Czym nagrać rozmowę?

Rejestracja, odtwarzanie i obróbka
szczemp

Czym nagrać rozmowę?

17.11.2019, 12:20

Zostałem poproszony o pomoc w nagraniu kawałka wesela. Główna ekipa mam 'problemy kadrowe' w jednym z terminów i gość uderzył do mnie. Wie, że ja z weselami nie mam nic wspólnego, ale dla tego gościa i takiego nagrywania mogę się zgodzić. Rzadko bywam na weselach i nie wiem czy takie sytuacje się zdarzają. Filmowane będzie na dwie kamery i do obu są operatorzy. Ale mają być jeszcze jakieś atrakcje dla pary młodej od gości. I na to potrzeba kogoś trzeciego. Gość przedstawił mi taki zarys. Przyszło do niego kilkoro zaproszonych gości na to wesele i chcą zagrać kilka scenek nawiązujących do przeszłości pary młodej. Trochę prześmiewczo i kabaretowo. Oczywiście poza wiedzą pary młodej, ma to być dla nich niespodzianka. Na razie przedstawili krótkie scenariusze dwóch takich scenek. W jednej mają coś zaśpiewać, 7 osób. W drugiej mają odegrać rozmowę przy stoliku w restauracji, 4 osoby. Podejrzewam, że miałbym się zająć dźwiękiem, bo obaj operatorzy powinni ogarnąć obraz. Problem w tym, że nie mam żadnego doświadczenia w nagrywaniu dźwięku w takich sytuacjach. Moje doświadczenie kończy się na wywiadach z rejestratorem w ręce lub mikrofonem krawatowym. Pewnie najlepszym sposobem będzie użycie jakiegoś shotguna na tyczce. Nie jestem w temacie. Nie mam takiego mikrofonu, a wydawać kupę kasy na ntg3 nie bardzo chcę, bo to nie moja liga i jednorazowa akcja. Może jest coś tańszego?
SOUNDplay

Czym nagrać rozmowę?

17.11.2019, 13:37

Śpiewające siedem osób - tyczka w zasadzie. Trzeba ich tylko z głową ustawić - tzn aby byli dość blisko siebie. Myślę, że wystarczająco wydadzą z siebie dźwięki, aby wszyscy słyszeli. W zabawę z oddawaniem mikrofonów od zespołu chyba nie ma co się bawić. Raz, że raczej nie będą tyle mieć w ogóle, a na dodatek liczba bezprzewodowych będzie raczej jeszcze mniejsza.
Scenka czteroosobowa chyba tylko i wyłącznie na czterech mikroportach. Tyczką jest to do ogarnięcia, ale wcześniej musiałyby odbyć się próby i pod warunkiem, że się uda oświetleniowo (aby nie nawalić cieni). Gorzej jak będą dość daleko od siebie rozstawieni a dialogi będą gęsto szyte - tutaj jeden mikrofon może nie dać rady. Powyższa scenka też raczej ciężka do ogarnięcia na zespołowym sprzęcie. I jeszcze pytanie czy to musi iść przez nagłośnienie. Marne szanse aby mieli cztery bodypacki, najlepiej jeszcze z nagłownymi, a realizacja tego tłuczkami chyba nie ma szans aby wyszła jakoś.
szczemp

Czym nagrać rozmowę?

17.11.2019, 14:23

Nie, to nie ma być przez nagłośnienie. Ma być tylko zawarte w reportażu z wesela, gdzieś wplecione pomiędzy zabawę. Montażem zajmie się ekipa filmowa. Ja mam tylko nagrać dźwięk z tych scenek. To czy ich będzie słychać na sali, to nie mój problem. Myślałem o tyczce, ale nie wiem jaki mikrofon będzie do tego wystarczający, ale żeby się nie zrujnować i choć trochę zarobić na tej fusze.
SOUNDplay

Czym nagrać rozmowę?

17.11.2019, 14:59

Czyli tak jak napisałem wcześniej - śpiewy z booma a scenka na radiach (boom tutaj dla ambientu).Inaczej tego nie widzę. Chyba, że przy scence sam boom i później postsynchrony.
Leff

Czym nagrać rozmowę?

17.11.2019, 15:23

Przy stoliku w restauracji można się jeszcze pokusić o sprytne ukrycie mikroportu lub małego rejestratora (np Tascam dr 10l) wraz mikrofonem o dookólnej charakterystyce gdzieś na stoliku właśnie, np za serwetkami itp, ale to zależy jak to ma być kręcone - jeśli operatorzy dadzą radę łapać tak, by mikroport nie wszedł w kadr, to mogłoby się udać. Odpada problem z ewentualnymi cieniami tyczki ;)
szczemp

Czym nagrać rozmowę?

17.11.2019, 15:39

No to śpiew będzie z tyczki. Cieniami na razie się nie przejmuję. Rozpytam jaki stolik tam planują i jakie w lokalu mają. Jak nieduże, to może dałoby się to nagrać tylko z tyczki? Tylko co radzicie na niej zawiesić?
Może udałoby się wkręcić na próbę, to bym wiedział coś więcej.
Leff

Czym nagrać rozmowę?

17.11.2019, 15:59

szczemp pisze:Źródło posta Tylko co radzicie na niej zawiesić?


Ja używam do takich rzeczy Rode NT5. Jest mały, charakterystyka nerkowa, co oznacza, że w takiej sytuacji zbierze trochę więcej ambientu niż hipernerka. Brzmi bardzo naturalnie. Właściwie każdy przyzwoity mikrofon nerkowy lub hipernerkowy powinien tu dać radę.
SOUNDplay

Czym nagrać rozmowę?

17.11.2019, 22:41

Chowanie mikrofonu w scenografii bardzo rzadko się stosuje. Wiele czynników musi ku temu sprzyjać oraz musi być czas na takie zabawy. Aby tutaj to miało sens, to musiałby być ten stolik bardzo mały i musieliby gadać niemalże wprost do tych serwetek. Najprostsze w tym wszystkim akurat byłoby samo ukrycie.

Jedno pytanie - czy musisz kupować sprzęt na ten event? Bo chyba lepiej byłoby wypożyczyć jakiś zestaw (tyczka, mikrofon, uchwyt). Zawsze jakiś zawodowy mikrofon będzie, a i dłuższy kij też raczej wskazany (circa 5 metrów).
szczemp

Czym nagrać rozmowę?

18.11.2019, 06:41

Myślałem o wypożyczeni, ale w okolicy nie ma rentala. A środowiska dźwiękowców nie znam. Rozpytam.
Jeśli mikrofon miałby być niedrogi, to mógłbym kupić i może przy wywiadach stawiałbym go na statywie nad kadrem. Są plusy dodatnie i plusy ujemne.
SOUNDplay

Czym nagrać rozmowę?

18.11.2019, 08:07

A czym się zajmujesz przeważnie?
szczemp

Czym nagrać rozmowę?

18.11.2019, 13:20

Do niedawna głównie byłem programistą, teraz foto zajmuje sporą część „etatu”. A filmowanie raczej jest hobbystyczne, choć czasem zarobkowo.
Adam

Czym nagrać rozmowę?

19.11.2019, 16:24

Ciekawy wątek. Dźwięk często jest spieprzony nawet w poważnych produkcjach, więc goście powinni być w zasadzie przyzwyczajeń do tego, że film weselny nie będzie wyjątkiem.
Ale z drugiej strony może być wyjątkiem potwierdzającym regułę. Czemu nie?
Tyczka? A niech ma 2m.Może być nawet monopod karbonowy. Ważne, aby uchwyt mikrofonu działał. Taki Shure A89SM będzie OK.
Mikrofon Sony ECM 680s pozwoli zebrać dźwięk tak jakby tyczka miała 7m.Dodatkowo w trybie S/M (nie mylić z stereo).da ładny dźwięk bez problemów fazowych.
Dwa mikroporty? Dwa problemy z fazą. Cztery? A dlaczego nie czterdzieści?
Z mikrofonami jest jak z oświetleniem. Im więcej lamp/mikrofonów tym więcej problemów
Żyjemy na planecie z jednym źródłem światła (+ światło odbite).Podobnie dźwięk-słyszymy z jednego kierunku (+ dźwięki odbite).
Mikrofon (bez kota, bo to w pomieszczeniu), amortyzator, tyczka.
To teraz recoder. Sound Dewices 744T.Na kanał A i B normalna czułość. Na C i D +12dB.
Łączymy rekorder z kamerą 1 i synchronizujemy kamerę do TC rekodera.To samo z kamerą 2.
Po wszystkim w edytorze materiał sam ładnie się układa na osi czasu.
Możliwe, że w tym konkretnym zleceniu powyższy przepis nie znajdzie zastosowania. Ale za parę lat może się komuś przyda
mav
Awatar użytkownika

Czym nagrać rozmowę?

19.11.2019, 20:12

Hehehehehehehehehehehehehe :mrgreen:
A7S3, FX30, jazda kran dron zdzich i takie tam | Sprzęt filmowy do wynajęcia | Moje realizacje
Leff

Czym nagrać rozmowę?

19.11.2019, 20:35

Adam pisze:Źródło posta
Mikrofon Sony ECM 680s pozwoli zebrać dźwięk tak jakby tyczka miała 7m. Dodatkowo w trybie S/M (nie mylić z stereo).da ładny dźwięk bez problemów fazowych.


Czemu 7m?
Bez problemów fazowych to fakt. Ale tryb m-s (skrót od mid-side, sm to stwardnienie rozsiane ;) ) to jak najbardziej jedna z technik rejestracji materiału stereo.

Adam pisze:Dwa mikroporty? Dwa problemy z fazą.


Właściwie to jeden problem, ale ok :) Oprócz tego - to zależy. Jeśli obie ścieżki w edytorze będą cały czas otwarte, to tak. Ale jeśli wyciszysz na linii czasu te momenty, w których do danego mikrofonu się akurat nie mówi, to nie, chociaż jest z tym więcej pracy. Przy czym drobne przesunięcia fazowe nie zawsze stanowią realny problem, szczególnie przy odsłuchu stereo.

Adam pisze:Z mikrofonami jest jak z oświetleniem. Im więcej lamp/mikrofonów tym więcej problemów[/post]

To prawda.

Adam pisze: To teraz recoder. Sound Dewices 744T.Na kanał A i B normalna czułość. Na C i D +12dB.


A jaka to jest normalna czułość?
+12 dB tzn co? 12 db głośniej niż A/B, czy +12 db powyżej 0 dB na mierniku? ;)
Adam

Czym nagrać rozmowę?

19.11.2019, 20:59

mav pisze:Źródło posta Hehehehehehehehehehehehehe :mrgreen:

Tak samo zareagowałem jak zobaczyłem twój sposób synchronizacji na pilota
SOUNDplay

Czym nagrać rozmowę?

20.11.2019, 08:00

szczemp pisze:Źródło posta Do niedawna głównie byłem programistą, teraz foto zajmuje sporą część „etatu”. A filmowanie raczej jest hobbystyczne, choć czasem zarobkowo.

Tym bardziej myślę szukaj jakiegoś rentalu ;)

Adam pisze:Źródło posta Tyczka? A niech ma 2m

Tyczka dwa metry to się do pojedynczych setek nadaje, i często też jest za mała. Tutaj mamy sytuację stolikową na cztery osoby i dwie kamery. Kolega z tyczką dwumetrową ma szanse zostać piątym bohaterem tej sceny...

Adam pisze:Źródło posta Dwa mikroporty? Dwa problemy z fazą. Cztery? A dlaczego nie czterdzieści?
Z mikrofonami jest jak z oświetleniem. Im więcej lamp/mikrofonów tym więcej problemów

Po pierwsze tnie się materiał i daje mikroport mówiącej osoby. Po drugie zdarza się łączyć dźwięk z mikroportu z tyczką, gdzie wystarczy odpowiednio wyrównać czasowo i problemy znikają.
Można powiedzieć, że serialowo-fabularnym standardem jest zestaw dwóch tyczek oraz 4-6 mikroportów, a często to jest za mało.

Adam pisze:Źródło postaPodobnie dźwięk-słyszymy z jednego kierunku (+ dźwięki odbite).

Naturalnie człowiek słyszy dźwięki dookoła siebie, bo jak powszechnie wiadomo ma parę uszu. W filmie (i innych realizacjach dźwiękowych) przyjęte są pewne zasady i dialogi daje się centralnie, i monofonicznie.

Adam pisze:Źródło posta Na kanał A i B normalna czułość. Na C i D +12dB.

Poziomy ustawia się odpowiednio do zastanej sytuacji, tak aby właściwie nagrać, a nie z góry. Nie raz miałem, że profesjonalni aktorzy wydawali z siebie różne głośności dialogów w tej samem scenie pomiędzy próbą a ujęciem, a nawet dublami.
W tej sytuacji, którą kolega ma nagrać, trzeba mieć duży zapas. Grać nisko, bo później zapewne będą oklaski, które będą miały bardzo duży poziom.
Adam

Czym nagrać rozmowę?

20.11.2019, 09:30

Tyczka 2m spokojnie wystarczy z ECM 680s.Z innym mikrofonem to i 7m będzie mało.
„serialowo-fabularnym standardem jest zestaw…”-W Polsce. Standardem w polskich filmach jest również dźwięk do dupy.O serialach nawet nie wspominając. W Polsce na planie jest albo 200 mikrofonów, albo żadnego dobrego.
Niedawno znajoma zrobiła film. Arri z rentala. Angenieux 24-290mm-również rental i ani jednego dobrego mikrofonu. Bo, po co. ”Dźwięk zrobi się później…”
Film miał już pra premierę. Bez dźwięku. Był szampan, zdjęcia, ładne sukienki i zapewnienie, że dźwięk się jeszcze dorobi. Powodzenia…


„W filmie (i innych realizacjach dźwiękowych) przyjęte są pewne zasady i dialogi daje się centralnie, i monofonicznie”
Te zasady, które w dzisiejszych czasach należy łamać, wywodzą się jeszcze z epoki płyty analogowej, gdzie w miksie trzeba było brać pod uwagę to, aby igła nie wypadła z rowka.
Mamy dziś 2019rok i dźwięk odtwarzamy z nośnika SSD. Nie musimy oglądać się na płytę winylową.


„Poziomy ustawia się odpowiednio do zastanej sytuacji, tak, aby właściwie nagrać”
To prawda.
Ale z góry należy założyć, że dla ścieżek C i D należy ustawić poziom o ok 12dB wyższy lub niższy „odpowiednio do zastanej sytuacji”

Kurczę-niesamowicie cieszy mnie fakt, iż na tym zapyziałym forum zamiast pytań typu jakom mum se kópić kamere, zaczynają coraz częściej pojawiać się zagadnienia stricte filmowe komentowane przez fachowców (np. SOUNDplay)
Mam nadzieję, że wielu na tym skorzysta (ze mną włącznie) i w związku z tym w Polsce częściej zaczną się pojawiać świetne dokumentalne i fabularne produkcje filmowe
sven

Czym nagrać rozmowę?

20.11.2019, 15:32

SOUNDplay pisze:Poziomy ustawia się odpowiednio do zastanej sytuacji, tak aby właściwie nagrać, a nie z góry. Nie raz miałem, że profesjonalni aktorzy wydawali z siebie różne głośności dialogów w tej samem scenie pomiędzy próbą a ujęciem, a nawet dublami.
W tej sytuacji, którą kolega ma nagrać, trzeba mieć duży zapas. Grać nisko, bo później zapewne będą oklaski, które będą miały bardzo duży poziom.


Teraz to już nawet poziomów ustawiać nie trzeba ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=byMZkEvYRKw
alias
Awatar użytkownika

Czym nagrać rozmowę?

20.11.2019, 17:56

Adam pisze:Źródło posta Kurczę-niesamowicie cieszy mnie fakt, iż na tym zapyziałym forum zamiast pytań typu jakom mum se kópić kamere, zaczynają coraz częściej pojawiać się zagadnienia stricte filmowe komentowane przez fachowców (np. SOUNDplay)

najwyraźniej nie zdajesz sobie sprawy, że na tym zapyziałym forum taka sytuacja ma miejsce od samego jego początku :D

Adam pisze:Źródło posta Mam nadzieję, że wielu na tym skorzysta (ze mną włącznie)

też mam taka nadzieję, a nawet przekonanie ;)


Adam pisze:Źródło posta ... w związku z tym w Polsce częściej zaczną się pojawiać świetne dokumentalne i fabularne produkcje filmowe

ależ one pojawiają się niezmiennie od wielu tak, problem w tym, że aby je zboczyć trzeba wybrać się np. na
warszawski festiwal filmowy, camera image w Toruniu, festiwal dwa brzegi w Kazimierzu, forum kina europejskiego CINERGIA w Łodzi, krakowski festiwal filmowy czy festiwal polskich filmów fabularnych e Gdyni
i wiele innych pomniejszych imprez
niestety, wiele wspaniałych polskich produkcji fabularnych nigdy nie trafia do kin czy telewizji
o dokumentach to już nie wspomnę, bo to całkiem osobny czarny rozdział polskiej kinematografii w zakresie ich dystrybucji :(
SOUNDplay

Czym nagrać rozmowę?

21.11.2019, 07:58

Adam pisze:Źródło posta Standardem w polskich filmach jest również dźwięk do dupy.O serialach nawet nie wspominając.

Jest to obecnie bardzo duże uproszczenie i rzekłbym, że mocno niesprawiedliwe. Jest wiele produkcji, do których nie ma co się zbytnio czepiać. Temat rzeka, którego nie chcę ciągnąć...

Adam pisze:Źródło posta Niedawno znajoma zrobiła film. Arri z rentala. Angenieux 24-290mm-również rental i ani jednego dobrego mikrofonu. Bo, po co. ”Dźwięk zrobi się później…”
Film miał już pra premierę. Bez dźwięku. Był szampan, zdjęcia, ładne sukienki i zapewnienie, że dźwięk się jeszcze dorobi. Powodzenia…

Nie znam sytuacji, ale trzeba zadać pytanie kto jest temu winien? Reżyser? Producent? Ktoś inny?
Nawet jeśli był jakiś dźwiękowiec-amator, z plastikowym sprzętem, spakowanym do foliówki z nadrukowanym czerwonym owadem (nadmienię, że nie chcę nikomu ubliżać) to czyja jest to wina? Jego?

Adam pisze:Źródło posta W Polsce na planie jest albo 200 mikrofonów, albo żadnego dobrego.

Nie chcę być nie miły, ale muszę - widzę nie byłeś na żadnym planie i nie wiesz czego się używa. Wybacz ;)

Adam pisze:Źródło posta Te zasady, które w dzisiejszych czasach należy łamać, wywodzą się jeszcze z epoki płyty analogowej, gdzie w miksie trzeba było brać pod uwagę to, aby igła nie wypadła z rowka.

Akurat to ma się nijak do tych zasad. Chodziło przede wszystkim o najniższe częstotliwości i dynamikę. Jak to się przekłada do umieszczania dialogu po środku? Nie ma żadnego przełożenia. Idź do kina i zobacz jak wyglądają głośniki na przodzie, a jak efektowe. Nie wiem czy chciałbym usłyszeć dialog z tyłu z takiego głośnika.

Adam pisze:Źródło posta przez fachowców (np. SOUNDplay)

Dziękuję za miłe słowo ;)

sven pisze:Źródło posta Teraz to już nawet poziomów ustawiać nie trzeba

Auto w kamerach też jest od dawna ;)

alias pisze:Źródło posta niestety, wiele wspaniałych polskich produkcji fabularnych nigdy nie trafia do kin czy telewizji
o dokumentach to już nie wspomnę, bo to całkiem osobny czarny rozdział polskiej kinematografii w zakresie ich dystrybucji

Problem bardzo złożony. Niestety nie jest kolorowo.
Adam

Czym nagrać rozmowę?

21.11.2019, 09:10

SOUNDplay pisze:Nie chcę być nie miły, ale muszę - widzę nie byłeś na żadnym planie i nie wiesz czego się używa. Wybacz ;)

O,ja biedny...
sven

Czym nagrać rozmowę?

21.11.2019, 12:28

SOUNDplay pisze:
sven pisze:Źródło posta Teraz to już nawet poziomów ustawiać nie trzeba

Auto w kamerach też jest od dawna ;)

.


Ale to nie jest auto. Zobacz film, bo widzę, że nie wiesz o czym piszesz.
SOUNDplay

Czym nagrać rozmowę?

22.11.2019, 06:33

sven pisze:Źródło posta Ale to nie jest auto. Zobacz film, bo widzę, że nie wiesz o czym piszesz.

Nie napisałem, że jest to auto. Wiem co tam jest i teoretycznie jakie nam to daje możliwości. Tylko lepiej pilnować poziomów i nagrać zgodnie ze sztuką, takie jest moje zdanie. Od dawna było nagrywane 24 bity, których i tak nie można było wykorzystać w całości. Poza tym to nie załatwi sprawy w całości i na pewno da się go przesterować ;) I jako drugą ciekawostkę podam Sound Devices - seria mixpre posiada zapis 32bit float, topowy scorpio oraz seria 8 już nie, chociaż oba posiadają przetworniki 32 bitowe...
sven

Czym nagrać rozmowę?

22.11.2019, 13:27

SOUNDplay pisze: Poza tym to nie załatwi sprawy w całości i na pewno da się go przesterować ;)...

32 bit float nie da się przesterować.
Leff

Czym nagrać rozmowę?

22.11.2019, 13:34

Zawsze da się przesterować przedwzmacniacz.
szczemp

Czym nagrać rozmowę?

23.11.2019, 08:22

Ale dyskusja:)
Okazuje się, że sala weselna ma w jednym miejscu niższy sufit i można tam uwiesić mikrofon. Na próbie 'spektaklu' jeszcze nie byłem, ale próbną rozmowę przy stole zrobiliśmy. Mieliśmy zawieszony sam rejestrator tascam dr07x i całkiem spoko się nagrało. Z tłumem gapiów może być gorzej, ale coś wymyślimy już bliżej nagrywani.
Dzięki wszystkim za wskazówki.

Wróć do „Dźwięk”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości

Chmura tagów:

Filmowanie lustrzankamivideodslrBlackmagic Pocket Cinema Camera 6KSony A6300 A6500 A7mk3 A7S3Zhiyun Crane 3S | WeeBill LabCanon C70 mk2 C200 C300SamyangDJI Ronin-S Mavic Air Phantom ProSony FX6 FX9GradingPanasonic S1 S1h GH5s GH5Gimbal