Oświetlenie - Filmmaker

Film to światło.
wqer

Oświetlenie - Filmmaker

26.01.2019, 17:44

Cześć :)
Przymierzam się do kupna lamp, które będą miały za zadanie oświetlić postać, jak i kadr na planie filmowym.
Wiadomo, że nie rozpatruję odrazu najlepszego sprzętu do tych zadań, ale zawszę można znależć tą lepszą alternatywe.
Chcę na to przeznaczyć 3 tys. zł.
Czy w takiej cenie jest już szansa na kupno w miarę dobrego zestawu do tych zadań?
Czy key light w formie softboxa, fill light i hair light + jakieś swiatło na tło mi wystarczą?
Myślałem nad lampami z akumulatorami, ale wiadomo, że pewnie są albo za drogie, albo za słabe ( chyba że? )
Dodatkowo zależy mi na świetle regulowanym, a nie stałym + z wiadomym CRI powyżej 95.

Jest ktoś w stanie mi coś doradzić, co kupić i czy w ogóle dobrze to wszystko 'rozumuje'?
wqer

Oświetlenie - Filmmaker

29.01.2019, 21:39

Arsen pisze:Źródło posta Łap leniuchu:
oswietlenie-f13,jakie-lampy-swiatla-stalego-z-mocowaniem-bowens-t2307.html
oswietlenie-f13,zestaw-lamp-do-planu-filmowego-t2204.html
oswietlenie-f13,came-tv-boltzen-30w-fresnel-led-daylight-t275.html
oswietlenie-f13,set-pod-teledyski-t2250.html

dzięki bracie!; )
Akurat trochę już się z tym namęczyłem i zastanawiam się nad doborem takiego setu :
1) Aputure 120d + Softbox
2) Aputure mini 20d
3) YN900c
Taki set wystarczylby mi, abym mogl sobie doświetlać różnorodne plany filmowe?
Czy zamiast aputure mini 20d, zamienić to na aputure HR672, czy lepszy set jest już, który podałem ?
Arsen

Oświetlenie - Filmmaker

1.02.2019, 01:12

Każdy świeci trochę inaczej. Z własnych preferencji, ale nie popartych zbyt bogatym doświadczeniem ;-), wziąłbym 120d, ale w wersji drugiej z dużym dyfuzorem bliskim okręgowi. Mini w wersji "d" zamieniłbym na "c". Panel może zostać, opcjonalnie zamiast niego 2x YN 600 RGB lub 2/3x miecze od nich - wersja wedle uznania. Aputure F7 też może być dobrym wyborem, ale z tego co wiem działa tylko na akumulatorach.

Przy możliwej pracy z gniazdka Quadralite VideoLED 1000 zapewni chyba najlepszy stosunek ceny do jakości przy zakupie na fakturę.
kulfi82
Awatar użytkownika

Oświetlenie - Filmmaker

1.02.2019, 08:41

Podepnę się trochę koledzy pod temat, bo też mocno myślę o zamianie patelni YN600 na Aputure 120. Yonguno ogólnie daje za dużo rozproszonego światła i strasznie to spłaszcza plan. Uzyskam więcej plastyki od Aputure?
"Ojciec Zdzicha"
wqer

Oświetlenie - Filmmaker

2.02.2019, 11:50

Mam problem.
Kupiłem Aputure mini 20d, oraz Aputure 672c.
Obie lampy są świetne, natomiast coś mi nie pasuje i mam pytanie.
W komplecie z mini 20d dostalem filtry korekcyjne 5600k, oraz 3200k.
Kiedy chce zalożyć 3200 na lampe, wiadomo staje się bardziej pomaranczowo jakby o to chodzilo, ale gdy odpalam drugą lampe - Aputure 672c,
i w niej ustawiam 3200, to mają zupełnie różne kolory w porównaniu do siebie. Na pierwszy rzut oka wydaje się ze 672c ma dużo ładniejszy kolor.
W mini20d wydaje się jakby ten kolor był bardziej zielony. W czym problem? coś zlę robie z CtO, czy nie powinienem tego porównywać do tych dwóch różnych lamp, czy o co chodzi? Nie powininen być problem z mini20d w kwesti CRI, bo posiada 97+ ( powinien być dużo lepszy od 672c w tej kwestii )
alias
Awatar użytkownika

Oświetlenie - Filmmaker

2.02.2019, 13:26

zakładanie kolorowego filtra to tylko namiasta namistki z namiastki rzeczywistej temperatury barwowej
więc taka sztuczka, żeby to pasowało to się nie uda
musisz mieć dwie jednakowe lampy jednakowo ustawione żeby uzyskać zadowalający jakościowo efekt

na temat temperatury barwowej to można by tysiąc stronicową książkę napisać a i tak tematu nie wyczerpiesz dogłębnie
ale zasada podstawowa dla wszystkich do zapamiętania
że, temperatura barwowa /ta w kelwinach/ ma z kolorem tyle wspólnego co syrenka z samochodem
czyli ma pewien wpływ, ale to dopiero ćwierć sukcesu

to przecież zmiana między żółtym a niebieskim /między ciepłym a zimnym/
a gdzie zmiana miedzy zielonym a czerwonym? /tzw tinta/
dopiero dwie takie gałki pozwoliłyby zmieniać kolor światła w lampie ;)
takie rzeczy to tylko w lampach RGB

no to mamy drugą ćwiartkę sukcesu
a gdzie trzecia i czwarta?
trzecia to szerokość widma światła
a czwarta to jego ciągłość, gdzie przypomnę, że tylko słońce i stara tradycyjna żarówka są bliskie ideału
ale pewnością żadne diody led, czy żarówki kompaktowe, czy świetlówki, czy łuk lampy wyładowczej

ale na razie do zapamiętani jest jedno: temperatura barwowa to nie kolor światła choć ma wpływ ;)
wqer

Oświetlenie - Filmmaker

2.02.2019, 13:36

alias pisze:Źródło posta zakładanie kolorowego filtra to tylko namiasta namistki z namiastki rzeczywistej temperatury barwowej
więc taka sztuczka, żeby to pasowało to się nie uda
musisz mieć dwie jednakowe lampy jednakowo ustawione żeby uzyskać zadowalający jakościowo efekt

na temat temperatury barwowej to można by tysiąc stronicową książkę napisać a i tak tematu nie wyczerpiesz dogłębnie
ale zasada podstawowa dla wszystkich do zapamiętania
że, temperatura barwowa /ta w kelwinach/ ma z kolorem tyle wspólnego co syrenka z samochodem
czyli ma pewien wpływ, ale to dopiero ćwierć sukcesu

to przecież zmiana między żółtym a niebieskim /między ciepłym a zimnym/
a gdzie zmiana miedzy zielonym a czerwonym? /tzw tinta/
dopiero dwie takie gałki pozwoliłyby zmieniać kolor światła w lampie
takie rzeczy to tylko w lampach RGB

no to mamy drugą ćwiartkę sukcesu
a gdzie trzecia i czwarta?
trzecia to szerokość widma światła
a czwarta to jego ciągłość, gdzie przypomnę, że tylko słońce i stara tradycyjna żarówka są bliskie ideału
ale pewnością żadne diody led, czy żarówki kompaktowe, czy świetlówki, czy łuk lampy wyładowczej

ale na razie do zapamiętani jest jedno: temperatura barwowa to nie kolor światła choć ma wpływ


Dzięki wielkie za pomoc, zrozumialem :)
W takim razie wymieniając mini 20d na mini20c ( możliwość regulacji kelwinów 3200-5600 ) też mi nic nie da, żeby upodobnić to do drugiej lampy 672c?
Czy jednak bardziej mi się opłaca na wymianę?
alias
Awatar użytkownika

Oświetlenie - Filmmaker

2.02.2019, 17:27

wqer pisze:Źródło posta ( możliwość regulacji kelwinów 3200-5600 ) też mi nic nie da, żeby upodobnić to do drugiej lampy 672c?

trzeba by mieć te lampy w łapkach, oświetlić nimi kartkę papieru a obraz z kamery dać na programowy analizator widma
lub trzeba by mieś sprzętowy analizator i porównać widma
żeby coś miarodajnie powiedzieć

możemy więc pogdybać, że jeśli są zrobione na tych samych diodach to będą miały podobne światło
ale coś mi się daje, że nie są
yotka
Awatar użytkownika

Oświetlenie - Filmmaker

3.02.2019, 09:20

alias pisze:Źródło posta możemy więc pogdybać, że jeśli są zrobione na tych samych diodach to będą miały podobne światło
ale coś mi się daje, że nie są

Raczej nie są, wynika to choćby z faktu, że 20d ma jedną dużą diodę a panel ma 672 mniejsze.
alias pisze:Źródło posta musisz mieć dwie jednakowe lampy jednakowo ustawione żeby uzyskać zadowalający jakościowo efekt

Praktyka pokazuje niestety, że nawet 2 jednakowe lampy mogą się różnić barwą.
alias pisze:Źródło posta a gdzie zmiana miedzy zielonym a czerwonym? /tzw tinta/

A czy właśnie za odpowiednią, neutralną tintę, nie jest odpowiedzialne wysokie CRI światła? Nie mam jakiejś super pamięci, ale wydaje mi się, że Dedo Weigert mniej więcej tak to przedstawiał.
alias
Awatar użytkownika

Oświetlenie - Filmmaker

3.02.2019, 12:52

yotka pisze:Źródło posta Raczej nie są, wynika to choćby z faktu, że 20d ma jedną dużą diodę a panel ma 672 mniejsze.

ja lamp nie widziałem, tylko po materiale oceniam
ale dzięki że potwierdzasz

yotka pisze:Źródło posta Praktyka pokazuje niestety, że nawet 2 jednakowe lampy mogą się różnić barwą.

pewnie u renomowanych producentów ta różnica powinna być marginalna
ale jak to jest sami wiecie

yotka pisze:Źródło posta A czy właśnie za odpowiednią, neutralną tintę, nie jest odpowiedzialne wysokie CRI światła?

absolutnie nie,
tinta to uzupełnienie regulacji światła o możliwość wyboru między zielonym a magentą /w lampach to czerwony/
dokładnie tak jak suwak tinty w Premiere, Photoshopie

CRI to zupełnie coś innego, ten parametr składa się w głównej mierze z analizy ciągłości widma światła dla danego źródła
przykładowo:
świetlówka z luminoforem trójskładnikowym nie ma ciągłego widma i ma CRI poniżej 70
świetlówka z luminoforem siedmioskładnikowym ma w miarę ciągle widmo i ma CRI > 90

albo jeszcze inaczej:
światło słoneczne zmienia kolor od czerwonego do żółtego prawie białego w zależności od pory dnia i roku /zmiana 1700-4500K/
a w dzień pochmurny to już robi się bardziej niebieskie, bardziej zimne /5500-15000K/
a mimo wszystko jego CRI zawsze wynosi 100, bo zmienia się kolor a widmo światła zawsze pozostaje całkowicie ciągłe i nawet takie samo szerokie

to, że mi widzimy zmianę barwy tego światła, wynika jedynie z ilościowej przewagi jednych częstotliwości nad drugimi
więc zmienia się charakterystyka liniowa widma, ale nie ma przerw i zmiany szerokości , więc CRI się nie zmienia

diody LED, tak jak świetlówki nie świecą światłem ciągłym podobnie jak świetlówki
dlatego CRI mają jakie mają, a chińskie CRI to dla mnie osobiście bzdury na resorach :D

może jeszcze jedno wyjaśnienie
w rejestracji obrazu w aparatach i kamerach
zazwyczaj regulujemy tylko temperatura barwową bo to nam wystarcza, bo to odzwierciedla zmiany temperatury barwowej światła słonecznego
ale mylnie sądzimy, że jest to balans bieli, a to nie prawda
balans bieli mamy dopiero wtedy kiedy możemy regulować zarówno temperaturę barwową jak i tintę
i dobre kamery to mają
nie zawsze jako "gałkę", czasami trzeba grzebać w profilach
czasami w innych opcjach, ale nawet amatorskie aparaty to mają

Obrazek
screen z lumixa, u nikona jest prawie identycznie, tylko A i B są zamienione miejscami

i to dopiero jest balas bieli, tak samo to można nazwać pełną regulacją koloru w lampach
niestety, lampy też mają tylko regulacje temperatury barwowej /bez tinty/ bo przeważnie to wystarcza, bo to odzwierciedla zmiany barwy światła słonecznego
no i jest trudne /w zasadzie niemożliwe/ do zrobienia na bazie białych diodach led
dopiero lampy RGB lub lampy RGBW lub RGBWW to potrafią :D

p.s. WW to white white, lampy z dwoma rodzajami diod białych o różnych temperaturach barwowych

Dodano po 10 minutach 25 sekundach:
ps2

tu odpowiem na pytanie z P.W. odnośnie literek z rysunku

A to AMBER: ORANGE
B to BLUE: BLUISH
G to GREEN: GREENISH
M to MAGENTA: REDDISH
amos
Awatar użytkownika

Oświetlenie - Filmmaker

19.04.2019, 11:34

Ja po dwóch latach dokupiłem czwartą videoLED 600 i różnica w temperaturze tego światła między pierwszą trójką a tą czwartą jest widoczna gołym okiem na białej ścianie :o
Chyba zmienili diody zupełnie...
luke
Awatar użytkownika

Oświetlenie - Filmmaker

19.04.2019, 12:20

amos pisze:Źródło posta Ja po dwóch latach dokupiłem czwartą videoLED 600 i różnica w temperaturze tego światła między pierwszą trójką a tą czwartą jest widoczna gołym okiem na białej ścianie :o
Chyba zmienili diody zupełnie...

Ale czy generalnie światło się poprawiło czy pogorszyło?
amos
Awatar użytkownika

Oświetlenie - Filmmaker

7.05.2019, 15:38

Nie używam ich już razem. Zaobserwowałem jedynie różnicę w kolorze. Nie mam sprzętu, żeby ocenić ciągłość widma :)

Wróć do „Oświetlenie”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości

Chmura tagów:

Filmowanie lustrzankamivideodslrBlackmagic Pocket Cinema Camera 6KSony A6300 A6500 A7mk3 A7S3Zhiyun Crane 3S | WeeBill LabCanon C70 mk2 C200 C300SamyangDJI Ronin-S Mavic Air Phantom ProSony FX6 FX9GradingPanasonic S1 S1h GH5s GH5Gimbal