LUT (Look-up Table)

Dział dla początkujących
Escobar
Awatar użytkownika

LUT (Look-up Table)

10.02.2020, 02:29

Hej
Z żoną mamy zamiar dokupić dodatek do FCPX wraz z paczką LUTs itd. Żona zadała pytanie czy nasz gh5 z (v-log) wymaga jakiegoś upgrade albo presets itd. W odpowiedzi otrzymała wiadomość że sugerują instalację Look up table itd. Czy może mi ktoś wyjaśnić co to i po co to i czemu ma służyć. Wolę zapytać zanim to zainstaluję i narobimy sobie kłopotów. W ogóle to ktoś używa tego?


We would suggest to use 'Input LUTs' option to get the right color space for your camera.
As example, you can find the corresponding LUT here:
https://av.jpn.support.panasonic.com/su ... HYnjlBpri4

cena 199$
https://checkout.cinemagrade.com/cinema ... filmmaker/

Pozdrawiam
Adam

LUT (Look-up Table)

10.02.2020, 19:09

Log’i,Lut’y….W internecie jest mnóstwo poradników i filmików. Niestety są to same bzdury.
Nie dam tutaj konkretnej podpowiedzi czy kupować tę paczkę, czy nie.
Spróbuję jednak łopatologicznie uporządkować ten temat.
A więc na początek podstawy
Wszystko kręci się wokół pieniądza.
I ciągle jest straszny bałagan w technologii
I tak na przykład nadal nie wiemy ile to jest 18% szarości. Bo tak naprawdę te 18% to tak naprawdę 12%, ale o tym to już mało, kto wie. A ten, kto nawet wie to i tak nie ma do dyspozycji wzorca, więc nie wie czy ktoś wziął poprawkę czy nie.
Bardziej denerwujący jest bałagan z czernią. Mamy dziś dwie czernie.
Czerń RGB, która na skali rgb ma poziom ”0” i czerń broadcastingową, która na skali rgb ma poziom ”16”.
Pieniądze:
Przed startem produkcji trzeba zadać sobie pytanie
Analogowo czy cyfrowo?
Taśma ma większą rozpiętość tonalną, ok 15EV, ale później trzeba taki materiał puszczać na laserowy skaner z matrycą Alexa XL a to już są jakieś koszty, bo taśma też kosztuje.
Dodam tylko, że taka analogowa kamera w niczym nie ustępuje cyfrowej.
Ta analogowa na taśmę filmową, sama ustawia ostrość sprawniej niż A7v.III

Cyfra ma rozpiętość tonalną ok 6EV i żeby jakoś to wyglądało trzeba pokombinować. I to też kosztuje.
Aby upchnąć w cyfrze więcej niż 6EV wymyślono LOGi i LUTy.
Wygląda to mniej więcej tak, że sensor kamery ma rozpiętość tonalną powyżej 15EV.
Często producenci podkreślają to w folderach. Niestety na drodze do szczęścia stoi kodek. Tym już się nie chwalą. Bo niema, czym.
LOGi i LUTy wymyślono do kamer kinowych 12bit, czyli zapisujących 4.4.4.-czerń na poziomie 0 skali RGB
I broadcastingowych, czyli z 4.2.2-czerń na poziomie 16 w skali RGB
Jak to działa
Kamera rejestruje obraz i ten obraz musi być zapisany w jakimś kodeku-RAW czy ProRes.
Taki kodek to wagon kolejowy z selekcjonerem przy wejściu
Selekcjoner wpuszcza obraz jasny, trochę mniej szarego, mniej ciemnego i bardzo mało lub w ogóle czernie.
Analogicznie-selekcjoner wpuszcza wszystkich wysokich, ale już mniej tych średnich, a tych poniżej 116cm (16) już w ogóle nie wpuszcza
S-LOG to oszust, który tym niskim rozdaje buty na koturnie, aby ci mogli przejść obok selekcjonera do wagonu
Jednak S-Log ma dzienniczek, w którym zapisuje, komu dał, jaki wysoki koturn. Ten dzienniczek to LUT
Dzięki temu po wyjściu z kodeka wiadomo jak ustawić poziomy i kolor.
Jak to wygląda w praktyce?
Na przykładzie mojej prywatnej kamery.
(Dlaczego piszę prywatnej? Bo kiedyś ktoś mi zarzucił tutaj, że piszę o sprzęcie, którego nie posiadam. Coś takiego oczywiście było by głupie. To tak jakby sprzedawca z salonu Mercedesa wypowiadał się o S klasie. Dlatego też na forum piszę wyłącznie o sprzęcie, który mam w domu do nieograniczonej dyspozycji)
Kamera przesyła przez wyjścia SDI AiB sygnał S-Log do rekordera. Czyli taki brzydki-jasny
Jednocześnie kamera nakłada LUTa na obraz w EVF, aby było widać dokładnie, co nagrywamy oraz nakłada LUTa na dodatkowe wyjście SDI dla zewnętrznego monitora dla reżysera lub ostrzyciela.
Są kamery, które nie mają dodatkowych SDI z nałożonym LOGi’em, ale niektóre monitory podglądowe oferują możliwość wgrywania LUTów.
Przy montażu wystarczy tylko nałożyć LUTa, najlepiej takiego, jakiego widział reżyser na planie i mamy to samo, co z taśmy. No prawie…

A jak to jest z aparacikami typu GH5 i kamerkami Fs7?
Nie wiem.
Podejrzewam, że też ten sprzęt jakoś oszukuje kodeka. Coś podobnego do S-Log-LUT
Jedno jednak wiem na pewno. Te paczki LUTów z prawdziwymi lutami nie mają wiele wspólnego
To bardziej są pesety, coś jak pesety w Lr.Coś, co może, co najwyżej nakierować na dalszą ewentualną edycję.
Czy warto?
Nie.
Jako ciekawostkę dodam, że kodek można oszukać w jeszcze jeden sposób
Sposób jest równie dobry jak SLog-LUT i działa z każdym telefonem, aparatem, kamerą
alias
Awatar użytkownika

LUT (Look-up Table)

10.02.2020, 19:27

Adam pisze:Źródło posta Cyfra ma rozpiętość tonalną ok 6EV i żeby jakoś to wyglądało trzeba pokombinować. I to też kosztuje.
Aby upchnąć w cyfrze więcej niż 6EV wymyślono LOGi i LUTy.
Wygląda to mniej więcej tak, że sensor kamery ma rozpiętość tonalną powyżej 15EV.
Często producenci podkreślają to w folderach. Niestety na drodze do szczęścia stoi kodek. Tym już się nie chwalą. Bo niema, czym.
LOGi i LUTy wymyślono do kamer kinowych 12bit, czyli zapisujących 4.4.4.-czerń na poziomie 0 skali RGB
I broadcastingowych, czyli z 4.2.2-czerń na poziomie 16 w skali RGB
Jak to działa
Kamera rejestruje obraz i ten obraz musi być zapisany w jakimś kodeku-RAW czy ProRes.

Adam pisze:Źródło posta Podejrzewam, że też ten sprzęt jakoś oszukuje kodeka. Coś podobnego do S-Log-LUT
Jedno jednak wiem na pewno. Te paczki LUTów z prawdziwymi lutami nie mają wiele wspólnego
To bardziej są pesety, coś jak pesety w Lr.Coś, co może, co najwyżej nakierować na dalszą ewentualną edycję.


o matko jedyna

Obrazek
alias
Awatar użytkownika

LUT (Look-up Table)

10.02.2020, 22:41

Adam pisze:Źródło posta Po prostu zaśmieca wątek.

lepiej zaśmiecać wątek obrazkami niż wypisywać totalne herezje i wprowadzać innych w błąd
imprezylive

LUT (Look-up Table)

11.02.2020, 09:24

Adam 444 czy 422 to nie RGB i nie ma wiele z nim wspólnego, mieszasz palety.
YUV422 to taki ubogi krewny RGB.
Czy to było wystarczająco merytorycznie?
Adam

LUT (Look-up Table)

11.02.2020, 10:22

Obrazek

Tak.Wystarczająco merytorycznie.
To powyżej to z mojej kamery...
alias
Awatar użytkownika

LUT (Look-up Table)

11.02.2020, 11:00

Adam pisze:Źródło posta Tak.Wystarczająco merytorycznie.
To powyżej to z mojej kamery...


a w ogóle rozumiesz co wkleiłeś? i jak to interpretować?
spróbuj wytężyć umysł i wyobrazić sobie RGB inne niż 4:4:4 np. RGB 4:2:0 :lol:
to że Sony wymyśliło sobie takie durne i mylne menu nie oznacza, że należy podawać to jako przykład
wprost przeciwnie, każdy kto rozumie zagadnienie wyśmieje to na potęgę ;)

przejrzałem jeszcze raz Twój pierwotny wpis i twierdzę, że 70% jego objętości to bzdury które świadczą o tym, że zupełnie nie rozumiesz tego o czym piszesz
ale nikt na tym forum nie ma czasu siedzieć i poprawiać Twojej radosnej twórczości
natomiast bawiąc się w wagonowego selektora będziemy wytykać te farmazony z całą stanowczością
Ostatnio zmieniony 11.02.2020, 11:25 przez alias, łącznie zmieniany 1 raz.
QUBE
Awatar użytkownika

LUT (Look-up Table)

11.02.2020, 11:04

Adam pisze:Źródło posta Tak.Wystarczająco merytorycznie.

Obrazek przedstawia to co kamera ma na wyjściu (tutaj SDI), to nic nie ma wspólnego z zapisem w kodeku, który zazwyczaj korzysta z przestrzeni YUV.
Ogólnie z Twoich wypowiedzi wynika subtelny ale jednak chaos... myślisz, ze wiesz ale wiesz inaczej :)
alias pisze:Źródło posta a w ogóle rozumiesz co wkleiłeś? i jak to interpretować?

Właśnie nie rozumie a wkleja :) Nie denerwuj się alias - taka osoba musi być na forum - musi być chociażby dla beki :)
QB
a6500 na FT MG2, GP6, H1, H2N, Adobe MC CS6 na macOS
alias
Awatar użytkownika

LUT (Look-up Table)

11.02.2020, 11:38

QUBE pisze:Źródło posta który zazwyczaj korzysta z przestrzeni YUV

kłopot w tym, że nasz kolega Adam chyba zupełnie nie zdaje sobie sprawy, że istnieją inne /rożne/ przestrzenie kolorów
i że istnieją /funkcjonują/ różne sposoby opisu konkretnej przestrzeni w zależności potrzeb technologicznych i możliwości technicznych

QUBE pisze:Źródło posta Nie denerwuj się alias - taka osoba musi być na forum - musi być chociażby dla beki

no ok, niech i tak będzie :lol: :lol: :lol:
wemlo
Awatar użytkownika

LUT (Look-up Table)

11.02.2020, 11:51

Widzę że tu też ciekawa "dyskusja". :-)
Mamy nowego Szeryfa! :-)
szczemp

LUT (Look-up Table)

11.02.2020, 19:37

alias pisze:Źródło posta a w ogóle rozumiesz co wkleiłeś

Co wkleił, bo mi się nie pokazuje?
alias
Awatar użytkownika

LUT (Look-up Table)

11.02.2020, 19:53

zobacz na smartfonie, bo mi się na wszystkim otwiera
Admin
Awatar użytkownika

LUT (Look-up Table)

11.02.2020, 19:58

Natomiast temat wątku nadal jest otwarty..... tak bym przypomnieć chciał :)
Admin też człowiek (z kamerą:)
Escobar
Awatar użytkownika

LUT (Look-up Table)

12.02.2020, 02:06

To znaczy że nie dowiem się nic TU na ten temat? :?
Admin
Awatar użytkownika

LUT (Look-up Table)

12.02.2020, 03:27

Ja liczę na to, że chłopaki się ogarną i coś z tego konstruktywnego jednak wyjdzie ;)
Admin też człowiek (z kamerą:)
Bartek1
Awatar użytkownika

LUT (Look-up Table)

12.02.2020, 10:55

Escobar pisze:Źródło posta To znaczy że nie dowiem się nic TU na ten temat? :?

Nie uważam się za specjalistę w tym temacie, ale może to info Ci pomoże:
Paczka LUT w tym zestawie, to LUT'y nadające styl wizualny (filmlook). Zanim nałożysz takiego LUTa, potrzebujesz jeszcze przekształcić v-loga w rec709. Panasonic dostarcza własny, możesz też kupić/pobrać od firm trzecich np. groundcontrol.com.
Po za v-log nie potrzebujesz żadnych presetów. Jeśli chcesz korzystać w gh5 z innych profili obrazu niż v-log. Temat trochę się skomplikuje, czy ten profil spełnia warunki r709? itp.itd.
alias
Awatar użytkownika

LUT (Look-up Table)

12.02.2020, 11:16

Escobar pisze:Źródło posta Żona zadała pytanie czy nasz gh5 z (v-log) wymaga jakiegoś upgrade albo presets itd.

nie wymaga, nic w puszce nie instalujesz

Escobar pisze:Źródło posta że sugerują instalację Look up table itd.

odpowiedni LUT instalujesz w swoim programie edycyjnym

Escobar pisze:Źródło posta W ogóle to ktoś używa tego?

wszyscy to robią


właśnie ten LUT możesz sobie zainstalować, ale może to być zupełnie inny LUT /np. innej firmy/, byle robił konwersję
z przestrzeni barwnej i krzywej logarytmicznej VLog jaka jest w puszce GH5 /i wielu innych panaconicach/ do przestrzeni i krzywej logarytmicznej rec.709 jaką używana jest w telewizji, w monitorach, w rzutnikach, w internecie, itd.

o zasadach działania i korzyściach ze stosowania profili takich jak VLog, S-log, C-log, i wielu innych było pisane już setki razy
także i na tym forum, więc nie będziemy się powtarzać ;)

Escobar pisze:Źródło posta cena 199$
https://checkout.cinemagrade.com/cinema ... filmmaker/


nie korzystam z FCPX więc nie wiem czy natywnie obsługuje tablice LUT, ale większość programów robi to od dawna
jeśli nie obsługuje to pewnie trzeba dokupić jakiś plugin

Dodano po 2 minutach 48 sekundach:
no doczytałem że FCPX nie czyta LUT, ale stosowna wtyczka jest nawet darmowa
https://fcpxfree.com/collections/luts

Dodano po 4 minutach 11 sekundach:
Bartek1 pisze:Źródło posta Jeśli chcesz korzystać w gh5 z innych profili obrazu niż v-log. Temat trochę się skomplikuje, czy ten profil spełnia warunki r709? itp.itd.

nie, nie skomplikuje się wcale, bo dla każdego profilu z panasoniców przygotowane są LUT'y w celu konwerski do klasycznego/czystego rec.709
a z części profili w ogóle nie trzeba konwertować, bo one natywne są w przestrzeni i krzywej rec.709 /np. profil neutral, itd./
cezary170
Awatar użytkownika

LUT (Look-up Table)

12.02.2020, 17:03

FCPX obecnie czyta luty. Starsze wersje wymagały dodatku.
Escobar
Awatar użytkownika

LUT (Look-up Table)

13.02.2020, 01:45

Dziękuję Panowie za odpowiedzi i podpowiedzi.
Pozdrawiam

Wróć do „Filmowe przedszkole”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości

Chmura tagów:

Filmowanie lustrzankamivideodslrBlackmagic Pocket Cinema Camera 4KSony A6300 A6500 A7 mark 3Zhiyun Crane 2 | WeeBill LabMoza Air 2Canon C100 mk2 C200 C300SamyangDJI Ronin-S Mavic Air Phantom ProSony FS7 FS5GradingPanasonic GH5s GH5Gimbal