Panasonic Lumix S5

Bezlusterkowce Panasonica
docxxx

Panasonic Lumix S5

7.09.2020, 16:05

Ja w ogóle teraz tak sobie porównałem to zdjęcie body z pierwszej strony do GH5 i wydaje mi się, że możemy po cichu napisać "RIP m43".
A te bajki o GH6 z 40mpix to nieporozumienie.
Sony zrobiło kapitalny ruch z 12mpix na FF. Idealne do video.
fransua
Awatar użytkownika

Panasonic Lumix S5

7.09.2020, 18:39

Seria GH nie ma sensu więc można być pewnym że GH6 nie wyjdzie. Pewnie zostaną jakieś modele z serii G ale nic więcej. GH spoczywaj w pokoju.

ps. A może G "przemalują" na GH za mniejsze pieniądze ?
alias
Awatar użytkownika

Panasonic Lumix S5

8.09.2020, 01:22

Panasonic S5 vs Sony A73 - FULL Autofocus Comparison

https://youtu.be/wzEu8HrdCD0
Leff

Panasonic Lumix S5

8.09.2020, 10:38

fransua pisze:Źródło posta Seria GH nie ma sensu więc można być pewnym że GH6 nie wyjdzie. Pewnie zostaną jakieś modele z serii G ale nic więcej. GH spoczywaj w pokoju.


Czy ja wiem... mi by było szkoda m43, ma swoje zalety. Na chwilę obecną największą słabością m43 wg mnie są osiągi na wyższych wartościach ISO (oprócz GH5s), a wynika to ze stosowania dość starych już dziś matryc. Sądzę, że przy zastosowaniu nowych matryc, m43 mogłoby się zbliżyć lub dogonić w tym obszarze np Sony a6500. A to już by było nieźle. Zakres dynamiczny pewnie też by się poprawił.
Ja bardzo lubię m43 za ogromną uniwersalność, związaną między innymi z wyborem szkieł. Ale nie tylko, bo np w szybkości trybów seryjnych w foto (ja czasem używam) stary GH5 wciąż wygrywa z nowym S5 : 12(9) vs 7(5).
Niewątpliwą przewagą techniczną nowych pełnoklatkowców są możliwości w zakresie ciągnięcia ISO w górę i zakres dynamiczny. Ale tu sie pojawia pytanie - naprawdę potrzebujemy tych dziesiątek tysięcy ISO? Praktyka wskazuje, że jeżeli trzeba ciągnąć tak wysoko, to scena wygląda po prostu źle, a super wysokie ISO przecież jej nie upiększy. Tym bardziej, że zakres dynamiczny wtedy mocno spada.
Możliwości w zakresie rozmycia tła też są oczywiście w pełnoklatkowcach większe. Ale znów - naprawdę to aż tak istotne i tak bardzo się przydaje, a w m43 jest aż tak źle? A oprócz tego, jeżeli potrzebujemy akurat dużej głębi ostrości, a światła jest mało, to musimy w FF przymykać przysłonę x2 względem m43 i ciągnąć ISO też x2. I na jedno wychodzi (jeśli mowa o matrycach tej samej generacji o zbliżonej rozdzielczości)...
Osobna kwestia to obiektywy - w pełnej klatce będą większe, cięższe i pewnie droższe.
Nie wspomnę o teleobiektywach, gdzie w rozmiarze i kosztach m43 ma ogromną przewagę nad FF.
Sam ciągle myślę, czy przypadkiem nie byłoby lepiej wejść w FF, ale jak się nad tym na chłodno zastanawiam, to ma to zarówno plusy jak i minusy, a bilans nie jest oczywisty... Wiele będzie zależało od tego, czy pojawi się jakiś GH6 i co będzie miał w środku. Bo jeśli będzie znów ta sama matryca, to pewnie przyjdzie czas na zmianę.
fransua
Awatar użytkownika

Panasonic Lumix S5

8.09.2020, 12:43

Left cenowo seria GH nie ma sensu przy S5. Sam Panasonic daje nam porównanie wielkości S5 do GH5. nie robi tego bez powodu. Samo m4/3 raczej nie zniknie ale pewne serie/seria już pewnie tak.
Leff

Panasonic Lumix S5

8.09.2020, 13:07

fransua pisze:Źródło posta Left cenowo seria GH nie ma sensu przy S5. Sam Panasonic daje nam porównanie wielkości S5 do GH5. nie robi tego bez powodu. Samo m4/3 raczej nie zniknie ale pewne serie/seria już pewnie tak.

Sama pucha nie ma sensu, ale myśląc kategoriami całego systemu, jednak chyba wciąż ma.
Oczywiście Panasonic wykonał wiele ruchów, które dają do myślenia odnośnie przyszłości m43, ale nie wszystkie są in minus. Np bateria, która wyszła do S5, ale jest kompatybilna z serią GH.
W sumie całkiem niedawno puścili też na rynek 10-25 1.7. Zawodowy, drogi obiektyw, którego projektowanie i produkcja nie ma sensu, jeśli nie planuje się przyszłości dla systemu.
Może jednak nie ubiją GH tak szybko :)
Leff

Panasonic Lumix S5

8.09.2020, 19:38

Ciekawe:
https://www.dpreview.com/articles/01711 ... O4ngU9Xxx4
Jak było widać w wielu testach na YT, w trybie APS-C, czyli gdy jest sporo mniej danych do czytania i przetwarzania z matrycy, szybkość i efektywność AF w S5 znacznie wzrasta.
A oznacza to też, że przy matrycy m43 będzie jeszcze lepiej ;)
Pytanie, czy owa nowa matryca m43 się w ogóle pojawi. Ale sprawnie działający AF z pewnością byłby mocnym argumentem za zakupem ewentualnego GH6 dla wszystkich posiadaczy serii GH, którzy poinwestowali kasę w szklarnię, lubią ten system i dobrze się w nim czują.
Więc to taka kolejna iskierka nadziej na przetrwanie serii GH :)
8kmichal
Awatar użytkownika

Panasonic Lumix S5

8.09.2020, 20:05

Sam mając gh uważałem, ze iso w kosmos nie ma sensu, ze w super pro kamerach tez nie ma af, ze to ma więcej zalet niż wad itd.

Odkąd mam Sony to świat wyglada zupełnie inaczej :shock: :lol: :lol:
Af działa doskonale i bardzo pomaga. Obrazek jest o niebo lepszy, ładniejszy, ma dużo większy zakres. Iso się przydaje w wielu momentach, zwłaszcza reportażu kiedy nagle ktoś wchodzi do ciemnicy albo na chwile zmienia się ekspozycja. Wszystkie zalety m43 moim zdaniem zostały technologicznie zamiecione pod dywan o jest to umierający system.

Cena szkieł to tez kolejny mit. Sigma art robi wspaniałe obleitywy, które nie kosztują fortuny. Dodatkowo kupujemy je na lata, i one naprawdę działają. Dodatkowo pełnoklatkowe Canony... No obraz jest magiczny. A jak już chcemy super filmowe szkła to Xeen tez nie jest czymś poza zasięgiem. Moim zdaniem droższe zabawki już lepiej wynajmować i dopasować do danego zlecenia.

Do użytku „reżopa” zestaw FF i Xeen w zupełności wystarcza. I każdy system ff zjada m43 na śniadanie, niestety. Siedziałem w tym systemie przeszło 6 albo 7 lat (od gh2 miałem kady nowy model Lumixa).
docxxx

Panasonic Lumix S5

8.09.2020, 20:56

Jak ktos mowi, ze wysokie ISO nie jest potrzebne, jest raczej frustratem ktory mowi po co komu X nie majac tego.
ISO 12800 jest jak najbardziej potrzebne.
Majac porownanie GH5s i GH5 uwazam, ze obrazek z GH5 juz na ISO 3200 jest obrzydliwy, a w czerniach dzieje sie jakas masakra.
A jesli chodzi o obiektywy, to ja tez myslalem, ze skoro m43, to mniej szkla, nizsza cena itd. A guzik prawda. Ceny z kosmosu, a juz jakis szeroki kat w rozsadnych pieniadzach to cud.
Do takiego Nikona F znajde tyle super fajnych i tanich szkiel :?
Leff

Panasonic Lumix S5

8.09.2020, 21:03

8kmichal pisze:Źródło posta Sam mając gh uważałem, ze iso w kosmos nie ma sensu, ze w super pro kamerach tez nie ma af, ze to ma więcej zalet niż wad itd.

Odkąd mam Sony to świat wyglada zupełnie inaczej :shock: :lol: :lol:
Af działa doskonale i bardzo pomaga. Obrazek jest o niebo lepszy, ładniejszy, ma dużo większy zakres. Iso się przydaje w wielu momentach, zwłaszcza reportażu kiedy nagle ktoś wchodzi do ciemnicy albo na chwile zmienia się ekspozycja. Wszystkie zalety m43 moim zdaniem zostały technologicznie zamiecione pod dywan o jest to umierający system.

Cena szkieł to tez kolejny mit. Sigma art robi wspaniałe obleitywy, które nie kosztują fortuny. Dodatkowo kupujemy je na lata, i one naprawdę działają. Dodatkowo pełnoklatkowe Canony... No obraz jest magiczny. A jak już chcemy super filmowe szkła to Xeen tez nie jest czymś poza zasięgiem. Moim zdaniem droższe zabawki już lepiej wynajmować i dopasować do danego zlecenia.

Do użytku „reżopa” zestaw FF i Xeen w zupełności wystarcza. I każdy system ff zjada m43 na śniadanie, niestety. Siedziałem w tym systemie przeszło 6 albo 7 lat (od gh2 miałem kady nowy model Lumixa).


Ale ja wcale nie twierdzę, że AF czy wysokie ISO się nie przydają. Są to dokładnie te dwie rzeczy, których mi najbardziej brakuje w GH5, zakres tonalny też mógłby być lepszy. I to z ich powodów zerkam łakomie w stronę FF. Tylko musimy pamiętać, że w obecnie dostępnych modelach m43 mamy kilkuletnią matrycę i porównywanie tej technologii z najnowszymi FF nie bardzo ma sens. Kluczowe pytanie brzmi: jeśli pojawią się nowe flagowe korpusy m43, jaką będą miały matrycę i co ona będzie potrafiła? A również, czy AF wreszcie będzie używalny? Jeśli na oba pytania będzie pozytywna i satysfakcjonująca odpowiedź, to pozostanie w tym systemie może będzie miało jeszcze sens. Jeśli postęp będzie niewielki, z pewnością przerzucę się na FF.
A co do wysokiego ISO, tak z czystej ciekawości - jakiej najwyższej wartości używałeś w swojej pracy?
mav
Awatar użytkownika

Panasonic Lumix S5

8.09.2020, 21:12

Leff pisze:Źródło posta A co do wysokiego ISO, tak z czystej ciekawości - jakiej najwyższej wartości używałeś w swojej pracy?

Jak miałem FS100, to nagminnie jechałem na 12800/16000. Ale ona chyba miała znacznie "zawyżone" te parametry, bo potem filmowałem w tych samych miejscach, tymi samymi obiektywami i nie przekraczałem 3200 :)

A na przykład dzisiaj miałem sytuację, że musiałem odpalić 6400 z przesłoną 1.4 na pokazie taneczno-świetlnym ;) (na fs7, w trybie custom hg, chociaż slog2 też potrafię na 5k robić)
Chociaż na A73 jak trzeba to też 4000-6400 odpalam i jest do zniesienia.

Jak najbardziej się zgodzę, że cały reportaż w zasadzie musi bazować na dobrym lowlighcie, tego się nie przeskoczy.
A73, FS7, jazda kran dron zdzich i takie tam | Moje realizacje | Sprzęt filmowy do wynajęcia
Leff

Panasonic Lumix S5

8.09.2020, 21:31

mav pisze:Źródło posta
Leff pisze:Źródło posta A co do wysokiego ISO, tak z czystej ciekawości - jakiej najwyższej wartości używałeś w swojej pracy?

Jak miałem FS100, to nagminnie jechałem na 12800/16000. Ale ona chyba miała znacznie "zawyżone" te parametry, bo potem filmowałem w tych samych miejscach, tymi samymi obiektywami i nie przekraczałem 3200 :)

A na przykład dzisiaj miałem sytuację, że musiałem odpalić 6400 z przesłoną 1.4 na pokazie taneczno-świetlnym ;) (na fs7, w trybie custom hg, chociaż slog2 też potrafię na 5k robić)
Chociaż na A73 jak trzeba to też 4000-6400 odpalam i jest do zniesienia.

Jak najbardziej się zgodzę, że cały reportaż w zasadzie musi bazować na dobrym lowlighcie, tego się nie przeskoczy.


No mi też wychodzi, że jeżeli sprzęt ma być uniwersalny a obrazek akceptowalny przy często paskudnych warunkach w reportażu, to używalne ISO 6400 jest konieczne. A jak się da pociągnąć wyżej, to jeszcze lepiej.
Niestety - o ile ISO 1600 w wideo w GH5 jest jeszcze całkiem spoko, to wyżej zaczyna się już syfilis. Bardzo jestem ciekaw, o ile przy współczesnej technologii dałoby się poprawić obrazek w matrycach m43 i czy miałoby to sens ekonomiczny względem FF.
alias
Awatar użytkownika

Panasonic Lumix S5

8.09.2020, 23:38

Leff pisze:Źródło posta o ile przy współczesnej technologii dałoby się poprawić obrazek w matrycach m43

najlepszym przykładem jest Pocket 4K z matrycą m43 który jakością obrazka miażdży wiele matryc FF
mam właśnie na tapecie 45 minutowy film dokumentalny z dwóch Pocket'ów z użyciem Viltroxa i kilku rożnych Sigm EF plus dobre filtry ND+IRD
po prostu szczęka opada
a film idzie do kin ;)
Leff

Panasonic Lumix S5

9.09.2020, 00:17

alias pisze:Źródło posta
Leff pisze:Źródło posta o ile przy współczesnej technologii dałoby się poprawić obrazek w matrycach m43

najlepszym przykładem jest Pocket 4K z matrycą m43 który jakością obrazka miażdży wiele matryc FF
mam właśnie na tapecie 45 minutowy film dokumentalny z dwóch Pocket'ów z użyciem Viltroxa i kilku rożnych Sigm EF plus dobre filtry ND+IRD
po prostu szczęka opada
a film idzie do kin ;)

Nio, tylko tam jest stosunkowo niewielka rozdzielczość, co przy typowo filmowym sprzęcie zdecydowanie ma sens.
Ja potrzebuję hybrydy fotograficzno filmowej z rozdzielczością 20 - 24 MP i tu z pewnością już tak dobrze nie będzie.
Swoją drogą popatrzyłem sobie właśnie na ceny szkieł Sigmy do L-mount i są one bardzo zbliżone do cen m43 z półki pro, o ile nie niższe w niektórych wypadkach...
Może i faktycznie czas m43 się kończy.
fransua
Awatar użytkownika

Panasonic Lumix S5

11.09.2020, 15:29

W S5 to nie głupi aparat względem A7III
- oba oferują 4k w 24/25 k/s
- S5 ma 50p w 4k. Co prawda jest crop ale ma 50p czego nie ma A7III. Nie ma co się oszukiwać - 4k 50p to obecnie standard, który powinien być dostępny
- ma być darmowa aktualizacja, która umożliwi nagrywanie w 5,9 K po HDMI oraz chyba dołożą kolejne profile kolorystyczne
- kitowe szkło 20-60 S5 daje radę. Mamy szeroko i parę "standardów" po drodze. Mogło by być stałe f4 no ale
- AF naprawdę jest dobre w 50p a na tym mi najbardziej zależy. Sony tu odpada bo nie ma 4k w 50p. Nawet ten crop idzie przeżyć
- odchylany ekran i lepsza rozdzielczość na + w Panasonicu
- wysokie ISO lepsze w Panasonicu. Co prawda oglądałem porównania z S1 ale gorzej w S5 być nie może ;)

Mikro podsumowanie.

Dla osoby co nie zmienia puszki zbyt często S5 jest lepszym, bardziej przyszłościowym wyborem niż A7III. Moim zdaniem świetna pucha do wideo. Jak jeszcze cena spadnie nic ino brać.
Edit

Otwórz film
docxxx

Panasonic Lumix S5

11.09.2020, 20:15

Ale ty porównujesz S5 do A7III a nie "eski", prawda?
fransua
Awatar użytkownika

Panasonic Lumix S5

11.09.2020, 20:38

No przecież w pierwszym wersie jest do czego porównuje. Psikuta bez S :D
Dividex

Panasonic Lumix S5

12.09.2020, 10:58

fransua pisze:Źródło posta W S5 to nie głupi aparat względem A7III
- oba oferują 4k w 24/25 k/s
- S5 ma 50p w 4k. Co prawda jest crop ale ma 50p czego nie ma A7III. Nie ma co się oszukiwać - 4k 50p to obecnie standard, który powinien być dostępny
- ma być darmowa aktualizacja, która umożliwi nagrywanie w 5,9 K po HDMI oraz chyba dołożą kolejne profile kolorystyczne
- kitowe szkło 20-60 S5 daje radę. Mamy szeroko i parę "standardów" po drodze. Mogło by być stałe f4 no ale
- AF naprawdę jest dobre w 50p a na tym mi najbardziej zależy. Sony tu odpada bo nie ma 4k w 50p. Nawet ten crop idzie przeżyć
- odchylany ekran i lepsza rozdzielczość na + w Panasonicu
- wysokie ISO lepsze w Panasonicu. Co prawda oglądałem porównania z S1 ale gorzej w S5 być nie może ;)

Mikro podsumowanie.

Dla osoby co nie zmienia puszki zbyt często S5 jest lepszym, bardziej przyszłościowym wyborem niż A7III. Moim zdaniem świetna pucha do wideo. Jak jeszcze cena spadnie nic ino brać.
Edit

Otwórz film


Co ciekawe w podanym przez ciebie filmie już na początku AF się gubi i pulsuje :)
-zakres tonalny wydaje sie bardzo dobry i ciekawe porównanie z BMPCK6k ale nie dosłyszałem czy autor zastosował w postprodukcji odszumianie Rawów, trzeba by też zapytać Aliasa czy jest możliwa korekcja aberacji chromatycznej w BM.
-faktycznie cenowo zarówno aparat jak i kamera prezentują sie świetnie dając naprawdę dużo dobrego przyszłemu nabywcy
-mnie martwi tylko AF.
alias
Awatar użytkownika

Panasonic Lumix S5

12.09.2020, 11:18

Dividex pisze:Źródło posta trzeba by też zapytać Aliasa czy jest możliwa korekcja aberacji chromatycznej w BM.

masz na myśli to czy jest możliwa korekcja aberracji w Davincim?
docxxx

Panasonic Lumix S5

12.09.2020, 12:59

fransua pisze:Źródło posta No przecież w pierwszym wersie jest do czego porównuje. Psikuta bez S :D


Porównywać nową puszkę ze starociem? :cry:

A "psikuta" super trafna uwaga ;)
fransua
Awatar użytkownika

Panasonic Lumix S5

12.09.2020, 13:38

Dividex pisze:Źródło posta Co ciekawe w podanym przez ciebie filmie już na początku AF się gubi i pulsuje

Zgadza się ale śmiem twierdzić, że nagrywał w zakresie 24-30 k/s. Nie neguję, że S5 w tym trybie wypada dzisiaj słabo. Jednak mnie bardziej interesuje 50p a tu widać, że jest dobrze.
Dividex pisze:Źródło posta ale nie dosłyszałem czy autor zastosował w postprodukcji odszumianie Rawów

Zwracał na to uwagę gdzie w BMC odszumianie ma jeszcze sens by nie stracić szczegółów.
Swoją drogą trzeba przyznać, że szum z S5 jest "przyjemny" no ale tu akurat Panasonic od dawna dawał "przyjemne" szumy.
docxxx pisze:Źródło posta Porównywać nową puszkę ze starociem?

Jak by popatrzeć po necie to sporo osób odnosi się do tego aparatu. W sumie nic dziwnego jak jest w podobnym zakresie cenowym mimo, że "starość".
Dividex

Panasonic Lumix S5

12.09.2020, 16:23

Z tego co widziałem na niektórych recenzjach najlepszy Af jest w trybie APSC... co do szumu też myślę, że jest ok, ale to domena nowych aparatów, że ich szumy już nie sa tak cyfrowe jak puszek z przed kilku lat :)
alias pisze:Źródło posta
Dividex pisze:Źródło posta trzeba by też zapytać Aliasa czy jest możliwa korekcja aberacji chromatycznej w BM.

masz na myśli to czy jest możliwa korekcja aberracji w Davincim?

tak dokładnie. Wiem, że szum można zniwelować, dystorsję też, a inne wady jak aberracje chromatyczną ? Nie znam się to pytam :D
alias
Awatar użytkownika

Panasonic Lumix S5

12.09.2020, 20:27

Dividex pisze:Źródło posta tak dokładnie. Wiem, że szum można zniwelować, dystorsję też, a inne wady jak aberracje chromatyczną ? Nie znam się to pytam


oczywiście, że tak
natomiast należny pamiętać, że aberracja chromatyczna może być elementem wyrazu artystycznego, albo pożądaną cechą jakieś vintagowego szkła a nie jego wadą
i w DR możesz robić z aberracją co tylko chcesz, nawet ją stworzyć jak jej nie ma ;)
jakiś prosty przykład redukcji, w którym widać ideę zagadnienia:
https://youtu.be/f0MdZkSfETc
Leff

Panasonic Lumix S5

14.09.2020, 14:56

Dziś Panasonic zamieścił na swoim oficjalnym kanale YT film informujący o nowej strategii.
Odnośnie tego wątku, oficjalnie potwierdzili, że koncentrują sie na zaspokojeniu wielu potrzeb szerokiego wachlarzu twórców i będą wspierać i rozwijać dwa główne systemy:
S - pełnoklatkowy
GH - m43.
Zapowiedzieli też, że są w trakcie prac nad następcą serii GH dla twórców wideo i prosili o oczekiwanie i bycie czujnym :)
Link do filmu:
https://www.youtube.com/watch?v=CSbVZLzfQNI
pierdyl
Awatar użytkownika

Panasonic Lumix S5

14.09.2020, 17:39

Czyli być może jeszcze nie muszę sprzedawać szkarni :P
fransua
Awatar użytkownika

Panasonic Lumix S5

14.09.2020, 23:17

Będzie ciekawie z tym GH6.

Wróć do „Panasonic”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot], Google Feedfetcher i 2 gości

Chmura tagów:

Filmowanie lustrzankamivideodslrBlackmagic Pocket Cinema Camera 4KSony A6300 A6500 A7 mark 3Zhiyun Crane 2 | WeeBill LabMoza Air 2Canon C100 mk2 C200 C300SamyangDJI Ronin-S Mavic Air Phantom ProSony FS7 FS5GradingPanasonic GH5s GH5Gimbal