wszytko co niezbędne mieć wręcz w sobie (łącznie z automatycznie wysuwanym czujnikiem), lub w zestawie akcesoriów i programów dostarczonych przez producenta wraz z monitorem. Do innych musimy dokupić lub wypożyczyć wskazany typ urządzenia i możemy posłużyć się oprogramowaniem które producent dostarczył w pakiecie z monitorem. Z kolei najtańsze monitory zdane są na kalibrację od nich niezależną do której musimy posiadać kalibrator wraz z oprogramowaniem. Przy wyborze monitora warto pamiętać, że precyzyjniejszą kalibrację osiągniemy jeśli monitor akceptuje wgrywane do niego tablice LUT i 3D-LUT (10, 12, 14 a nawet 16-bitowe), niż wtedy kiedy kalibracja polegała będzie na modyfikacji profilu ICC w systemie operacyjnym komputera.
alias
Awatar użytkownika

Monitory

4.10.2016, 14:58

Monitory - cz.2
W drugiej części artykułu przedstawiamy kilka ciekawszych naszym zdaniem propozycji wyboru monitora. Zdajemy sobie sprawę, że ogrom asortymentu dostępnych na rynku monitorów bardzo utrudnia wybór tego optymalnego dla naszych potrzeb modelu. Sytuacje komplikuje fakt, że każdego miesiąca czołowi producenci pokazują kolejne swoje nowości. Pamiętamy jednak o tezie postawionej w pierwszej części tego artykułu, że priorytetem jest monitor 'wystarczająco dobry', dlatego skupimy się na monitorach w przedziale wielkości 24”-31” i cenach poniżej 5000,-.
---
Pierwsza z propozycji to 24” monitor BenQ PG2401PT wyposażony w matrycę 10-bit IPS o rozdzielczości 1920x1200 (WUXGA), pokrywającą 99% przestrzeni barwnej Adobe RGB. Monitor wyposażony został do celów kalibracji w 14-bitową tablicę 3D LUT, a w systemie podświetlania zaimplementowano układ poprawiający jego równomierność. Dzięki temu obraz jest charakteryzuje się dobrą jednorodnością świecenia i powtarzalnością kolorów na całym obszarze ekranu.
Do monitora otrzymujemy w komplecie:
- oprogramowanie Pallette Master opracowane przy współpracy z firmą X-Rite, które przydatne będzie do precyzyjnej kalibracji monitora (wystarczy dokupić lub wypożyczyć sam kalibrator – np. X-Rite i1Display Pro, a dane z kalibracji wgrywane są do monitora);
- specjalną osłonę na monitor zmniejszającą wpływ padającego światła zewnętrznego na powierzchnie ekranu.
Cena BenQ PG2401PT wynosi 3600,-
Specyfikacja: http://www.benq.com/product/monitor/PG2 ... fications/
---
Nieco taniej nabędziemy inny model tego samego producenta, czyli SW2700PT. Posiada on również 10-bitową matrycę jednak nie IPS a AHVA (w dużym stopniu odpowiednik IPS), za to większą bo 27” i w rozdzielczości QHD (2560x1440). Także i on zapewnia 99% zgodność kolorów z paletą Adobe RGB.
Podobnie jak w droższym modelu PG2401PT realizowana jest kalibracja sprzętowa, oraz również ten model ma na wyposażeniu osłonę na ekran. Ciekawostką jest natomiast tryb pracy czarno-białej, który jednak nie znajdzie zastosowania w korekcji barwnej filmów.
Cena BenQ PG2401PT wynosi 2850,-

Specyfikacja: benq.eu/product/monitor/sw2700pt/specifications.
---
Jeżeli potrzebujemy monitora o większej przekątnej i większej rozdzielczości to godnym polecenia będzie z pewnością 31” LG 31MU97 pracujący w rozdzielczości CINEMA 4K (4096X2160). Wyposażony jest on w 10-bitowa matrycę IPS z ponad 99,5% pokryciem palety barw Adobe RGB. Monitor pozwala na montaż filmów z większym odwzorowaniem barw, ponieważ jest zgodny ze standardem DCI-P3 (Digital Cinema Color ) na poziomie 97%. Monitor ten oferuje również prawidłowe wyświetlanie wszystkich kolorów dla Rec. 709 i sRGB. Jest to o tyle ważne, gdyż część monitorów z Adobe RGB tylko emuluje tryb pracy w sRGB, ale nie zapewnia w tym trybie prawidłowego odwzorowania kolorów tej przestrzeni. Ciekawą cecha monitora jest to, że został on fabrycznie skalibrowany dla kilku trybów wyświetlania kolorów, miedzy innymi sRGB , Adobe RGB i DCI-P3 Sim. Możliwe są również własne tryby kalibracji, które zmienić można wraz z trybami fabrycznymi joystickiem.
LG 31MU97 zgodny jest z całą serią kalibratorów które należy dokupić oddzielnie jeśli nie chcemy polegać na kalibracji fabrycznej.
Cena : 4800,-
Specyfikacja: http://www.lg.com/pl/monitory/lg-31MU97
---
Pora teraz na nieco tańsze propozycje. Pierwszą z niech 25" Dell UltraSharp UP2516D. Posiada on matrycę QHD (rozdzielczość 2560x1440) wykonaną w technologii IPS i zapewnia pokrycie palety barw Adobe RGB 99% (niektóre źródła podają błędnie 100%), sRGB 100%, Rec. 709 100%, oraz DCI-P3 98%. Mimo iż oferuje wyświetlanie 1,07 mld kolorów nie został wyposażony w prawdziwy 10-bitowy panel, lecz skutecznie emuluje ten zakres kolorów na panelu 8-bitowym (działa więc podobnie jak wiele tańszych monitorów z 8-bitowym zakresem kolorów które w rzeczywistości mają panele 6-bitowe). Nie mniej mimo emulacji nie ustępuje w istotny sposób jakością obrazu panelom 10-bitowym.
Po dokupieniu kolorymetru X-Rite i1Display możemy cieszyć się możliwością kalibracji tego monitora na bazie tablic LUT.
Warto dodać że Dell produkuje jeszcze dwa większe warianty tego modelu monitora. 27” oraz 31,5” - przy czym ten ostatni może poszczycić się rozdzielczością 4K.
Cena: 2100,-
Specyfikacja: http://euro.dell.com/pl/pl/corp/Dell-Pe ... tor&s=corp

---
Z kolei ASUS - 24" PA249Q Asus Pro Art wyposażony jest w matrycę o rozdzielczości 192x1200 (proporcje 16:10), wykonaną w technologii AH-IPS. Nie do końca wiadomo czy panel jest w pełni 10-bitwy, czy też podobnie jak wspomniany wcześniej Dell emuluje paletę 1,07 mld kolorów na 8-bitowym panelu. W sieci można spotkać obie wersje w specyfikacjach, a sam producent tego nie podaje. Prawdopodobnie jest to jednak panel 8-bitowy. Pewnym natomiast jest, że korzysta z 12-bitowych LUT do kalibracji i 12-bitowego przetwarzania kolorów w celu uzyskania bardziej naturalnych przejść tonalnych.
Monitor zapewnia pokrycie przestrzeni barw odpowiednio: 99% (Adobe RGB), 100% (sRGB), 120% NTSC jeśli opierać się będziemy na normie CIE1976 lub 103% NTSC dla normy CIE 1931. Pochwalić go można też za wbudowana kalibrację sprzętową i możliwość zamówienia fabrycznie skalibrowanego egzemplarza. Samodzielnie skalibrujemy go korzystając np. z X-Rite i1Display Pro.
Cena: 1850,-
Specyfikacja: https://www.asus.com/pl/Monitors/PA249Q/
---
Pora teraz na coś mocno budżetowego jeśli chcemy korzystać ze średniej wielkości ekranu przy ograniczonych zasobach finansowych. To 27” nowość od firmy Philips - model 276E6ADSS bazujący na innowacyjnych technologii produkcji paneli LCD IPS nazwanej przez producenta Color IQ™ Quantum Dot. Technologia ta zagościła już wcześniej w telewizorach z najwyższej półki tego producenta, oraz no. w telewizorach firmy Samsung. Pomimo, że jest to panel 8-bitowy zapewnia pokrycie 99% przestrzeni AdobeRGB i 100% dla sRGB. Niestety panel nie imponuje rozdzielczością i mimo sporej powierzchni oferuje tylko FHD (1920x1080), ale nie powinno to przeszkadzać przy obróbce materiału filmowego. Kolory rzeczywiście są bardzo naturalne i wyjątkowo wiernie pokazują obraz jak na monitor w tej klasie cenowej. Również równomierność podświetlenia nie budzi większych zastrzeżeń.
Cena: ok. 1300,-
Specyfikacja: http://www.philips.pl/c-p/276E6ADSS_00/monitor-lcd
---
Na koniec ponownie model firmy od której rozpoczęliśmy prezentację czyli Benq. Jednak tym razem to 28” monitor, który pokrywa według specyfikacji 72% zakresu barw NTSC i w zasadzie nie nadaje się do profesjonalnej obróbki filmów. Po co więc o nim wspominać? Ano dlatego, że kosztuje jedyne 760,- , a jego całkiem ładne i naturalne kolory pozwalają zaproponować go jako dodatkowy monitor z całkiem dużym przecież panelem. Chcąc korzystać z uroków i wygody pracy na dwóch a nawet trzech monitorach nie musimy przecież wyposażać się w zestaw jednakowych i droższych monitorów z segmentu PRO, a model Benq GW2870H jest w chwili obecnej bardzo przystępną cenowo propozycją przy wielkości 28”.
Podobnym produktem do Benq’a jest nieco droższy (915,-) Philips 284E5QHAD, oraz wiele innych modeli z zakresu wielkości 27-28” które można nabyć teraz w dość przystępnych cenach.
Specyfikacja: http://benq.pl/product/monitor/gw2870h/specifications
---
Podsumowanie
Wybierając monitor nie zapominajmy, że najważniejsze jest aby kolory jakie widzimy w post-produkcji były tak samo odwzorowane na ekranie naszego monitora jak podczas późniejszego oglądania gotowego filmu. Będzie na to wpływ miał nie tylko monitor ale i warunki oświetleniowe w jakich przyjdzie na pracować.
Miejmy też na uwadze, iż zawsze warto zadbać o uzyskanie jak najwyższej jakości zrealizowanego przez nas materiału filmowego. Choć dziś nasz klient to w wielu przypadkach zwyczajny posiadacz telewizora LCD (o powszechnie znanej ‘ jakości’ obrazu), to jednak same telewizory ewoluują w tak szybkim tempie, że zaczynają dorównywać jakością obrazu najlepszym profesjonalnym monitorom.
Możemy stanąć przed sytuacją, że całkiem nieźle prezentujący się na chwile obecną film z wesela przestanie być atrakcyjna pamiątką, kiedy za rok-dwa nowy telewizor klienta bezlitośnie obnaży jego jakościowe słabości. Utrzymanie prawidłowej kolorystyki pomoże zminimalizować takie zagrożenie.
Moim zdaniem nie warto też ograniczać się do modeli które potrafią wyświetlać maksymalnie paletę sRGB (Rec. 709), ponieważ te z przestrzenią Adobe RGB są w tej chwili niewiele droższe, a jedna pozwalają na prawidłową obróbkę materiałów foto i są bardziej perspektywiczne jeśli szerzej zaczniemy korzystać (lub już korzystamy) w obróbce wideo z większych przestrzeni barwnych. Monitory z Adobe RGB również sprawniej odzwierciedlają przestrzeń Rec. 709, gdyż nie ma w nich naciągania parametrów do Rec. 709 jak to się niestety spotyka w wielu tańszych modelach.
---
Na koniec jeszcze kilka słów o kalibracji. Że jest niezbędna nie trzeba chyba nikogo przekonywać, ale czy wystarczy zamówić skalibrowanie fabrycznie monitor i cieszyć się nim w zawodowej pracy? Moim zdaniem zdecydowanie nie, ponieważ nawet topowe modele ulegają rozkalibrowaniu po pewnym czasie co jest efektem starzenia się zarówno paneli jak i innych elementów z których skonstruowane są monitory. Decydując się na dobry monitor nie zapominajmy, że co kilka miesięcy powinniśmy go ponownie skalibrować. Dobry monitor pozwoli nam korzystać nawet z kilku kalibracji które będziemy mogli zmieniać np. zależnie od warunków oświetleniowych lub od przestrzeni barwnej w której w danym momencie pracujemy.
alias
Awatar użytkownika

Monitory

4.10.2016, 14:59

Cz. 3.

Rec.2020 i HDR - czy już czas? (tytuł roboczy)
Format obraz 4K (UHD) nie zdążył jeszcze się zadomowić na dobre w naszej rzeczywistości, a już słyszymy, że nadchodzi czas na telewizję HDR. Czołowi producenci sprzętu RTV dostrzegli, że przejście z HD do UHD nie spowodowało oczekiwanej ‘rewolucji’ w wymianie sprzętu przez klientów, a prowadzone na użytkownikach badania wykazały, że słabo oceniają poprawę jakości obrazu UHD w stosunku o HD.
Okazuje się, że sam przyrost rozdzielczości to stanowczo za mało, i że technologię UHD należ uzupełnić o inne elementy które spowodują znacząco zauważalny przyrost jakości obrazu. Swoje trzy grosze dołożyły również wytwórnie filmowe, które dotkliwie odczuły bardzo słabą sprzedaż filmów na nośnikach BluRay i ciągle spadającą sprzedaż DVD.
I tak oto stowarzyszenie UHD Aliance postanowiło tchnąć nowe życie w rozwój telewizji wysokiej jakości. Postanowiono wprowadzić nowe rozwiązania, a urządzeniom spełniającym opracowane wymogi przyznawać certyfikat Ultra HD Premium. Warto w tym miejscu wspomnieć, że w skład UHD Aliance wchodzą między innymi: DirecTV, Dolby Laboratories, THX, Nvidia, Novatek, Realtek, LG Electronics Inc., Netflix, Panasonic Corporation, Samsung Electronics Co., Ltd., Sharp Corporation, Sony, Visual Product Inc., TCL, Technicolor, The Walt Disney Studios, 20th Century Fox, Warner Bros. Entertainment, Universal, DreamWorks, oraz Netflix.
Co ciekawe Dolby Laboratories preferuje też własny nowy standard i certyfikaty jednak wyraźnie widać, że tradycyjnie już próbuje zawładnąć urządzeniami do wyposażania kin cyfrowych. UHD Aliance m.in. powstał także z chęci zdystansowania się od monopolu Dolby.
Obrazek: http://static.trustedreviews.com/94/000 ... 6/9864.jpg
Podpis : logo standardu Ultra HD Premium
Nowe wymogi jakie postawiło UHD Aliance maja pozwolić znacząco poprawić jakość obrazu, tak aby oglądany na ekranie telewizora film znacznie bardziej przybliżał widza do artystycznych zamierzeń reżysera. Na obrazie się jednak nie kończy ponieważ nowe wymogi określają również parametry dźwięku i sposobu transmisji kontentu wideo.
Aby uzyskać certyfikat telewizor Ultra HD Premium musi spełniać minimalną specyfikację:
1. wyświetlać bez interpolacji w górę rozdzielczość Ultra HD (3840 x 2160 pikseli) – co oznacza że panel może mieć również więcej pikseli i interpolować obraz w dół do UHD (np. panele 6K i 8K)

2. akceptować sygnał z przestrzenią barwną Rec. 2020 (BT.2020)

3. wyświetlać kolory z co najmniej 93% (opcjonalnie 90%) przestrzeni barwnej DCI P3

4. przetwarzać i wyświetlać głębię kolorów co najmniej 10-bitową/1024 stopnie gradacji (także panel)

5. obsługiwać poszerzony zakres dynamiki obrazu - funkcja HDR (wytyczna SMPTE ST2084 EOTF)

6. mieć ponad 1000 nitów szczytowej jasności i mniej niż 0.05 nitu poziomu czerni – (wariant I: dotyczy telewizorów LCD)

7. mieć ponad 540 nitów jasności i mniej niż 0,0005 nitu poziom czerni – (wariant II: dotyczy telewizorów OLED)

8. zapewnić natywne odtwarzanie dźwięku przestrzennego

9. zapewnić odtwarzanie treści strumieniowanych zawierających: Ultra HD, HDR, Rec. 2020

10. wyświetlać obraz w szybkości do 60 kl./sek. włącznie (zalecenie).


Obrazek: https://www.noteloop.com/assets/img/kit ... [email protected]
Podpis: Porównanie różnych przestrzeni kolorów. Rec. 709 (sRGB) jest standardem dla obecnych telewizorów i obejmuje tylko 79% kolorów dostępnych z wykorzystaniem przestrzeni kolorów DCI-P3. REC 2020 zapewnia jeszcze większą przestrzeń i zawiera w sobie wszystkie mniejsze przestrzenie.

Odbiegniemy nieco od tematu i opiszemy jak działają kropki kwantowe.
Cała historia zaczyna się dawno bo prawie pół wieku temu. Wtedy to pojawiły się pierwsze produkowane masowo barwniki chemiczne pozwalające uzyskiwać niespotykane wcześniej kolory. Udało się uzyskać efekt jakby 'świecenia' pewnych barw, a w wkrótce po tym nastała nawet moda na produkcję części garderoby z wykorzystaniem tej nowości. Pojawiły się szaliki, czapli czy rękawiczki, które pozwalały wyróżnić ubraną w nie osobę z całkiem sporej odległości. Moda ta dotarła również do Polski, a my nauczyliśmy się określać potocznie nowe kolory „żarówiastymi”. Zazwyczaj był to wściekle seledynowy, równie wściekle pomarańczowy czy też nieco mniej wściekle różowy.
Moda szybko minęła, ale technologia nie zaginęła czego dowodem są obecnie produkowane i bardzo popularne kamizelki odblaskowe.
Tylko jaki to ma związek z ekranami nowoczesnych telewizorów? Ano bardzo duży. Bowiem w jednym i drugim przypadku wykorzystuje się to samo zjawisko fizyczne. Chodzi o fluorescencje pewnych substancji. Mamy z nią odczynienia kiedy cząsteczki jakiejś substancji zaczynają emitować światło przez pobudzenie ich do tego jakąś zewnętrzną energią. Na tej zasadzie świeci luminofor w świetlówkach czy (jeszcze do niedawna) w lampach kineskopowych telewizorów. Dzięki temu świecą diody półprzewodnikowe (LED), świecą banknoty w ultrafiolecie, a nawet robaczki świętojańskie.
Luminescencja cząsteczek gazów szlachetnych była też podstawą działania telewizorów plazmowych których produkcja niedawno się zakończyła. Wśród świecących substancji są także i takie które świecą na skutek świecenia na nie zwykłym światłem. Czyli same absorbują światło (energię), a następnie oddają również postaci światła. Istotne jest to że niektóre z nich pochłaniają światło w dość szerokim zakresie widma, ale oddają tą energię jako światło w bardzo wąskim zakresie. Świecą ściśle określanym kolorem (emitują określoną długość fali świetlnej) - nieco podobnie jak robi to laser. To właśnie na tej zasadzie owe ‘żarówiaste’ czapki czy szaliki wydają się nam tak intensywnie kolorowe. Oddają bowiem część podającego na nie światła nie w postaci światła odbitego a w postaci świecenia substancji które użyto w barwniku w stosunkowo wąskim zakresie widma. Przez to fragment widma w którym emitują swoje światło wydaje się nam znacznie intensywniejszy niż reszta kolorów – wręcz świeci.
Technologia produkcji zastała na tyle udoskonalona że udaje się nam zmusić do świecenia określone substancje w ściśle określonym zakresie widma świetlnego. Naturalnie producentów ekranów najbardziej interesują podstawowe kolory RGB.
Wróćmy teraz do ekranów LCD. W nich źródłem światła są obecnie diody LED (dawniej były to świetlówki) które emitują światło białe. Światło to przechodząc filtr RGB w każdym pikselu matrycy ulega rozdzieleniu na trzy podstawowe kolory (czerwony, zielony, niebieski), które jako trzy subpiksele w służą do nadania mu właściwej barwy podczas budowania kolorowego obrazu na ekranie.
Problem w tym że filtry RGB to zwykłe kolorowe filtry optyczne. Nie są w stanie precyzyjnie wyfiltrować właściwą barwę w konsekwencji czego zakresy filtracji wręcz nachodzą na siebie. Na dodatek nie można im zawęzić charakterystyki (np. przez zwiększanie grubości filtru) bo zaczynają zbyt mocno tłumić światło i panel niebyły w stanie osiągnąć dobrej jasności obrazu. Z powyższych powodów tradycyjne panele LCD maja duży problem: aby po pierwsze pokazać szeroką przestrzeń barwną (bo za pomocą filtrów RGB nie daje się uzyskać kolorów R, G i B położonych na obrzeżach przestrzeni widzianej przez człowieka), po drugie uzyskać dużą jasność jaka wymagana jest w telewizji HDR (bo filtry tłumią znaczną część energii jaka dostarcza źródło podświetlające panel).
Konstruktorzy paneli wpadli więc na pomysł wykorzystania owych świecących substancji do poprawy działania ekranów LCD. Umieszczono je tuż pod powierzchnia filtrów RGB w taki sposób że pod filtrem czerwonym jest substancja święcąca na czerwono, pod zielonym na zielono a pod niebieskim na niebiesko. W ten sposób filtr nie tłumi już większości energii bo przepuszcza głównie bardzo wąski zakres barwy jaką emituje substancja pod nim umieszczona. Jasność panelu (a za razem jego sprawność) bardzo wzrasta. Na dodatek poszczególne piksele świecą teraz bardzo precyzyjnie określonym i wąskim wycinkiem widma świetlnego przez co stosunkowo łatwo jest uzyskać barwy położone na obrzeżach przestrzeni jaką widzi nasze oko. Ta technologia budowania nowych ekranów LCD została nazwana potocznie kropkami kwantowymi (Quantum Dot) i pozwoliła zbliżyć się paletą barw do ekranów plazmowych, a przewyższyć ja znacznie pod względem jasności obrazu.
Telewizory plazmowe nie mogły osiągnąć dużej jasności obrazu z uwagi na niewielką sprawność energetyczną technologii plazmowej. Osiągniecie dużych jasności powodowało przekroczenie dopuszczalnych norm poboru energii narzuconych na telewizory kilka lat temu, oraz problemy ze znacznym nagrzewaniem się matrycy.
Pozostaje jeszcze wyjaśnić kwestię po co zostawiono filtry RGB w matrycy skoro kropki kwantowe świecą już właściwym światłem. Otóż w panelu są one umieszczone pod powierzchnia ekranu a białe światło układu podświetlenia prześwietla je jakby od spodu. Część tego światła ulega owej przemianie luminescencyjnej, ale pewna cześć przechodzi dalej gdyż cząsteczki substancji zawierające świecące molekuły są półprzezroczyste. Dlatego rolą litrów jest nieprzepuszczanie tego pozostałego niepożądanego białego światła. Wyjaśnia to kwestię dlaczego ekrany Quantum Dot bardzo zbliżyły się plazmowych, lecz nie są w stanie osiągnąć tak idealnej czystości barw. Niczemu to jednak nie przeszkadza bo procent światła niepożądanego jest relatywnie niewielki i nie degraduje wspaniałego efektu jaki osiągnięto dzięki kwantowym kropkom. Ekrany Quantum Dot doskonale wpasowują się w nowy trend – telewizji HDR.
Nowa technologia pojawiła się nie tylko w ekranach telewizorów, ale jest dostępna w panelach smart fonów, tabletów i monitorów. U różnych producentów skrywa się pod różnymi nazwami firmowymi. Wydaje się że dziarsko będzie dziarsko konkurować ze znacznie droższą technologia OLED która na dodatek ma podobnie jak plazmy problem z osiągnięciem wysokich jasności ekranu choć jest bardzo energooszczędna.

Przejdźmy teraz do prezentacji urządzeń.
Mimo że kilka lat temu pionierem technologii kwantowych kropek była forma Sony, to jednak nie poradziła sobie z przemysłowym jej wdrożeniem, a później zarzuciła. Największe postępy Osiągnęły Philips i Samsung. Monitor tego pierwszego producenta z Quantum Dot już poznaliśmy, natomiast zobaczmy co nowego zaproponował Samsung. Jego topowe modele tworzą serię SUHD, w której zastosowane są takie technologie jak Quantum Dot i HDR. Nowe telewizory mają więc znacznie poszerzone przestrzenie kolorów i większą dynamikę obrazu bo aż 1000 nitów (tradycyjny telewizor ma około 100 nitów). Panele UHD (3840 x 2160 pikseli) w wersji płaskiej lub zakrzywionej dostępne są dla przekątnych 49, 55, 65 i 75 cali. Telewizory Samsunga z serii SUHD posiadają certyfikat Ultra HD Premium.

Panasonic Viera DX900 - ….
Odtwarzacz Panasonic Ultra HD Blu-ray DMP-UB900
Rozdzielczość Ultra HD i obsługę HDR znajdziemy także w specyfikacji odtwarzacza Blu-ray DMP-UB900, który dodaje do tego jeszcze szeroką gamę kolorów BT.2020. Zgodnie z obowiązującymi normami odtwarzacz Ultra HD Blu-ray musi nie tylko wyświetlać obraz o takiej rozdzielczości, ale tez obsługiwać HDR, pracować w szybkości do 60 kl./s i w zakresie jasności od 1000 do 10 000 nitów. I tak jest też w tym przypadku.

Kończąc prezentacje nowego standardu telewizji i nowych technologii warto zadać sobie pytanie czy to już czas abyśmy zaczęli poważnie myśleć o nowej technologii. Moim zdaniem zdecydowanie tak, i to w kilku aspektach. Po pierwsze aby nie popełnić błędu decydując się na zakup nowego monitora czy telewizora. Warto brać pod uwagę, że te urządzenia na rynku już są, oraz że już pojawia się kontent spełniający wymogi (płyty UHD na BluRay i media strumieniowe).
Po drugie w ślad za nowym standardem pójdą oczekiwania naszych klientów na realizację zamówień w nowej lepszej formule, co na pewno ucieszy wielu czytelników tego portalu. Mam przy tym świadomość jak mało osób zdaje sobie sprawę, że jest praktycznie jest gotowa wyprodukować taki film już teraz – ale my postaramy się nadrobić to niebawem w kolejnych artykułach.
Obraz przetworzony zgodnie z nowym standardem i wyświetlony na telewizorze Ultra HD Premium wygląda naprawdę świetnie. Wreszcie widać jak duży postąp jakościowy jest możliwy po przejściu z HD do UHD, a czego nie dało się odczuć li tylko zwiększając rozdzielczość.
Admin
Awatar użytkownika

Monitory

4.10.2016, 15:11

alias pisze:Źródło posta mam nadzieje że nikogo nie wkurzę

Żartujesz? Wręcz przeciwnie! Takich ludzi nam trzeba!
Admin też człowiek (z kamerą:)
8kmichal
Awatar użytkownika

Monitory

4.10.2016, 18:12

Obecnie posiadam... gniota - IIYAMA ProLite 27` E2773HS

Po przeczytaniu Twojego wpisu - ciekawym i dość przystępnym cenowo rozwiązaniem wydaje się być kombinacja - 2x DELL 25" UP2516D, ew jeden i mój kaszalot zostanie na okna i pliki podglądu w Pp.
Obecnie nowe wypadają cenowo - 1500zł
alias
Awatar użytkownika

Monitory

4.10.2016, 20:06

Monitorów nigdy za wiele,a współczesne karty bez problemu obsługują 4 moniaki. Ja pracuję najczęściej w układzie 2 + 1(podgląd) a czasami 3+1(podgląd). ;)
8kmichal
Awatar użytkownika

Monitory

4.10.2016, 20:53

Taa... tylko gdzie to później ustawiać :)
alias
Awatar użytkownika

Monitory

4.10.2016, 21:03

8kmichal pisze:Źródło posta Taa... tylko gdzie to później ustawiać :)

Powiesić na ścianie. :D
8kmichal
Awatar użytkownika

Monitory

4.10.2016, 21:40

Właśnie - a jak widzicie podgląd na zwykłym tv - sprawdza się? To dobre rozwiązanie?

W końcu taki obraz dostaje klient i na takim właśnie tv będzie go oglądał...

Wysłane z mojego D5803 przy użyciu Tapatalka
alias
Awatar użytkownika

Monitory

4.10.2016, 21:52

8kmichal pisze:Źródło posta Właśnie - a jak widzicie podgląd na zwykłym tv - sprawdza się? To dobre rozwiązanie?

To zależy jaki TV. Ja używam ostatni model Panasonica jaki powstał (z najwyższej serii) i co tu dużo mówić - takiemu TV obecne modele LCD (nawet te za 20tys.) do pięt nie dorastają pod względem jakości obrazu. Już prędzej OLED'y. Raz skalibrowany trzyma parametry jak trzeba.
Ale plazmy już nie kupisz. :(
kulfi82
Awatar użytkownika

Monitory

5.10.2016, 06:43

To ja polecę coś z pułki ekonomicznej LINK. Bardzo fajnie się sprawdzają w układzie x2 x3, pewnym utrudnieniem jest brak HDMI w zamian mamy DisplayPort,
"Ojciec Zdzicha"
alias
Awatar użytkownika

Monitory

5.10.2016, 08:55

kulfi82 pisze:Źródło posta
To ja polecę coś z pułki ekonomicznej LINK. Bardzo fajnie się sprawdzają w układzie x2 x3, pewnym utrudnieniem jest brak HDMI w zamian mamy DisplayPort,

A nie przeszkadza Ci przeciętna jakość kolorów tego monitora?
8kmichal
Awatar użytkownika

Monitory

5.10.2016, 11:35

Dzięki Alias ! Jesteś gość :)

Odruchowo sprawdziłem co mają w Cebicie - a co myślisz o tym:
http://www.cebit.pl/pl/p/DELL-U3011-IPS-monitor-30/993
Warto ?
Czy ta matryca nijak ma się do proponowanych wyżej monitorów ?


Dell UltraSharp UP2516D + jakiś np 24 używany do okienek czy np 2x Philips 27" 276E6ADSS/00 ?
Dodatkowo na ścianie do po prostu codziennego użytku idzie stary sprawdzony Samsung Tv 32 cale - chcę zrobić wychył w dwie strony i odpalać na nim podgląd...
(mam kupca na moją Iiyame) - jak już zmieniać, to komplet. Jutro chcę już coś ostatecznie zamówić.
Ostatnio zmieniony 5.10.2016, 16:28 przez 8kmichal, łącznie zmieniany 1 raz.
AndiBandi

Monitory

5.10.2016, 16:00

8kmichal pisze:Właśnie - a jak widzicie podgląd na zwykłym tv - sprawdza się? To dobre rozwiązanie?

W końcu taki obraz dostaje klient i na takim właśnie tv będzie go oglądał...

Wysłane z mojego D5803 przy użyciu Tapatalka


Uważam że bardzo dobre, sam tak pracuję i bardzo wielu rzeczy nigdy bym nie zauważył na dość dobrym monitorze BenQ PW2700 gdyby nie 37 cali TV. Wielkość ma znaczenie :)
Arsen

Monitory

5.10.2016, 18:20

@alias
Jaki telewizor UHD z przedziału 43'-49' byś polecał? Wykosztowałbym się nawet na OLED, zakup na długie lata, ale cena jest bardzo wysoka, co też podyktowane jest rozmiarem matrycy, która jak dla mnie jest zbyt duża do tego typu zastosowań. Po szybkim i pobieżnym googlowaniu wyszło mi, że Samsung UE49KS7000 nie ma obecnie konkurencji w cenie do 5 tys. zł. Chyba przyszły rok powinien dostarczyć nam więcej premier "mniejszych" telewizorów z certyfikatem UHD Premium.
kulfi82
Awatar użytkownika

Monitory

5.10.2016, 19:44

alias pisze:Źródło posta A nie przeszkadza Ci przeciętna jakość kolorów tego monitora?

A dlaczego przeciętna? Właśnie w tym przedziale jest ponadprzeciętna jak na zwykły IPS sRGB. Przez kilka miesięcy miałem obok Eizo CS270 i mimo iż to pełny RGB to jakoś Dell dzielnie się przy nim spisywał... Uważam, że do 1000 nie ma konkurencji.
"Ojciec Zdzicha"
alias
Awatar użytkownika

Monitory

5.10.2016, 21:58

Arsen pisze:Źródło posta Chyba przyszły rok powinien dostarczyć nam więcej premier "mniejszych" telewizorów z certyfikatem UHD Premium.

Tak, będzie ich wysyp. A rozejrzyj się jeszcze wśród Philipsów.
alias
Awatar użytkownika

Monitory

5.10.2016, 22:00

kulfi82 pisze:Źródło posta A dlaczego przeciętna? Właśnie w tym przedziale jest ponadprzeciętna jak na zwykły IPS sRGB.

To taka moja subiektywna ocena, może dlatego że ostatnio siedzę na wyższej półce monitorowej (NEC).
8kmichal
Awatar użytkownika

Monitory

19.10.2016, 19:49

Kupiłem polecanego Dell u2716D - monitor jest świetny, wielki, wszystko widać. Zobaczymy jak będzie sprawdzał się przy dalszej pracy - pierwsze wrażenia bardzo pozytywne !
Dziękuję za pomoc ! Czuję się jak po pierwszej wizycie u okulisty, który dobrał mi okulary - w końcu coś widzę :D

Teraz pozostaje dobrać drugi, do kompletu najwygodniej będzie taka sama wielkość i rozdzielczość, może być z najtańszą matrycą :) Do okien.
alias
Awatar użytkownika

Monitory

20.10.2016, 10:21

8kmichal pisze:Źródło posta Teraz pozostaje dobrać drugi, do kompletu najwygodniej będzie taka sama wielkość i rozdzielczość, może być z najtańszą matrycą Do okien.

Kup taki sam, zawsze może się okazać że będzie taka potrzeba albo zaczniesz pracować na dwóch oknach jednocześnie to bardzo Ci ułatwi pracę.
A parząc na Twoje wzmagania z kolorkami to nawet bym Ci (niczym rzeczony okulista) zalecił takie rozwiązanie. :D
quadro
Awatar użytkownika

Monitory

20.10.2016, 12:01

8kmichal pisze:Źródło posta Kupiłem polecanego Dell u2716D

Próbowałem znaleźć go w polskim internecie i nie wyświetlają mi się żadne wyniki.
Możesz podlinkować?
A6300 się gimba na Ździchunie ;)
8kmichal
Awatar użytkownika

Monitory

20.10.2016, 14:38

http://www.ceneo.pl/43517285
:) Polecam w 100% !

Drugi tak sam to w sumie spora wygoda... może faktycznie warto dołożyć i mieć pełen zestaw na długo... tylko cholera właśnie miałem zamawiać bebechy do Pc i tam jest wyliczone na styk :)
Ale to wydaje się sensowne...
hubiii
Awatar użytkownika

Monitory

20.10.2016, 21:05

alias pisze:Źródło posta
kulfi82 pisze:Źródło posta A dlaczego przeciętna? Właśnie w tym przedziale jest ponadprzeciętna jak na zwykły IPS sRGB.

To taka moja subiektywna ocena, może dlatego że ostatnio siedzę na wyższej półce monitorowej (NEC).

a jakiego masz neca bo ja tez na tym siedzie i srednio jestem zadowolony ;) chodz nie na wyzszej polce
GH2-50Mbit/A7SMk2&speedboster/SONY FX1000/Xaiomi4k/APPLE/
alias
Awatar użytkownika

Monitory

20.10.2016, 21:22

hubiii pisze:Źródło posta a jakiego masz neca bo ja tez na tym siedzie i srednio jestem zadowolony

Aktualnie ten: PA302W 30" ;)
Choć będzie wymieniony na PA322UHD w wersji BK-2 jak się tylko ukaże.
razor89md
Awatar użytkownika

Monitory

25.10.2016, 13:47

Zróbcie z tego artykuł albo jakieś FAQ :)

Wróć do „Sprzęt komputerowy”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość

Chmura tagów:

Filmowanie lustrzankamivideodslrBlackmagic Pocket Cinema Camera 4KSony A6300 A6500 A7 mark 3Zhiyun Crane 2 | WeeBill LabMoza Air 2Canon C100 mk2 C200 C300SamyangDJI Ronin-S Mavic Air Phantom ProSony FS7 FS5GradingPanasonic GH5s GH5Gimbal