Jak zacząć?

Dział dla początkujących
Inny

Jak zacząć?

4.12.2019, 00:15

Witam, jestem zainteresowany tworzeniem filmów. Mam pytanie odnośnie sprzętu. Na razie posiadam Nikona d5000, statyw, Movie studio, smartfona. Chciałbym aby moje ujęcia miały odrobinę filmowego looku, potrzebuje więc, aby były stabilnie i tu moje pytanie. Czy kupić gimbala do lustrzanki, którego cena trochę wykracza poza moje fundusze, a może gimbala do telefonu i zacząć nagrywać nim, jest jeszcze opcja kupna kamery cyfrowej, tylko tu nie wiem jak ze stabilizacją, bo podobno w kamerach(tych handy)jest dobra stabilizacja, więc nie potrzebowałbym wtedy gimbala? Nieco denerwuje mnie mój Nikon ze względu na np. brak af podczas nagrywania i tylko 24kl/s więc slowmotion odpada. Co radzicie zrobić, bo mam totalny mętlik w głowie?

P.S. mówiąc stabline mam na myśli głównie nagrywanie w ruchu, bo jak wspomniałem statyw mam, ale chciałbym coś więcej
M4jster

Jak zacząć?

4.12.2019, 09:03

Jakimi funduszami dysponujesz
kulfi82
Awatar użytkownika

Jak zacząć?

4.12.2019, 10:13

Zacznij może od sprecyzowania co chcesz nagrywać...
Proponuję klasycznego rig`a, takie super stabilne ujęcia to też nie za dobrze.. ruch i dynamika ujęcia to nic złego.
"Ojciec Zdzicha"
Adam

Jak zacząć?

4.12.2019, 10:46

Tylko 24kl/s ?
Kurczę, tym się nie da nic nagrać!!!

A tak poważnie
To poważna kamera, jaką niewątpliwie jest Arri 65 też więcej nie wyciągnie a jednak coś na tym sprzęcie kręcą. Ba, ta Alexa ma tylko 23,98kl/s

24klatki to wcale nie taki zły format. Spróbuję wytłumaczyć.
Jeśli ustawisz 24 klatki na sekundę to czas musisz ustawić na 180 stopni, czyli na ok 1/50s
I teraz ustaw sobie w aparacie ISO 100, przesłona nie wiem ile tam możesz…f/3,5 i czas 1/50s
Ciemno, co nie?
A teraz wyobraź sobie, że masz te wymarzone 60kl/s
Czyli czas na 1/120s
Ciemniej?
Że ISO do góry?
OK, ale pożegnaj się z rozpiętością tonalną, a przecież zależy ci na tym cine look.
W GH5s masz rozpiętość 6EV przy iso 100.Przy iso 200 już tylko 4,5EV.Iso 800 to już tylko 3,5EV
Że producent pisze 16EV? Być może to prawda, ale dotyczy tylko matrycy a nie układu matryca-kodek. A przecież to nas interesuje, no chyba, że wyjmiemy matrycę i podłączymy ją jakiegoś własnego układu…
Prawdziwe kamery mają natywne ISO 800 i też szału nie ma przy 24kl/s-światła jest wciąż mało i mało.
Nie twierdze, że czasy powyżej 24kl/s są niepotrzebne.
Są, ale do ściśle określonych zastosowań jak na przykład 150kl/s do wymuszonej perspektywy.
Wydaje mi się, że na początek wystarczy chęć i pasja.
Później konieczna jest wiedza, wiedza, którą niechętnie się dzielą starzy wyjadacze a która daje niesamowitego kopa do przodu
Powodzenia
kulfi82
Awatar użytkownika

Jak zacząć?

4.12.2019, 10:53

czas musisz ustawić na 180 stopni, czyli na ok 1/50s

nie musi, ale jest to generalnie zalecane... zależy od formy wyrazu.
"Ojciec Zdzicha"
alias
Awatar użytkownika

Jak zacząć?

4.12.2019, 14:23

Adam pisze:Źródło posta To poważna kamera, jaką niewątpliwie jest Arri 65 też więcej nie wyciągnie a jednak coś na tym sprzęcie kręcą. Ba, ta Alexa ma tylko 23,98kl/s

delikatnie mówiąc znów mijasz się z prawdą
nawet przy odczycie całej wielkiej matrycy /6560 x 3100/ to ta Alexa ma płynnie ustawiany klatkaż od 20 do 60 fps, oczywiście przy cropie jest to znacznie więcej
a możliwe cropy to:
1.78 Crop Mode (5-perf 65 mm): 5120 x 2880
1.50 Crop Mode (8-perf 35 mm): 4320 x 2880
LF Open Gate: 4448 x 3096
4K UHD: 3840 x 2160

Adam pisze:Źródło posta W GH5s masz rozpiętość 6EV przy iso 100.Przy iso 200 już tylko 4,5EV.Iso 800 to już tylko 3,5EV
Że producent pisze 16EV? Być może to prawda, ale dotyczy tylko matrycy a nie układu matryca-kodek.

ciekawi mnie skąd Ty bierzesz to co tu wypisujesz?
bo Panasonic nigdzie nie podaje takich wartości, i w ogóle są one wyssane z palca
a swoją drogą testy laboratoryjne dla zapisu wewnętrznego w gh5s dla VLOG 10-bit 4:2:2 przy ISO 160 wskazują na 9,4EV

Adam pisze:Źródło posta do ściśle określonych zastosowań jak na przykład 150kl/s do wymuszonej perspektywy

najpierw powiedzmy sobie co to jest i w tym wypadku wiki w miarę sensownie podaje: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wymuszona_perspektywa
a Ty może objaśnisz dlaczego potrzebne jest do tego akurat 150fps?
wemlo
Awatar użytkownika

Jak zacząć?

4.12.2019, 15:43

Adam pisze:Źródło posta W GH5s masz rozpiętość 6EV przy iso 100.Przy iso 200 już tylko 4,5EV.Iso 800 to już tylko 3,5EV

Czyli gdzieś w okolicach 6400 GH5s już w ogóle nic nie zapisuje bo ma według twojego rozumowania pewnie gdzieś koło 1EV rozpiętości tonalnej. Wybacz ale dawno takich bzdur nie czytałem.
szczemp

Jak zacząć?

4.12.2019, 17:44

Stare nikony z seri d5xxx są marne do filmowania. Tam chyba nawet nie ma manualnego ustawiania nagrywania. To znaczy aparat będzie sztucznie rozjaśniał obraz (podnosząc pewnie iso) jeśli będzie mu za ciemno. Nowsze z d5xxx (chyba od d5500) już tak nie robią, jak ustawisz parametry, to je trzymają. Stabilizacji nie mają w body. Ale szkła nikonowe albo firm trzecich mogą mieć stabilizację. Stabilizowane szkła nikona lepiej sobie radzą przy nagrywaniu z ręki niż z gimbala. Są po prostu przeznaczone dla fotografów i dostosowane do trzymania w ręce. Na gimbalu mogą mieć tendencję do 'rozglądania się'.
Podobno lepiej przy filmowaniu sprawdzają się nikony d7xxx. Tam chyba już w tych starszych (wydaje mi się, że d7200) nie było problemu z rozjaśnianiem obrazu.
Generalnie nikonami mało kto cokolwiek filmuje. Świadczy o tym choćby dział nikona na tym forum.
kulfi82
Awatar użytkownika

Jak zacząć?

4.12.2019, 18:03

Stabilizowane szkła nikona lepiej sobie radzą przy nagrywaniu z ręki niż z gimbala

:?: :?: :?: :?: :shock: :shock: :shock: :shock:
"Ojciec Zdzicha"
wemlo
Awatar użytkownika

Jak zacząć?

4.12.2019, 18:42

Ludzie... Czemu Wy utożsamiacie nagrywanie "z ręki" z nagrywaniem "na gimbalu"? Przecież to dwa zupełnie różne sposoby pracy z kamerą.. Nagrywanie z ręki to nagrywanie z ręki, nie ma być tak płynne jak na gimbalu, stedi czy wózku. Gimbal, stedi czy wózek z założenia przecież są do pokonywania płynnie większych odległości bez trzęsawiska. Jak widzę po raz kolejny pytania w stylu: co lepsze; aparat z gimbalem czy aparat ze stabilizacją (matrycy lub obiektywu) to aż mnie rusza. Stabilizacja w body czy obiektywu służy głównie do niwelowania mikrodrgań w ujęciach statycznych lub ruchomych, ale takich, w których ten ruch nie ma być tak płynny. Można gimbalem stać w miejscu i robić statyczne ujęcia, ale ani to poręczne ani wygodne, nie mówiąc o szybkiej zmianie nastawień w kamerze / aparacie.
Adam

Jak zacząć?

4.12.2019, 18:46

@alias-znów mijam się z prawdą?
Być może już tak mam a być może Arri wypuściło jakąś nową płatną licencję.
Nie śledzę tego, ale uważam, że to jakieś szaleństwo żeby tak dużo płacić za odblokowane opcje
Ostatnio nawet Zacuto kazało sobie słono płacić za opcje do EVF
razor89md
Awatar użytkownika

Jak zacząć?

4.12.2019, 18:51

Przeczytajcie jeszcze raz wszyscy o co zapytał Was użytkownik "Inny" a o czym trwa dyskusja ... :?
wemlo
Awatar użytkownika

Jak zacząć?

4.12.2019, 19:43

Odnośnie pytania autora tego wątku. Pierwsza sprawa jest taka że filmlook nie koniecznie zależy od stabilności ujęcia.
Druga sprawa. Jeśli miałbym teraz zaczynać przygodę z nagrywaniem, raczej nie szukał bym szczęścia w Nikonie. Wiem że ludzie też tym kręcą, ale zwyczajnie uważam że są do tego lepsze sprzęty, tym bardziej na początek. Np. Panasonic G9 dostał niedawno całkiem zgrabna aktualizacje softu, która prócz limitu nagrywania zbliżyła go znacząco do Gh5.
Ja teraz na 1000 % kupił bym kamerę Black Magic Pocket 4k. Ale zdaje sobie sprawę że dla początkującego może to być trudne wyzwanie, biorąc pod uwagę wielkość plików i brak AF chociażby.

Dodano po 3 minutach 13 sekundach:
W USA canon C100 mk1 a AF był i jest chyba nadal dostępny za 1300 dolców. Jeśli masz możliwość pomysł nad zakupem. Kamera na początek jak znalazł. Z nią nauczysz się podstaw. Lekki kodek, który względnie dobrze się obrabia, filtry szare, bardzo dobra bateria.
Stefan
Awatar użytkownika

Jak zacząć?

4.12.2019, 21:06

Adam pisze:Źródło postaByć może już tak mam a być może Arri wypuściło jakąś nową płatną licencję.
Nie śledzę tego, ale uważam, że to jakieś szaleństwo żeby tak dużo płacić za odblokowane opcje
Ostatnio nawet Zacuto kazało sobie słono płacić za opcje do EVF

Fascynujące. Powiesz nam jeszcze co to ma wspólnego z tematem wątku?
"każda przyslona znaczy co innego, wyraża inne emocje"
(c) jakaś grupa z facebooka
Inny

Jak zacząć?

4.12.2019, 21:22

Okej, dziękuję wszystkim za zaangażowanie tutaj. Może odpowiem na zadane mi pytania:

1. Budżet: nie chciałbym na początku wydawać fortuny, około 700-1000zł powiedzmy

2.Co chciałbym nagrywać: Myślałem o krótkich filmach coś koło 30min z pewną fabułą. Taka mini wersja filmów pełnometrażowych. Zdaję sobie sprawę, że zrobienie takiego filmów jest nierealne dla początkującego, więc zacznę zapewne od czegoś krótszego. Odnośnie tych filmów, nie potrzebuje żadnych mikrofonów itd., nie zamierzam tego robić w pojedynkę, więc mnie dotyczy tylko(i aż) obraz.

3. Nie wiem co z tym moim Nikonem, jakość obrazu mnie nie powala. Może zainwestować w jakąś kamerę, coś w stylu Sony HDR-CX450B, raczej rozglądałbym się za używaną. I jak wtedy ze stabilizacją, jakiś gimbal do tego czy co polecacie, bo wszystkiego z ręki raczej nie nagram(z tego co wywnioskowałem z waszych odpowiedzi)?
alias
Awatar użytkownika

Jak zacząć?

4.12.2019, 21:40

Inny pisze:Źródło posta Myślałem o krótkich filmach coś koło 30min z pewną fabułą. Taka mini wersja filmów pełnometrażowych. Zdaję sobie sprawę, że zrobienie takiego filmów jest nierealne dla początkującego, więc zacznę zapewne od czegoś krótszego.

akurat czas filmu nie ma tu specjalnego znaczenia, czy to będzie 1 minuta czy 1 godzina
tylko ilość pracy i poświęconego czasu wzrasta

Inny pisze:Źródło posta Może zainwestować w jakąś kamerę, coś w stylu Sony HDR-CX450B, raczej rozglądałbym się za używaną.

z takim budżetem to może i całkiem dobry pomysł, bo stara prawda mówi, że to nie sprzęt robi filmy tylko ludzie

byłem w tym roku na pięciu festiwalach filmowych w tym dwa filmów dokumentalnych
i miałem przyjemność oglądać całkiem fajne produkcje robione zupełnie amatorskim sprzętem
polecam Ci za prę stówek poszukać i kupić używaną taka kamerkę Canona, która ma przetwornik z większych profesjonalnych modeli reporterskich
i całkiem udany obiektyw
https://www.cyfrowe.pl/archiwum/kamery/ ... -m506.html
daje też naturalne kolory rodem z lustrzanek Canona, obraz będzie znacznie bardziej zbliżony do filmowego niż z tych wszystkich sonek czy panasoników ;)
Inny

Jak zacząć?

4.12.2019, 23:31

Dobra, a jak wygląda to ze stabilizacją, w sensie gimbale steadcamy czy coś takiego, nie będzie to się kłóciło z tym sonym albo canonem? Szczerze to nie widziałam jeszcze takiej kamery(typu Handy) na żadnym gimbalu więc nie wiem o co chodzi.
alias
Awatar użytkownika

Jak zacząć?

4.12.2019, 23:47

nie będzie się kłóciło bo stabilizację zawsze można wyłączyć
natomiast mając statyw i nietrzęsące się ręce zrobisz nie jeden film taką kamerką bez gimbala czy steady
wbudowana stabilizacja jest tam znacznie wydajniejsza niż w jakichkolwiek aparatach
o kamerach filmowych nie wspominam, bo tam w ogóle nie ma wbudowanej stabilizacji ;)

mając taki budżet nie ma sensu myśleć o rozwiązaniach za kilka-kilkanaście tysięcy
za to możesz pomyśleć o jakimś tanim monopodzie jako o uzupełnieniu statywu a później o prostym rigu /też budżetowym/ ;)
Inny

Jak zacząć?

4.12.2019, 23:59

To chyba zdecyduję się na taką kamerę, ale jeszcze wszystko przemyślę sobie :D .
Dziękuję Wam wszystkim za pomoc i oświecenie mnie, bo w temacie nagrywania jestem totalnie zielony ;)
imprezylive

Jak zacząć?

5.12.2019, 07:34

Ja bym się zastanowił jeszcze nad oświetleniem, nawet budżetowym. Wybrałbym z 2 szt., dodatkowo diodę na kamerowy (nie dawno kupiłem za 30 zł).

Używam czasem D5300 wraz z gimbalem np. A1000 okazuję się ciut za słaby, teraz mam AK4000 i tu fajnie daje radę gimbal nawet z lampą. W sumie gimbal zdaje się przekracza twój budżet.
zed

Jak zacząć?

5.12.2019, 08:12

A może coś z serii Sony A5000? Zawsze to większa matryca i jeżeli dźwięk nie jest istotny zmieścisz się w budżecie.
mav
Awatar użytkownika

Jak zacząć?

5.12.2019, 08:27

"dioda" bezpośrednio na kamerze to najgorsze co można robić. Nie idź w tę stronę.
Choć kontrowersyjne z tą kamera, to faktycznie w tym budżecie o uniwersalny zestaw będzie ciężko. Z drugiej strony będziesz cokolwiek chciał rozbudować, to będziesz znowu startował z niczym.
Z drugiej strony można iść w tylko w obiektywy do tego Nikona. Np. tanie i lubiane przez amatorów nieśmiertelne zenity. Na pewno dadzą bardziej"filmowy" obrazek od tej kamery. Jedyny problem to ten automat.
A73, FS7, jazda kran dron zdzich i takie tam | Moje realizacje | Sprzęt filmowy do wynajęcia
alias
Awatar użytkownika

Jak zacząć?

5.12.2019, 08:48

zed pisze:Źródło posta A może coś z serii Sony A5000? Zawsze to większa matryca i jeżeli dźwięk nie jest istotny zmieścisz się w budżecie.

a obiektywy? a stabilizacja czyli jej brak? jak ma się zmieścić w budżecie?

Dodano po 9 minutach 16 sekundach:
mav pisze:Źródło posta Z drugiej strony można iść w tylko w obiektywy do tego Nikona. Np. tanie i lubiane przez amatorów nieśmiertelne zenity. Na pewno dadzą bardziej"filmowy" obrazek od tej kamery. Jedyny problem to ten automat.

taka jest teoria, ale nie praktyka, ponieważ
ściągnąłem sobie kilka sampli wideo tego nikona i widzę, że obraz z niego to nieprzyjemne, nieakceptowalne strobo jeśli mamy ruch w kadrze
i nie jest to wynik ustawień tylko procesora i sposobu kodowania i kompresji
obraz dynamiczny jest jak ze starych smartfonów, jakby posklejany ze zdjęć na bardzo krótkiej migawce, ale nie koniecznie całkowicie w/g kolejności
obecne nikony już tak nie filmują, ale te stare niestety miały z trybem pracy video problem
ze starszych modeli tylko d800 nie ma takiego strobo, ale obraz w nim to mleko, zero szczegółowości
moim zdaniem nie ma sensu iść w kierunku dozbrajania tego nikona i filmowania nim :(
kulfi82
Awatar użytkownika

Jak zacząć?

5.12.2019, 09:40

Moim zdaniem handycam to bezsensowny pomysł, niczego konkretnego się na niej nie nauczysz. Ostatnio w promocji był Canon M100 z jakimś kitem za 899zł w tej cenie świetna jakość obrazka. Ja serio na Twoim miejscu ogarnąłbym dobrego riga lub monopod i na tym uczyłbym się kadrować. Włącz sobie jakiś wysokobudżetowy film czy tam masz wszystko stabilnie i kręcone gimbalem?
"Ojciec Zdzicha"
Aro

Jak zacząć?

5.12.2019, 17:23

Ja bym kupił eos m z kitem używkę, albo nawet z kitem i 22mm f2.0 (fajny jasny obiektyw), po zainstalowaniu magic lantern masz dużo fajnych możliwości filmowych, masz tez wejście na mikrofon i ładne colory jak z lepszych aparatów canona. Do tego dokup statyw typu velbon videomate czy Benro Kh25 i to moim zdaniem da najlepszy efekt w twoim budżecie. Są jeszcze jakieś stare panasonici typu Gh2 czy G6 lub Gx7, podejrzewam ze będą lepsze od eos m ale sam nieuzywalem więc nie moge polecić (oczywiście cały czas mówimy o używkach), no i jak już coś kupisz to szukaj heliosa 44 i adaptera, w 100zl może się zamkniesz a będziesz miał piekne rozmyte tło.
imprezylive

Jak zacząć?

6.12.2019, 11:33

zed pisze:Źródło posta
Bez problemu zmieści się z kitowym obiektywem ew. do 1200,- np:

Proszę czytaj z zrozumieniem, budżet jaki był podany to 700-1000 zł
zed

Jak zacząć?

6.12.2019, 14:32

A5000 z kitowym obiektywem za 999,- w drugim linku. Może byś się pofatygował i sprawdził.
Aro

Jak zacząć?

6.12.2019, 17:11

imprezylive pisze:Źródło posta
zed pisze:Źródło posta
Bez problemu zmieści się z kitowym obiektywem ew. do 1200,- np:

Proszę czytaj z zrozumieniem, budżet jaki był podany to <a href="tel:700-1000">700-1000</a> zł

Zawsze się można potargować :D
alias
Awatar użytkownika

Jak zacząć?

6.12.2019, 17:59

tyle, że będzie przy tym zero stabilizacji :(

Wróć do „Filmowe przedszkole”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości

Chmura tagów:

Filmowanie lustrzankamivideodslrBlackmagic Pocket Cinema Camera 6KSony A6300 A6500 A7mk3 A7S3Zhiyun Crane 3S | WeeBill LabCanon C70 mk2 C200 C300SamyangDJI Ronin-S Mavic Air Phantom ProSony FX6 FX9GradingPanasonic S1 S1h GH5s GH5Gimbal