Monitory

alias
Awatar użytkownika

Monitory

14.07.2020, 17:45

tu podają że 60Hz?
https://www.displayspecifications.com/en/model/a033836

znowu nie poprawna dane pewnie, ale jeśli ma 24Hz to wato dołożyć
Kenzo
Awatar użytkownika

Monitory

14.07.2020, 17:52

Dzięki, przekonam się na własnej skórze czy obsługuje (najwyżej odeślę). Ten Dell, którego mam obecnie to 3 z wybranych monitorów, które kupowałem, poprzednie dwa musiałem odesłać mimo, że w specyfikacji wszystkie miały takie same parametry Hz :)
Kevak

Monitory

24.09.2020, 16:10

Mili moi, tak, wiem, jestem leniwcem pewnie, ale i tak proszę o pomoc. Kupiłem monitor Benq EW3270U i staram się go dobrze zestroić, by móc pracować możliwie efektywnie w DaVinci Resolve Studio. Wiem, że są droższe i lepsze monitory, ale mnie przekonały pozytywne opinie na forach, 10 bitów, pokrycie 100% sRGB. 4K. Monitor ma wiele opcji ustawienia koloru. Próbuję różne z nich i już sam nie wiem, które się sprawdzą przy późniejszemu wiernemu eksportowi do sieci na Vimeo. Moja aktywnośc to 50% fotografie, 50% edycja Video. Pytanie brzmi, jak mam ustawić optymalnie monitor. Mam do wyboru: standard, hdr, cinema HDR, low blue light, game, photo, sRGB, Rec 709. W moich odczuciach Rec 709 jest odrobinę szary i mydlany, photo ciekawy, sRGB bez nasycenia, cinema HDR przekontrastowiony i zbyt nasycony. Ale to tylko pobieżna obserwacja, nie chcę zepsuć tego już jest w nastawach i dlatego proszę o pomoc. Dodam, że mam kalibrator i1 Display Pro i może powinienem stworzyć własny profil w zakładce "user"? Pozdrawiam serdecznie i przepraszam, że nie wiem wszystkiego.
alias
Awatar użytkownika

Monitory

24.09.2020, 18:20

Kevak pisze:Źródło posta Dodam, że mam kalibrator i1 Display Pro i może powinienem stworzyć własny profil

oczywiście, że powinieneś to zrobić mając własny kalibrator - jeśli nie to rec 709 będzie najbardziej odpowiedni do Video
a do foto, to musisz powiedzieć w jakiej przestrzeni barwnej fotografuje twój aparat i co później z nimi robisz, w sensie czy idą do druku i na czym, czy tylko do internetu?
Kevak

Monitory

24.09.2020, 22:43

Tak też zrobię. Martwiło mnie tylko, że fabrycznie zaimplementowany profil rec 709 jest w odbiorze mdły, szary i niekontrastowy tak jakby sam był v-logiem. A co do fotografii to pracuję w przestrzeni sRGB i publikuję zdjęcia w sieci. Pozdrawiam
alias
Awatar użytkownika

Monitory

24.09.2020, 22:49

Kevak pisze:Źródło posta fabrycznie zaimplementowany profil rec 709 jest w odbiorze mdły, szary i niekontrastowy tak jakby sam był v-logiem

a może Ci się tylko tak wydaje przez porównywanie z innymi trybami?
wykonaj kalibrację i wtedy porównaj :)

Kevak pisze:Źródło posta A co do fotografii to pracuję w przestrzeni sRGB i publikuję zdjęcia w sieci

to sobie możesz spokojnie pracować w tym ichnim sRGB
będziesz miał tą samą przestrzeń co w rec 709, tylko nieco inną krzywą gamma
Kevak

Monitory

24.09.2020, 23:27

Tak zrobię, właśnie odkryłem w sieci program do kalibracji monitorów Benq Master Palette dedykowany do kalibratorów firmy x-rite. Można utworzyć kilka profili jednego monitora zgodnie z potrzebami. Dziękuję i Dobranoc.
Adam

Monitory

29.09.2020, 21:06

@alias-w jakiej przestrzeni fotografuje aparat?
A widziałeś taki,który fotografuje w cmyk???
Wszystkie fotografują w rgb,taka już ich natura.

Ustawienia monitora?
Kalibracja?
Po co?
Kolorów ani przejść tonalnych od tego na pewno nie przybędzie.
Czasami na forum udzielają się koloryści,może oni coś doradzą?
Sam mam wiele pytań odnośnie edycji koloru,bo w studiach filmowych robi się to przestrzeni LAB o której to nasi rodzimi koloryści niewiele się wypowiadają.
Ja tak nieśmiało mogę tylko zaproponować aby fotografie edytować w zakresie (ustawia się to w menu monitora) 0-255 a video w zakresie 16-235
alias
Awatar użytkownika

Monitory

29.09.2020, 23:15

Adam pisze:Źródło posta @alias-w jakiej przestrzeni fotografuje aparat?
...
Wszystkie fotografują w rgb,taka już ich natura.

totalna bzdura, nawet niektóre dość proste amatorskie aparaty mają wybór miedzy sRGB a Adobe RGB dla plików JPG
a jak fotografuje się w RAWach, to można je wywołać do bardzo wielu przestrzeni, dokładnie do wszystkich jakie zna świat ;)

Adam pisze:Źródło posta
A widziałeś taki,który fotografuje w cmyk???

w CMYK'u się drukuje a nie fotografuje, ale oczywiście RAW'a można wywołać również od razu do przestrzeni CMYK :D

Dodano po 6 minutach 16 sekundach:
Adam pisze:Źródło posta Ustawienia monitora?
Kalibracja?
Po co?
Kolorów ani przejść tonalnych od tego na pewno nie przybędzie.
Czasami na forum udzielają się koloryści,może oni coś doradzą?
Sam mam wiele pytań odnośnie edycji koloru,bo w studiach filmowych robi się to przestrzeni LAB o której to nasi rodzimi koloryści niewiele się wypowiadają.

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
kolego, normalnie zwaliłeś mnie z nóg
nawet nie mam siły tego skomentować :(


Adam pisze:Źródło posta
Ja tak nieśmiało mogę tylko zaproponować aby fotografie edytować w zakresie (ustawia się to w menu monitora) 0-255 a video w zakresie 16-235

a jak ktoś ma 10-12 bitowy monitor i takową kartę graficzną to co ma zrobić? :D :D :D
Adam

Monitory

30.09.2020, 01:13

Naprawde?
Jak fotografujem w rafach to mogem wszystko?
No wiem,tesz fotografujem w rafach…

Nawiasem mówiąc adobe rgb,to również rgb.
Podejrzewam,że we wszystkich cyfrówkach ten tryb jeszcze jest.
Adobe RGB było w aparatach tylko po to,aby móc sobie bezpośrednio podłączyć aparat do amatorskiej drukarki i wydrukować efekty swej tfurczości.
Ówczesne drukarki pracowały tylko w adobe rgb.
Bardziej twórcze efekty pracy drukuje się oczywiście w cmyku
Jako ciekawostkę powiem,że żadna drukarnia nie oferuje próbnego wydruku.
Jeśli popełnileś błąd-będzie on cię dużo kosztował.Drukarnia ma najprostszy monitor bo z reguły nie ingeruje się w projekty.
Dlatego przygotowując materiał do druku trzeba mieć rzeczywisty podgląd projektu,
Taką możliwość dają tylko bardzo drogie i regularnie kalibrowane monitory.
I tylko w takim wypadku kalibracja ma sens.

A jak ktoś mo monitor 10-12 bit i karte…?
Nie rozumiem…
Jeśli monitor ma możliwość ograniczenia wyświetlania zakresu,to ograniczamy to w monitorze (lub za pomocą ColorNavigatora).
Jeśli monitor takiej możliwości nie ma,wtedy za podgląd może nam posłużyć każdy odbiornik telewizyjny.zarówno ten najtańszy jak i ten najdroższy wyświetla zakres rgb w zakresie 16-235
alias
Awatar użytkownika

Monitory

30.09.2020, 10:14

Adam pisze:Źródło posta Adobe RGB było w aparatach tylko po to,aby móc sobie bezpośrednio podłączyć aparat do amatorskiej drukarki i wydrukować efekty swej tfurczości.

mylisz się, jest po to, żeby cały proces obróbki na komputerze był w tej przestrzeni
nie bez powodu lepsze monitory mają przestrzeń Adobe RGB a nie tylko sRGB
aparat->photoshop->drukarka/drukarnia/naświetlarka

Adam pisze:Źródło posta Bardziej twórcze efekty pracy drukuje się oczywiście w cmyku

każde efekty pracy drukuje się w CMYK'u bo drukarki inaczej nie drukują, co najwyżej konwertują sobie wewnętrznie z innych przestrzeni jeśli widzą w metadanych zdjęcia że to np. jest Adobe RGB lub sRGB, itd.

Adam pisze:Źródło posta Dlatego przygotowując materiał do druku trzeba mieć rzeczywisty podgląd projektu,
Taką możliwość dają tylko bardzo drogie i regularnie kalibrowane monitory.
I tylko w takim wypadku kalibracja ma sens.

a przygotowując film do kina, telewizji czy internetu to już nie trzeba? ciekawa teoria :D

Dodano po 6 minutach 49 sekundach:
Adam pisze:Źródło posta Nie rozumiem…

zgadzam się całkowicie z Tobą ;)
Pawel

Monitory

9.11.2020, 07:32

Czy pracuje ktoś z Was na Dell UltraSharp U3818DW lub U4320Q?
Szukam jednego monitora, który zastąpi mi aktualnie 2x 23 FHD.
mav
Awatar użytkownika

Monitory

9.11.2020, 10:12

Pawel pisze:Źródło posta U4320Q

Ja mam U4317Q, nie szukałem jakoś bardzo długo różnic między nimi, poza tym: https://www.displayspecifications.com/e ... /91a7fc109
ale ze swojego modelu generalnie jestem zadowolony, też przesiadłem się z 2 monitorów na jeden i zmiana zdecydowanie na plus. Zapewne to nie jest cud świata, ale dałem 1.8 tys za niego, więc wiadomo, cena czyni cuda, heheheh
A7S3, FX30, jazda kran dron zdzich i takie tam | Sprzęt filmowy do wynajęcia | Moje realizacje
Pawel

Monitory

9.11.2020, 10:18

mav pisze:
Pawel pisze:Źródło posta U4320Q

Ja mam U4317Q, nie szukałem jakoś bardzo długo różnic między nimi, poza tym: https://www.displayspecifications.com/e ... /91a7fc109
ale ze swojego modelu generalnie jestem zadowolony, też przesiadłem się z 2 monitorów na jeden i zmiana zdecydowanie na plus. Zapewne to nie jest cud świata, ale dałem 1.8 tys za niego, więc wiadomo, cena czyni cuda, heheheh

Czy monitor nie jest za wysoki? Ogarniasz wszystko oczami? Bo zastanawiam się nad czymś takim, lub jednak proporcjami 21:9.
Kenzo
Awatar użytkownika

Monitory

9.11.2020, 13:47

mav pisze:ze swojego modelu generalnie jestem zadowolony, też przesiadłem się z 2 monitorów na jeden

A z ciekawości pracujesz ze skalowaniem 100% czy większym?
mav
Awatar użytkownika

Monitory

9.11.2020, 16:51

Pawel pisze:Źródło posta Czy monitor nie jest za wysoki? Ogarniasz wszystko oczami? Bo zastanawiam się nad czymś takim, lub jednak proporcjami 21:9.
Hm, w sumie zależy, program montażowy mam rozbity na cały ekran, ale czy naraz wszystko widzę, to chyba nie, ale ja ogólnie nie mam dobrej podzielności uwagi i np. jak ruszam krzywymi, to patrzę tylko na obrazek (wygospodarowane na ekranie równe 1920x1080), a krzywą ciągnę na czuja ;) pytanie, czy przy 21:9 nie będzie tak samo, tylko bardziej w poziomie :D
Ale granie w gry w 4k jest spoczko, nie zauważyłem problemów, że czegoś nie dojrzałem, ale interfejs czasem nieco trzeba powiększać ;)
Kenzo, przy pracy 100%, w gierkach patrz wyżej
Gdziekolwiek teraz widzę coś na FHD to się takie wielkie wydaje :D
A7S3, FX30, jazda kran dron zdzich i takie tam | Sprzęt filmowy do wynajęcia | Moje realizacje
iskra8891

Monitory

9.11.2020, 18:27

Kenzo pisze:A z ciekawości pracujesz ze skalowaniem 100% czy większym?


Siedzę na 43'' od prawie trzech lat i uważam że jest to minimalna przekątna aby pracować w premiere pro przy skalowaniu na 100% natomiast przeglądać www nie ma szans bez skalowania. Oczywiście mówimy tu o odległości oczu ok 90-100cm od ekranu. Jak dla mnie nie realna jest praca w UHD na 32 calowych ekranach przy skalowaniu 100% w premiere pro. Szkoda obciążać dodatkowo grafikę :)
Jeśli chodzi o U4317Q to miałem ten monitor po premierze i w porównaniu do innych Delli z jakimi miałem doczynienia to to była jakaś kompromitacja. Poczynając od jakości obudowy po wyświetlany obraz. Migotanie było tak okrutne że po 30 minutach jak oderwałem głowę od niego to miałem wrażenie jak bym wysiadł z karuzeli :) Możliwe że Dell poszedł po rozum i jest aktualizacja softu na wyższą częstotliwość tak jak zrobił to LG w swoim odpowiedniku. Generalnie nie polecam tych modeli. Aktualnie nie mam czasu ale chętnie zobaczył bym co dell zmienił w U4320Q
Dodam że praca na takich dużych monitorach to jest fajna sprawa i nie przesiadł bym się na mniejsze, dla mnie to już jest standard, a szczególnie nie zastąpiony przy dużych projektach z kilkoma osiami czasu.
8kmichal
Awatar użytkownika

Monitory

22.03.2021, 14:01

Znacie jakieś dobre monitory, które sprawdzają się do pracy w pionie?
Aktualnie jako drugi monitor do okienek mam dell UP2716D, ale po obróceniu do pionu trzeba baaaaaardzo wysoko zadzierać głowę. Szukam czegoś znacznie mniejszego, co dobrze wygląda w pionie i komponuje się z BenQ EW3270U. Poziomo zabiera to za dużo miejsca na biurku i i tak nie wykorzystuję w pełni tej wielkości, jest za duży.
Z drugiej strony praca na jednym wielkim monitorze nie jest tak wygodna jak praca na dwóch, dlatego fajnie mieć coś takiego "w sam raz" :)
alias
Awatar użytkownika

Monitory

22.03.2021, 15:00

8kmichal pisze:Źródło posta BenQ EW3270U

robisz na tym monitorze montaż i korekcje barwną?
to przecież biurowy monitor z matryca VA a nie IPS
zadowolony jesteś?
8kmichal
Awatar użytkownika

Monitory

22.03.2021, 15:22

alias pisze:Źródło posta
8kmichal pisze:Źródło posta BenQ EW3270U

robisz na tym monitorze montaż i korekcje barwną?
to przecież biurowy monitor z matryca VA a nie IPS
zadowolony jesteś?


Chyba tak - obraz wygląda po nim tak jak na ajfonie, a 90% odbiorców filmów w sieci właśnie tak później to ogląda... Dwa lata na nim pracuję :)
arelemm
Awatar użytkownika

Monitory

23.03.2021, 08:03

8kmichal pisze:Znacie jakieś dobre monitory, które sprawdzają się do pracy w pionie?
Aktualnie jako drugi monitor do okienek mam dell UP2716D, ale po obróceniu do pionu trzeba baaaaaardzo wysoko zadzierać głowę. Szukam czegoś znacznie mniejszego, co dobrze wygląda w pionie i komponuje się z BenQ EW3270U. Poziomo zabiera to za dużo miejsca na biurku i i tak nie wykorzystuję w pełni tej wielkości, jest za duży.
Z drugiej strony praca na jednym wielkim monitorze nie jest tak wygodna jak praca na dwóch, dlatego fajnie mieć coś takiego "w sam raz" :)


Michał mam ze dwa pytania:
1: Czy na tym BenQEW3270U tak jak napisałeś masz zbieżny obraz do Iphona? Pytam dlatego, że ja posiadając NEC EA 244wmi, również z matową matrycą mam taki problem, że jak pokoloruję materiał to na monitorze jest lekko sprany (matowy), rzekłbym fajnie filmowy, a po przerzuceniu na retinę głębia czerni zabija cały wypracowany efekt. Kiedyś @alias wspominał, że retiny są całkiem niezłe jeżeli chodzi o odzwzorowanie barw, więc wychodzę z założenia, że bliższy prawdy jest ten własnie obrazek. Przeszkadza mi mat z tego Neca i zaczynam się rozglądać za czymś lepszym...

2: 1 monitor kontra 2. U mnie przynajmniej na 2 Nec 24" nieco irytuje mnie rozglądanie się na boki. Może to kwestia przyzwyczajenia, nawyków i jakiejś związanej z tym wygody, ale odnoszę wrażenie, że na 1 monitorze pracuje się lepiej. Może jest to też związane z tym, że jak w FCPX przerzucam na drugi monitor podgląd to ląduje tam wraz z kilkoma przyciskami, które chciałbym mieć przy listwie czasowej a nie gdzieś "pół kilometra" dalej. Rozumiem, że Tobie jednak pasują 2 monitory?
alias
Awatar użytkownika

Monitory

23.03.2021, 10:13

arelemm pisze:Źródło posta Pytam dlatego, że ja posiadając NEC EA 244wmi, również z matową matrycą mam taki problem, że jak pokoloruję materiał to na monitorze jest lekko sprany (matowy), rzekłbym fajnie filmowy, a po przerzuceniu na retinę głębia czerni zabija cały wypracowany efekt.

Ty masz go właściwie skalibrowanego? masz właściwą gammę, luminancję i levelsy?

Dodano po 4 minutach 33 sekundach:
arelemm pisze:Źródło posta Przeszkadza mi mat z tego Neca i zaczynam się rozglądać za czymś lepszym...

jeśli Ci to przeszkadza, to oznacza, że pracujesz w nieprawidłowych warunkach oświetleniowych w swoim miejscu pracy
dobrze skalibrowany NEC, nawet taki model jak masz, to jednak klasa sama w sobie i Retina to się tylko zbliża do niego
a taki BenQEW3270U to mu do pięt nie sięga ;)
8kmichal
Awatar użytkownika

Monitory

23.03.2021, 10:48

Może być tak, że nie sięga - zgadzam się. Jednak w moim przypadku 75% to materiał do netu, który ma dobrze wyglądać na ajfonach i tanich tv jakie ludzie mają w domu. Do tego się sprawdza.
Drugi monitor z podglądem okienek to super sprawa, tylko właśnie szukam czegoś mniejszego, najlepiej z opcją pracy pionowej. To by było idealne.

32 cale 4K to za mało na jeden monitor, a jak siedzę przy 42 calach to jest to już za wielkie.
arelemm
Awatar użytkownika

Monitory

23.03.2021, 13:15

alias pisze:
arelemm pisze:Źródło posta Pytam dlatego, że ja posiadając NEC EA 244wmi, również z matową matrycą mam taki problem, że jak pokoloruję materiał to na monitorze jest lekko sprany (matowy), rzekłbym fajnie filmowy, a po przerzuceniu na retinę głębia czerni zabija cały wypracowany efekt.

Ty masz go właściwie skalibrowanego? masz właściwą gammę, luminancję i levelsy?

Dodano po 4 minutach 33 sekundach:
arelemm pisze:Źródło posta Przeszkadza mi mat z tego Neca i zaczynam się rozglądać za czymś lepszym...

jeśli Ci to przeszkadza, to oznacza, że pracujesz w nieprawidłowych warunkach oświetleniowych w swoim miejscu pracy
dobrze skalibrowany NEC, nawet taki model jak masz, to jednak klasa sama w sobie i Retina to się tylko zbliża do niego
a taki BenQEW3270U to mu do pięt nie sięga ;)


Pewnie skalibrowanego go dobrze nie mam :/. Ale chyba sama matowa matryca nigdy nie jest czarna :/ a na Retinie jest i na iphonie też ;)
Co do miejsca to raczej warunki oświetleniowe są ok. Czernie i szarości. Żadnych kolorów. Brak światła dziennego.

Jesteś pewnien, że nie pomyliłeś modeli NEC? Ten mój, wprawdzie używany, ale kosztował 500 zł :shock:

KAlibrację wykonywałem tylko tą z MENU. Z kalibratorem nigdy.
alias
Awatar użytkownika

Monitory

23.03.2021, 13:59

arelemm pisze:Źródło posta KAlibrację wykonywałem tylko tą z MENU. Z kalibratorem nigdy.

to nie mamy o czym rozmawiać :(

arelemm pisze:Źródło posta Czernie i szarości. Żadnych kolorów. Brak światła dziennego.

może masz za ciemno, bo postawy i powszechny błąd że montaż i korekcję robimy w ciemności lub prawie w ciemności
a drugi, to pewnie Twój monitor świeci za jasno, założę się, że zamiast 100nitów wali Ci po oczach 300-350nitów

arelemm pisze:Źródło posta Ale chyba sama matowa matryca nigdy nie jest czarna :/ a na Retinie jest i na iphonie też

ale to nie jest wyznacznikiem poprawnej pracy na danym urządzaniu,
dla mnie ważniejsze jest równomierne podświetlenie i wierność oddawania barw, a poziom czerni i bieli to ja biorę z wykresów w DR a nie z tego co widzę
arelemm
Awatar użytkownika

Monitory

23.03.2021, 16:50

Też się staram z wykresów, bo już na monitorze do końca nie polegam. Za tydzień będzie kalibrator. Zobaczymy :)
Degenerado

Monitory

8.12.2023, 14:20

co teraz z monitorów do obróbki zdjęć pod wydruk ? jakieś konkretne typy ? tylko nie ze specyfikacji, jak ktoś pracuje to z doświadczenia poproszę
z góry dzięki

Wróć do „Sprzęt komputerowy”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość

Chmura tagów:

Filmowanie lustrzankamivideodslrBlackmagic Pocket Cinema Camera 6KSony A6300 A6500 A7mk3 A7S3Zhiyun Crane 3S | WeeBill LabCanon C70 mk2 C200 C300SamyangDJI Ronin-S Mavic Air Phantom ProSony FX6 FX9GradingPanasonic S1 S1h GH5s GH5Gimbal