jak nagrać dobry dźwięk?

Rejestracja, odtwarzanie i obróbka
razor89md

jak nagrać dobry dźwięk?

5.04.2018, 13:13

mav pisze:Źródło posta Ale sven ma dużo racji. W końcu dzielimy się wiedzą, czy tylko sprzedajemy swoje usługi.. Tak samo można powiedzieć zatrudnij operatora... wynajmij kamery... oddaj zlecenie zawodowcowi. Tak się nigdzie nie dojdzie. A wiedzy tajemnej też nie ma co z tego robić...

Dodano po 1 minucie 40 sekundach:
Poza tym na spotkaniu jakoś nikt nie miał problemu z dzieleniem się doświadczeniami w bardzo pokojowy sposób :-)


Bo tam nie było linczu a tutaj od razu jest "punch" za "punch" :?

Sorry Panowie ale tak to wygląda z boku.
kulfi82
Awatar użytkownika

jak nagrać dobry dźwięk?

5.04.2018, 13:27

mav pisze:Źródło posta dopuszczalne są dwie formy odpowiedzi: zrobiłbym to tak i tak


na serio uważasz, że nasze odpowiedzi podyktowane są utajnianiem wiedzy? przykra opinia :( przecież w innym temacie ronujeartestuje, pytał o ogarnięcie koncertu A6500 za przykład podając URSE. Starałem mu się doradzić w tym temacie na ile moja wiedza pozwalała... gdzie tu utajanie tajemnej wiedzy? Co jak co, ale nikt tu na forum nie broni dostępu do wiedzy.

sven, sparafrazuje tu tylko Twoje słowa z innego tematu "ile Ty nagrałeś koncertów?"

Moim zdaniem propozycja z osobą od dźwięku wynikła tylko z tego, że prawdopodobnie (bazując na jego pytaniach) ronujeartestuje, może nie podołać z dźwiękiem w tym zleceniu.. a zlecenie jest dość ambitne, fajnie by było wyjść z niego obronną ręką.
"Ojciec Zdzicha"
Luminaris
Awatar użytkownika

jak nagrać dobry dźwięk?

5.04.2018, 13:31

może rozwiązaniem byłaby kamera - wszystko pod ręką, co nieco opcji audio do poustawiania, możliwość podpięcia 2 mikrofonów
Canon XA30, Sony PXW-Z90, Sony PXW-Z150
nie róbmy z małej relacji wielkiego problemu
MarcinM
Awatar użytkownika

jak nagrać dobry dźwięk?

5.04.2018, 15:13

sven pisze:Źródło posta
MarcinM pisze: a do tego wskazówki co zrobić, jeżeli jednak chce to zrobić sam.

no właśnie o to chodzi, że nie piszą,


Wątek zawiera bardzo dużo użytecznych informacji. problem w tym, że jedyną prawidłową odpowiedzią jest "zatrudnij dźwiękowca". Wszystkie inne rozwiązania to półśrodki, które również zostały podane.

sven pisze:a przykład z animacją 3d jest średni, bo każdy z nas nagrywa obraz i dźwięk.


Jest świetny, bo dokładnie o to samo chodzi - wszystko można zrobić samemu, problemem jest ilość włożonej pracy, popełnionych błędów i poświęconych zasobów. A wątek nie jest o tym jaki mikrofon podpiąć do kamery aby dobrze nagrać wywiad (wówczas przykład nie byłby dobry), a o dużo bardziej skomplikowanym projekcie.

sven pisze:Przecież ten mityczny dźwiękowiec nagra to dokładnie w taki sam sposób w jaki nagra to każdy operator z praktyką, to nie jest koncert symfoniczny.


Akurat prościej byłoby wytłumaczyć jak poprawnie nagrać koncert symfoniczny na takim poziomie, na jakim ma być dźwięk do realizacji o które pyta twórca wątku, bo w wersji minimalnej są to tylko dwa mikrofony (np. Neumanny U87), ale trzeba wiedzieć, gdzie je ustawić. Na drugim biegunie jest nagrywanie orkiestry na 96 śladów, w czym również brałem udział.

No ale Ty to wiesz/zrobisz lepiej - w końcu jesteś magikiem z magiczną flaszką :)
yotka
Awatar użytkownika

jak nagrać dobry dźwięk?

5.04.2018, 15:43

sven pisze:Źródło posta Przecież ten mityczny dźwiękowiec nagra to dokładnie w taki sam sposób w jaki nagra to każdy operator z praktyk

Ten mityczny dźwiękowiec zawsze może zbliżyć się bardziej do tematu bo ma tyczkę, ma lepsze mikrofony i lepsze rekordery. Ten mityczny dźwiękowiec ma też większą wiedzę na ten temat i może się skupić konkretnie na tym nie myśląc w tym czasie o ostrości, ekspozycji i kadrze. Nie będę już robił osobistych wycieczek, ale operator nie zawsze nagra dźwięk dobrze.
mav
Awatar użytkownika

jak nagrać dobry dźwięk?

5.04.2018, 15:44

Jak żyję nie widziałem tyczki na koncercie....
A7S3, FX30, jazda kran dron zdzich i takie tam | Sprzęt filmowy do wynajęcia | Moje realizacje
yotka
Awatar użytkownika

jak nagrać dobry dźwięk?

5.04.2018, 15:46

Mówię ogólnie o pracy dźwiękowca, to był tylko przykład. Koncert to akurat specyficzne środowisko, ale tam dźwiękowiec też będzie miał w ch.. roboty. Przeprowadzanie setki w pojedynkę, bez dźwiękowca i reportera w takich warunkach to dość karkołomne zadanie.
alias
Awatar użytkownika

jak nagrać dobry dźwięk?

5.04.2018, 15:46

mav pisze:Źródło posta Jak żyję nie widziałem tyczki na koncercie....

raczej do wywiadu, przed lub po koncercie to jak najbardziej
MarcinM
Awatar użytkownika

jak nagrać dobry dźwięk?

5.04.2018, 16:38

mav pisze:Źródło posta Jak żyję nie widziałem tyczki na koncercie....


pewnie dlatego, że jesteś z obozu "po co mi dźwiękowiec" ;) kolega pisał też o eventach, gdzie tyczka nie jest niczym dziwnym.
mav
Awatar użytkownika

jak nagrać dobry dźwięk?

5.04.2018, 17:22

No nie mówię o wywiadzie przecież, tylko o samym koncercie.
Z obozu nie jestem żadnego. Gdybym miał bazować na swoim doświadczeniu i guście, pewnie szedłbym właśnie w kierunku tyczki aaaaaaalbo mikroportow. Aczkolwiek brak czasu i konbinatoryka faktycznie utrudniałaby taką pracę. Oczywiście podsuwany mik w ręce to też jakiś sposób i mnóstwo twórców tak robi i nie budzi to jakiegoś niezrozumienia, tylko dla mnie osobiście byłaby to ostateczność.
Zapewne na początku wolałbym wypróbować tyczkę, być może zatrudniając owianego nutką mistycyzmu dzwiękowca i obserwacji a potem przyjanuszowania :-D szotgun Majstra. i jego działanie mi się podobało, więc chciałbym to usłyszeć na swojej robocie ;-) a było przyjechać na zlot i sprawdzić ;-)
A7S3, FX30, jazda kran dron zdzich i takie tam | Sprzęt filmowy do wynajęcia | Moje realizacje
MarcinM
Awatar użytkownika

jak nagrać dobry dźwięk?

5.04.2018, 20:28

Sven - z łaski swojej przestań mi wysyłać prywatne wiadomości np. "Jesteś żałosny". Napisałem Ci, żebyś dodał mnie do wrogów, to nie będziesz musiał czytać moich postów.
sven

jak nagrać dobry dźwięk?

5.04.2018, 21:51

MarcinM pisze:Źródło posta Sven - z łaski swojej przestań mi wysyłać prywatne wiadomości np. "Jesteś żałosny". Napisałem Ci, żebyś dodał mnie do wrogów, to nie będziesz musiał czytać moich postów.


Publiczna publikacja prywatnej wiadomości tylko potwierdza to co napisałem.

Dodano po 1 godzinie 2 minutach 1 sekundzie:
Marcin Mastykarz: Właśnie zadzwonił do mnie Michał Smagor (MS Videostudio) z informacją, że wszedłeś na profil MS Videostudio na FB i przywaliłeś mu minimalną ocenę (jedną gwiazdkę). Michał nie udziela się na tym forum a Ty w ramach jakiejś urojonej zemsty robisz mu bagno na FB? Do skarbówki też napisałeś? Słabo, naprawdę słabo.
MarcinM
Awatar użytkownika

jak nagrać dobry dźwięk?

5.04.2018, 22:00

Nie, po prostu nie podobają mi się te produkcje i nie podoba mi się to, że p. Smagor prowadzi warsztaty nie mając pojęcia o tym, co mówi, myląc pojęcia i robiąc podstawowe błędy językowe.
sven

jak nagrać dobry dźwięk?

5.04.2018, 22:09

MarcinM pisze:Źródło posta Nie, po prostu nie podobają mi się te produkcje i nie podoba mi się to, że p. Smagor prowadzi warsztaty nie mając pojęcia o tym, co mówi, myląc pojęcia i robiąc podstawowe błędy językowe.


I dlatego dzisiaj postanowiłeś dać wyraz swojej frustracji?
MarcinM
Awatar użytkownika

jak nagrać dobry dźwięk?

5.04.2018, 22:12

Może to jest Twoja frustracja, bo okazało się, że nie masz wiedzy którą myślałeś, że masz. Ja nie mam powodów do frustracji i nie będę odpowiadał na Twoje infantylne zaczepki. Dodaję Cię na listę wrogów, więc może pisać sobie co chcesz.

(swoją drogą to ciekawe z tą skarbówką - musisz mieć jakieś grzechy na sumieniu, że się tego obawiasz...)
Krzychu
Awatar użytkownika

jak nagrać dobry dźwięk?

5.04.2018, 22:26

Panowie @Swen i @MarcinM - dajcie sobie luz. Mnie , jako forumowicza ta Wasza gównoburza nie interesuje i nie wnosi niczego merytorycznego do tematu. Kolega @ronujeartestuje zadał określone pytanie , licząc na jakąkolwiek pomoc. Zatem jeśli ktoś chce pomóc - niech to zrobi. Jeśli nie chce , to niech nie pomaga - i tyle w temacie.
A może @ronujeartestuje został podstawiony przez inne , konkurencyjne forum , w celu destabilizacji naszego ? ........ :D
alias
Awatar użytkownika

jak nagrać dobry dźwięk?

5.04.2018, 22:47

Krzychu pisze:Źródło posta Panowie @Swen i @MarcinM - dajcie sobie luz.

no właśnie, skąd taka nerwowość dziś w tym wątku?
tym bardziej, że pytający już chyba zapomniał o tym temacie :?
sven

jak nagrać dobry dźwięk?

5.04.2018, 22:47

MarcinM pisze:Źródło posta Może to jest Twoja frustracja, bo okazało się, że nie masz wiedzy którą myślałeś, że masz. Ja nie mam powodów do frustracji i nie będę odpowiadał na Twoje infantylne zaczepki. Dodaję Cię na listę wrogów, więc może pisać sobie co chcesz.

(swoją drogą to ciekawe z tą skarbówką - musisz mieć jakieś grzechy na sumieniu, że się tego obawiasz...)


Chłopie, czy Ty masz 15 lat? Pan Operator jest sfrustrowany, bo musi uczestniczyć w kameruńskich dyskusjach? Po co siedzisz na tym forum? Idź na forum sfrustrowanych operatorów, których do filmu nie chcą, do reklamy też nie chcą i poużalaj się nad sobą jaki to jesteś biedny i niedoceniony. A do skarbówki napisz anonimowy donosik, bo to chyba jedyne co umiesz w życiu zrobić. Do wszystkiego innego zatrudniasz fachowców. DOP od siedmiu boleści się znalazł.
Ostatnio zmieniony 5.04.2018, 23:11 przez sven, łącznie zmieniany 1 raz.
alias
Awatar użytkownika

jak nagrać dobry dźwięk?

5.04.2018, 22:52

@Swen i @MarcinM
poproszę na prv o Wasze adresy domowe to jutro wyślę Wam po butelce whisky
bo inaczej nie dacie spokoju jak widzę a weekend właśnie nadchodzi :)
Krzychu
Awatar użytkownika

jak nagrać dobry dźwięk?

5.04.2018, 23:11

alias pisze:Źródło posta ... a weekend właśnie nadchodzi :)

No właśnie - najpierw łyk a później end :mrgreen:
Admin
Awatar użytkownika

jak nagrać dobry dźwięk?

5.04.2018, 23:19

Bardzo mocno tupię nóżką!
Admin też człowiek (z kamerą:)
ronujeartestuje

jak nagrać dobry dźwięk?

6.04.2018, 10:57

Nie spodziewałem się, że wywołam taką burzę, ale cała sytuacja trochę przypomina mi wizytę u trzech różnych lekarzy. Każdy kolejny wyzywa poprzednika mówiąc "panie, kto pana leczył".

Prawda jest taka, żeby gdybym nie był mniej lub bardziej zielony - to prawdopodobnie teraz siedziałbym spokojnie na kawie, a nie pisał na forum o radę. To forum zostało polecone mi przez kilka osób, które zasięgnęły tutaj wiedzy, a ja mam wrażenie, że muszę ciągle parafrazować o co mi chodzi. No, ale jako wyznawca teorii, że jeśli nie wiadomo co autor miał na myśli - to wina jest autora a nie czytelnika - postaram się to wszystko raz jeszcze skumulować.

Polecam naprawdę więcej luzu, bo to ja powinienem być zdenerwowany przed sporym wyzwaniem jakie mnie czeka, a nie wy - ludzie z doświadczeniem. Nie pytam was przecież o trzecie prawo jonizacji cząstek stałych...

Pomożecie czy bez flaszki się nie obejdzie? :)

Skupiając się jedynie na dźwięku wyjaśniam raz jeszcze sporne kwestie, a najważniejsze rzeczy pogrubiam:

1. mam zamiar zrobić takich relacji z koncertów kilka / kilkanaście, może nawet kilkadziesiąt. Muzyka to moja pasja, a materiały będą prawdopodobnie szły do lokalnych telewizji w formie większych relacji lub skrótowych form do ogólnopolskich, a jak nie to youtube. W związku z tym, że będę podróżował po Polsce to nie zamierzam na każde tego typu wydarzenie zatrudniać dźwiekowca. Poza tym zależy mi żebym umiał to zrobić sam. Opcja z dźwiękowcem z różnych powodów - niestety więc odpada.

2. Mikrofony krawatowe są pomysłem, którego również nie chce porzucić, bo z różnych względów chciałbym uniknąć mikrofonu kierunkowego, a pchełki mogą przydać mi się również do innych nagrań. Także co w kwestii mikoportów jesteście w stanie polecić?

3. Pojawił się spór dotyczący jak dobrze byłoby nagrać taki koncert. Po przemyśleniu - opcja z tyczką czy mikrofonem strefowym faktycznie może być dla mnie zbyt trudna do ogarnięcia przy tak okrojonym zespole i chaosie, który na koncertach się odbywa. Dlatego chciałem zainwestować w jakiś fajny mikrofon nakamerowy, usłyszalem że Rode VideoMic to kiepski wybór dla amatorów, więc co byście polecili, żebym mógł łapać lepsze audio?

4. Kwestia rejestratora. Załóżmy, że mam zgodę organizatorów i na konsoli są życzliwi ludzie, którzy nie przegryzają kabli - to czy Zoom H5 / Zoom H6 pozwoli mi zarejestrować osobny ślad w jakości, którą będę mógł wykorzystać w postprodukcji?

Jeśli tak - to fajnie bo będę miał ślad z mikrofonu nakamerowego i z rejestratora
Jeśli nie - to pozostaje mi opcja nagrania dźwięku z koncertu na mikrofon nakamerowy- stąd tak bardzo ważne jest pytanie nr3


5. Nie robię żadnego MTV Unplugged, ale chciałbym, żeby dźwięk był zgodny z parametrami technicznymi które wyżej podałem. Wyrażenie "na tip-top" to była hiperbola i przepraszam, że wprowadziłem was w błąd.
Co do obrazu z A6500 - to znam osobę, która robiła materiały w tamtym roku dla lokalnych i ogólnopolskich stacji z A6000 i A6300, więc o jakość obrazu bym się nie martwił, tym bardziej że wymogi techniczne dot video, które jemu służyły za wzór nie są specjalnie trudne do złapania (tak myślę) - w przeciwieństwie do audio (ale jak wiecie jestem zielony :) )



Video

Mpeg 2 TS
1920x1080
25 fps Interlaced
16x9
Color space 422
Btrate 50 Mbit
MarcinM
Awatar użytkownika

jak nagrać dobry dźwięk?

6.04.2018, 11:24

Jeżeli masz tego kilkadziesiąt, to ustal sobie schemat, aby na każdym koncercie było tak samo i abyś nie musiał się zastanawiać podczas pracy jak wybrnąć z problemu, którego nie miałeś. Może jest tak, że każdy musi nauczyć się na własnych błędach, więc jeżeli sam chcesz wszystko ogarniać - ok :)

Krawatowe mikroporty - najtańsze - Saramonic SR-WM4C, dobre - cokolwiek Sennheisera. Do rozważenia też: http://www.rode.com/wireless/filmmaker (w sieci znajdziesz porównania)

Wracając do powielania schematu - część zespołów nie pozwoli nagrać Ci z konsolety, więc musisz mieć postawiony mikrofon stereo, tam gdzie siedzi akustyk, aby mieć jak najlepszy dźwięk. Nie możesz rejestrować z nakamerowego, bo będziesz go obracał w różne strony. Tak więc bierzesz np. Zooma H6 (zoom to wcale nie jest dobra firma, ale pewnie nie chcesz wydawać kilku tysięcy na naprawdę dobry rejestrator), on ma wymienne kapsuły, więc możesz stosować różne mikrofony i backup recording: -12dB, więc jesteś bardziej bezpieczny. I albo wpinasz do niego sygnał z konsolety, albo ustawiasz na solidnym statywie na środku sceny akustycznej, najlepiej tam, gdzie konsoleta. Ale jeżeli uprzesz się na te 4 mikroporty, to musisz je też na coś nagrać. Możesz rozważyć Zoom F4 lub Tascam DR-680MKII. Jeżeli chcesz nagrywać na kamerę, to musisz mieć jakiś mikser/adapter typu https://beachtek.com/ (to tylko przykład - nie wiem, czy oni robią na tyle kanałów, bo nigdy nie rozważałem sumowania sygnału z tylu źródeł i rejestrowania dźwięku aparatem)

Nakamerowy - w tej sytuacji nie znajduję zastosowania.

Polecam też serię artykułów Artura na starym forum - jest tego chyba 20 części, ale jeżeli jesteś "zielony" (używam tego określenia, bo sam napisałeś), to jest to lektura obowiązkowa
http://videodslr.pl/author/soundplay/page/3/

I jeżeli masz zamiar tego zrobić kilkadziesiąt, to według mnie przed pierwszym razem powinieneś wypożyczyć ten sprzęt (ceny za rental sprzętu audio są relatywnie małe) i sprawdzić jak sobie z tym wszystkim dajesz radę.

Bardzo dobrym pomysłem jest też zpłacenie np. Arturowi jakiejś kasy za konsultacje - wtedy poświęci Ci kilka godzin, wytłumaczy, może razem pojedziecie do sklepu i zobaczysz o co w tym chodzi, bo naprawdę wchodzisz do głębokiej wody :) W tej produkcji prościej będzie nagrać dobry obraz niż dobry dźwięk :)
alias
Awatar użytkownika

jak nagrać dobry dźwięk?

6.04.2018, 11:36

ronujeartestuje pisze:Źródło posta Video

Mpeg 2 TS
1920x1080
25 fps Interlaced
16x9
Color space 422
Btrate 50 Mbit


najlepiej byś zrobił kupując kamerę typu Canon Xf100, Xf200,fxF300
wtedy dźwięk i obraz spełnią postawione wymogi
Piotr Krężel
Awatar użytkownika

jak nagrać dobry dźwięk?

6.04.2018, 12:17

alias pisze:Źródło posta Video
najlepiej byś zrobił kupując kamerę typu Canon Xf100, Xf200,fxF300
wtedy dźwięk i obraz spełnią postawione wymogi


Techniczne tak, ale nie jakościowe. Czy mając Canona XF100 będzie łatwiej mu nagrywać longiem tak żeby mieć cały utwór audio ? Raczej nie. Rekorder się do tego świetnie nada.

Lokalne stacje TV mają dość niskie wymagania co do dźwięku i obrazu - materiał musi być słyszalny na tyle żeby nie dodawać napisów ;)

2. Mikrofony krawatowe są pomysłem, którego również nie chce porzucić, bo z różnych względów chciałbym uniknąć mikrofonu kierunkowego, a pchełki mogą przydać mi się również do innych nagrań. Także co w kwestii mikoportów jesteście w stanie polecić?


Nie idź tą drogą. Mikrofon mikrofonowi nie równy. W krawatówkach będziesz miał inny typ mikrofonu niż w rekorderze, krawatówka nie zbierze Ci ambientu tak dobrze żeby wykorzystać go w materiale, za to dobrze nada się do wywiadu.

Idealny setup dla Ciebie byłby taki:
[*]Rekorder do wpięcia w mikser u dźwiękowca, lub jeśli to niemożliwe postawienie na statywie przy dźwiękowcu, jeśli to też niemożliwe to zakładasz go na kamerę i używasz tak jak rode.
[*]mikrofon "pałka" (w B&H jest dobry wybór: https://www.bhphotovideo.com/c/buy/Hand ... 4291086007 ) do przeprowadzania wywiadów. Do niego gąbka i ewentualnie kostka z nazwą programu.

Zapomnij o krawatowych - te najtańsze nie dadzą ci tego czego oczekujesz, będą zbierać brudy z sieci GSM, a te droższe zrujnują twój budżet. Jak myślisz, dlaczego lokalne telewizje mając często po 6 zestawów sennheiserów EW-122 (krawatowych) wysyłają na koncerty reporterów z mikrofonem trzymanym w ręce ? Nie ma sensu wyważać otwartych drzwi, to jest model który sprawdza się najlepiej.
Pozdrawiam
Piotr @ngc Krężel
http://24fps.pl Filmy Promocyjne i Reklamowe, wizualizacje 3D
http://rental.24fps.pl Wypożyczalnia sprzętu filmowego
SOUNDplay

jak nagrać dobry dźwięk?

6.04.2018, 12:44

Po pierwsze nie określiłeś budżetu. Można kupić 4 linie za 1600 złotych i można kupić za 60 tyś.

Do wywiadów tłuczki do ręki. Dla reporterki plus dodatkowe dla rozmówców. Ile sam wiesz lepiej, a sytuacja sytuacji nierówna. Dobre będą Sennheisery e835.
Poza tym wiele bezpieczniejsze będzie dla Ciebie użycie mikrofonów po drucie. Na wszelakich imprezach tego typu może się okazać, że nie będzie dziury w paśmie abyś gdzieś wcisnął swoje bezprzewody (kilka-kilkanaście bezprzewodów na scenie plus drugie tyle albo jeszcze więcej odsłuchów, nie wspominając że w pobliżu może być nadajnik DVBT). Często też organizator zabrania używania bezprzewodów przez ekipy TV.
Inna kwestia, mówiąca na nie za mikroportami jest to, że osoby mogą nie zgodzić się na założenie mikroportu, bądź ich strój będzie to uniemożliwiał, a nawet będzie uniemożliwiał nagranie dźwięku.
Mikroporty owszem ale do bardzo "Spokojnych" nagrań.
Poza tym co to jest dobry mikroport? Minimum w TV to jest zestaw setek Sennheisera z wymienionym mikrofonikiem (bez wymieniana nazw każdy w cenie powyżej 1000zł). Znam jeszcze przypadki, że używane są zestawy sony (z wymienionymi mikrofonikami) ale aby ktoś coś zrobił do tv na rode to nie słyszałem. Przy czym setka tak naprawdę jest przeciętnym zestawem. W TVN dla przykładu standardem jest seria 2000 (cena razy 3 za linię).

Mikrofon na kamerę - tutaj możemy nagrać tylko ambient. O wypowiedzi można zapomnieć. Jaki dokładnie mikrofon? Wyboru wielkiego nie ma z tego co się orientuję, ale trzeba pamiętać, że znacznym ograniczeniem będzie puszka i jej tor audio. Popatrz to mają w ofercie wiodący producenci.

Rejestrator. Owszem jest zoom H5/6, jest jeszcze F4 i F8. Do tego mamy tascama dr60/70, dr680, Sound Devices serii MixPre, Rolanda i coś by się jeszcze znalazło. Poczytaj o nich co się da i sam nakreśl co potrzebujesz. Ja na pewno nie powiem Ci dokładnie co masz kupić ;)

Dźwięk i jego rejestracja, nie jest prostym zajęciem i łatwo o fakap. Poza tym trzeba pamiętać, że są sytuacje, w których NIE DA się nagrać dźwięku! I NIE POMOŻE wtedy żadne odszumianie ani danie na tacę... Dźwięk nie wybacza błędów.
sven

jak nagrać dobry dźwięk?

6.04.2018, 13:31

ronujeartestuje pisze:

Video

Mpeg 2 TS
1920x1080
25 fps Interlaced
16x9
Color space 422
Btrate 50 Mbit


Nie przekonuje mnie wybór A6500/A6300 do Twoich zastosowań. Sony niespecjalnie radzi sobie z ledowym oświetleniem scenicznym i jest wyjątkowo upierdliwe w użyciu. Obrazek 1080 jest słaby, będziesz musiał grać wszystko w 4k. Technicznie też nie spełnia podanej specyfikacji.
IMHO lepszym wyborem byłby Panasonic GH5; bardzo dobre 1080/25/50p w 10 bitach, slowmo do 180 klatek, bardzo wygodne body ze świetnym wizjerem. Dodatkową zaletą jest możliwość dokupienia modułu audio DMW-XLR1 - masz wtedy 2 wejścia XLR do których możesz podpiąć wszystko co potrzebujesz. Alternatywnie oczywiście kamera (np wymienione Canony).

Jeżeli bardzo upierasz się przy mikrofonie nakamerowym, to być może jakimś rozwiązaniem byłoby to:
https://www.thomann.de/pl/sennheiser_mke_440.htm

Ale tak jak przedmówcy, uważam, że to tylko awaryjne rozwiązanie.
Ostatnio zmieniony 6.04.2018, 13:43 przez sven, łącznie zmieniany 2 razy.
alias
Awatar użytkownika

jak nagrać dobry dźwięk?

6.04.2018, 13:37

Piotr Krężel pisze:Źródło posta Techniczne tak, ale nie jakościowe. Czy mając Canona XF100 będzie łatwiej mu nagrywać longiem tak żeby mieć cały utwór audio ? Raczej nie. Rekorder się do tego świetnie nada.

z takich kamer mam 4 godzinne koncerty longiem
a najdłuższa relacja sportowa to miała blisko 6 godzin ;)

ale to nie wyklucza rekordera przecież
ronujeartestuje

jak nagrać dobry dźwięk?

6.04.2018, 14:38

sven pisze:Nie przekonuje mnie wybór A6500/A6300 do Twoich zastosowań. Sony niespecjalnie radzi sobie z ledowym oświetleniem scenicznym i jest wyjątkowo upierdliwe w użyciu. Obrazek 1080 jest słaby, będziesz musiał grać wszystko w 4k. Technicznie też nie spełnia podanej specyfikacji.
IMHO lepszym wyborem byłby Panasonic GH5; bardzo dobre 1080/25/50p w 10 bitach, slowmo do 180 klatek, bardzo wygodne body ze świetnym wizjerem. Dodatkową zaletą jest możliwość dokupienia modułu audio DMW-XLR1 - masz wtedy 2 wejścia XLR do których możesz podpiąć wszystko co potrzebujesz. Alternatywnie oczywiście kamera (np wymienione Canony).

Dużo osób sugeruje mi GH5 kosztem A6500, bo skoro faktycznie nie będę musiał grać w 4K - to lepiej zainwestować coś co ma bardzo dobre FHD.
Warto dopłacić jeszcze trochę do GH5s wtedy?
No i co na drugi aparat wtedy, który zbiera ogół? Sony A6300 może zostać czy szukać jakiegoś tańszego Panasonica do pary?

SOUNDplay pisze:Mikroporty owszem ale do bardzo "Spokojnych" nagrań.
Poza tym co to jest dobry mikroport? Minimum w TV to jest zestaw setek Sennheisera z wymienionym mikrofonikiem (bez wymieniana nazw każdy w cenie powyżej 1000zł).

Mikrofon na kamerę - tutaj możemy nagrać tylko ambient. O wypowiedzi można zapomnieć. Jaki dokładnie mikrofon? Wyboru wielkiego nie ma z tego co się orientuję, ale trzeba pamiętać, że znacznym ograniczeniem będzie puszka i jej tor audio. Popatrz to mają w ofercie wiodący producenci.


Będę upierał się przy mikroportach, bo rozmowy raczej będę przeprowadzał własnie w "spokojnych warunkach". Do tych mniej spokojnych już wiem, że jedyne sensowne wyjście to - mikrofon + kostka i bardziej w stylu reportażowym niż wywiadu

Mikrofon na kamerę zupełnie nie do rozmów, chodziło mi tylko o zebranie muzyki z koncertu. To zostaje praktycznie jedyny mój problem z tym jak nagrać audio podczas występów na scenie, żeby mieć backup jak coś pójdzie nie tak z rejestratorem przy konsoli.
sven

jak nagrać dobry dźwięk?

6.04.2018, 14:53

ronujeartestuje pisze:Dużo osób sugeruje mi GH5 kosztem A6500, bo skoro faktycznie nie będę musiał grać w 4K - to lepiej zainwestować coś co ma bardzo dobre FHD.
Warto dopłacić jeszcze trochę do GH5s wtedy?
No i co na drugi aparat wtedy, który zbiera ogół? Sony A6300 może zostać czy szukać jakiegoś tańszego Panasonica do pary?

.


Zawsze wygodniej będzie Ci pracować w jednym systemie. Do GH5s warto dopłacić, ponieważ używalne ISO wzrasta Ci z 1600 (GH5) do 6400 w GH5s. Z drugiej strony do Panasonica jest sporo optyki f 0,95, więc to wszystko się w jakiś sposób relatywizuje :-) Tracisz niestety stabilizację w body, która w warunkach koncertowych bardzo się przydaje. Optymalnym wyborem byłoby GH5 + GH5s, ale to już zależy od Twojego budżetu. Generalnie mam jedną uwagę; staraj się utrzymać swój setup (zarówno filmowy jak i dźwiękowy) w ryzach. Dwa różne systemy, to konieczność noszenia dwóch zestawów optyki, podobnie z audio - dużo nie znaczy lepiej. W warunkach koncertowych ciężko to wszystko ogarnąć i upilnować. Całość powinieneś zmieścić w jednym plecaku. Zakup sprzętu oznacza zawsze jakieś kompromisy - ustal budżet i zrób listę tego co potrzebujesz, potem wycinaj to, co nie jest konieczne :-)

Wróć do „Dźwięk”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości

Chmura tagów:

Filmowanie lustrzankamivideodslrBlackmagic Pocket Cinema Camera 6KSony A6300 A6500 A7mk3 A7S3Zhiyun Crane 3S | WeeBill LabCanon C70 mk2 C200 C300SamyangDJI Ronin-S Mavic Air Phantom ProSony FX6 FX9GradingPanasonic S1 S1h GH5s GH5Gimbal