Chyba czas na zmianę ale ...

Jeżeli tylko lubisz pogadać o zagadnieniach filmowych, to tu jest dobre miejsce
razor89md

Chyba czas na zmianę ale ...

20.09.2021, 13:25

Od ponad 2 lat siedzę w Premier Pro do której jestem bardzo przyzwyczajony - wybaczam jej również, że często jest niestabilna, wysypuje mi projekty itp

Niedługo kończy mi się subskrypcja APP i zastanawiam się czy znów wziąć ją na rok (teraz wychodzi około 1700zł) czy przejść na Davinci Resolve które nie kosztuje nic ale którego nie znam :)

Jak wygląda mój montaż do tej pory:
- klasyczne cięcia, żadnych hyperzoom itp,
- żadnych efektów specjalnych,
- poprawianie WB i mega podstawowa koloryzacja z lutem w lumetri
- wyrównanie dźwięku,
- zapis filmu FHD w 25fps

Chciałbym od Was się dowiedzieć jakie macie doświadczenia w tych programach, czego Wam brakuje, jakie problemy mogą mnie napotkać, czy warto przesiadać się do DV skoro 99% moich produkcji to wesela :)
Jakie zyskam możliwości a co mogę stracić rezygnując z APP :)

PS: przepraszam za clickbait'owy tytuł posta :D
szczemp

Chyba czas na zmianę ale ...

20.09.2021, 14:49

Ja jak się przesiadałem na davinci, to nie mogłem się przyzwyczaić tych nodów w zakładce Color, ale po krótkim czasie stało się to bardzo intuicyjne. Całą korekcję i grading zrobisz w tej zakładce. Cięcia i montaż jest bardzo podobny, w zakładce Edit. Skróty klawiszowe mogą być inne, ale chyba można ustawić zestaw z premierki. Do dźwięku jest zakładka Fairlight, ale mi specjalnie nie jest potrzebna. Wyrównanie dźwięku robię w Edit.
Proponuję wybrać się na spacer, nagrać jakieś ujęcia i zmontować sobie na wypróbowanie programu.
8kmichal
Awatar użytkownika

Chyba czas na zmianę ale ...

20.09.2021, 15:29

Prosta opcja - pobierz darmową wersję i zmontuj jakiegoś klipa.
Przesiadłem się kilka lat temu, nie zrobiłem nigdy lepszej decyzji dotyczącej mojej pracy, niż ucieczka od sradoba do Dr.
QUBE
Awatar użytkownika

Chyba czas na zmianę ale ...

20.09.2021, 16:29

Z adobe byłem od 2000r, AP CS6 od 2010, od września 2020 DRS, cóż skróty klawiszowe trzeba poustawiać pod siebie, ogólnie przejście jest intuicyjne, praca głównie w zakładce edit... od strony kosztów - kupujesz raz licencje i jest na "zawsze", mój klucz z DRS16 aktywuje DRS17 i Fusion17 - raczej do AP nie wrócę, chociażby dlatego, że resolve przez rok nie wywaliło mi się nigdy - ale pracuje pod macOS
Brak podglądu na pełnym ekranie w wersji free (chyba, że poprzez karty BM) bardzo szybko "zmusi" do pełnej wersji :)
QB
a6500, EOS R na FT MG2, GP6,7, H1, H2N, Adobe MC CS6 na macOS, Atem mini, Atem mini extreme ISO
fransua
Awatar użytkownika

Chyba czas na zmianę ale ...

20.09.2021, 18:33

Pobierz wersję darmową i sam się przekonaj. Sam model płatności jest za DRS. Nie ma się co zastanawiać.
Kenzo
Awatar użytkownika

Chyba czas na zmianę ale ...

20.09.2021, 21:19

Zdecydowanie przechodź na Resolve'a, dużo szybszy, dużo więcej możliwości. Jak koledzy pisali, pobierz darmową wersję i sam sprawdź (pamiętaj tylko, że sprzętowa akceleracja h264/h265 po Windowsem działa tylko w wersji Studio)
mav
Awatar użytkownika

Chyba czas na zmianę ale ...

20.09.2021, 21:45

Kenzo pisze:Źródło posta (pamiętaj tylko, że sprzętowa akceleracja h264/h265 po Windowsem działa tylko w wersji Studio)

Co trochę utrudnia określenie, czy faktycznie po zakupie poczujemy power, czy nie ;)
Da się pożyczyć gdzieś taki klucz, coby wypróbować czy z danym sprzętem / kodekiem, zakup pełnej wersji miałby sens?
A7S3, FX30, jazda kran dron zdzich i takie tam | Sprzęt filmowy do wynajęcia | Moje realizacje
razor89md

Chyba czas na zmianę ale ...

20.09.2021, 22:14

mav pisze:Źródło posta
Kenzo pisze:Źródło posta (pamiętaj tylko, że sprzętowa akceleracja h264/h265 po Windowsem działa tylko w wersji Studio)

Co trochę utrudnia określenie, czy faktycznie po zakupie poczujemy power, czy nie ;)

Da się pożyczyć gdzieś taki klucz, coby wypróbować czy z danym sprzętem / kodekiem, zakup pełnej wersji miałby sens?


- jak mam rozumieć „sprzętowa akcelerację” dopiero od DRS? Czy będzie problem zapisu h.264?
- czy wykupienie klucza jest dożywotnie za jedna opłata?

QUBE pisze:Źródło posta Z adobe byłem od 2000r, AP CS6 od 2010, od września 2020 DRS, cóż skróty klawiszowe trzeba poustawiać pod siebie, ogólnie przejście jest intuicyjne, praca głównie w zakładce edit... od strony kosztów - kupujesz raz licencje i jest na "zawsze", mój klucz z DRS16 aktywuje DRS17 i Fusion17 - raczej do AP nie wrócę, chociażby dlatego, że resolve przez rok nie wywaliło mi się nigdy - ale pracuje pod macOS
Brak podglądu na pełnym ekranie w wersji free (chyba, że poprzez karty BM) bardzo szybko "zmusi" do pełnej wersji :)
QB


W app nie korzystałem z pełnego podglądu wiec i tutaj był to przełknął :)

Podobno da się skróty klawiszowe ustawić z app żeby od razu takie były, prawda to jest?

szczemp pisze:Źródło posta Ja jak się przesiadałem na davinci, to nie mogłem się przyzwyczaić tych nodów w zakładce Color, ale po krótkim czasie stało się to bardzo intuicyjne. Całą korekcję i grading zrobisz w tej zakładce. Cięcia i montaż jest bardzo podobny, w zakładce Edit. Skróty klawiszowe mogą być inne, ale chyba można ustawić zestaw z premierki. Do dźwięku jest zakładka Fairlight, ale mi specjalnie nie jest potrzebna. Wyrównanie dźwięku robię w Edit.
Proponuję wybrać się na spacer, nagrać jakieś ujęcia i zmontować sobie na wypróbowanie programu.


Tak wydaje się to specyficzne ale chyba do ogarnięcia ten sposób kolorowania ;)

8kmichal pisze:Źródło posta Prosta opcja - pobierz darmową wersję i zmontuj jakiegoś klipa.
Przesiadłem się kilka lat temu, nie zrobiłem nigdy lepszej decyzji dotyczącej mojej pracy, niż ucieczka od sradoba do Dr.


Juz pobrałem i zainstalowałem :)

Pierwsze wrażenie:
- dużo szybszy niż app przy zmianie zakładek
- gdy przechodziłem w app w color to caly projekt się przeładowywał a tu tego nie ma :)

Mam dwa monitory i chciałbym to jakoś sensownie rozmieścić , macie jakiś patent który u Was się sprawdza? :)

Będę musiał się przyzwyczaić i zapamiętać rozmieszczenie narzędzi :)

Dzięki za rady :D
mav
Awatar użytkownika

Chyba czas na zmianę ale ...

20.09.2021, 23:13

razor89md pisze:Źródło posta - jak mam rozumieć „sprzętowa akcelerację” dopiero od DRS? Czy będzie problem zapisu h.264?

Ja to rozumiem tak, że zarówno podgląd/edycja nie są sprzętowo wspierane przez gpu, ani docelowy render.. jeśli się mylę - to tym lepiej, chętnie wrócę do kolejnej próby starcia się z Davincim. Vegas jeszcze jako tako sobie z 4k25p, w porywach 4k50p z aparatu radzi (4k100p nie da rady w ogóle), ale z FS7 umarł w butach :)
Ciekawe, czy tu by coś było lepiej. Zwłaszcza, że vegasa mam w wersji 17 a wyszły już dwie wyższe i teoretycznie one też mogą (choć nie muszą) sobie lepiej z tym materiałem radzić
A7S3, FX30, jazda kran dron zdzich i takie tam | Sprzęt filmowy do wynajęcia | Moje realizacje
QUBE
Awatar użytkownika

Chyba czas na zmianę ale ...

21.09.2021, 08:36

razor89md pisze:Źródło posta Podobno da się skróty klawiszowe ustawić z app żeby od razu takie były, prawda to jest?

Podobno :) u mnie przy zmianie na układu skrótów na app jakoś nie działało :) ale "customizacja" klawiatury jest sprawna i modyfikowałem pod siebie układ z resolva, zresztą każdy ma swoje upodobania - tutaj nie widzę problemu. Jak chcesz się przestawić na inny soft, to to zrobisz i nie będziesz widział większych problemów - jeżeli nie to i tak znajdziesz dziurę w całym.

Funkcjonalna wersja darmowa różnie zachowuje się pod win, linux, macos! Dotyczy to zarówno akceleracji sprzętowej jak i obsługiwanych kontenerów czy kodeków. Wersja studio raczej w przypadku win/linux to akceleracja ze wskazaniem na nVidia CUDA, macos METAL ze wskazaniem na karty AMD!
QB
a6500, EOS R na FT MG2, GP6,7, H1, H2N, Adobe MC CS6 na macOS, Atem mini, Atem mini extreme ISO
wemlo
Awatar użytkownika

Chyba czas na zmianę ale ...

21.09.2021, 12:34

Prosta sprawa. Przejdź, pomęcz się przez tydzień a potem zapomnij o Adobe.
Ja też w 98% robię same śluby i przejście na DR było najlepszą inwestycją od lat. Ludzie odsprzedają licencje na DRS po zakupie kolejnych sztuk kamer (ja tak kupiłem swoją za 700 zł) więc to żaden koszt. Program ma wszystko czego potrzeba a do tego jest stabilny.
8kmichal
Awatar użytkownika

Chyba czas na zmianę ale ...

21.09.2021, 13:20

Ja właśnie sprzedałem swoją pozostała za 700zl.
Da się - moja poszła w wersji usb.

Szczerze - bierz w ciemno. Pełna. Nie stracisz :).
Kenzo
Awatar użytkownika

Chyba czas na zmianę ale ...

21.09.2021, 13:43

mav pisze: Ja to rozumiem tak, że zarówno podgląd/edycja nie są sprzętowo wspierane przez gpu, ani docelowy render.. jeśli się mylę - to tym lepiej, chętnie wrócę do kolejnej próby starcia się z Davincim.


Uściślając, to h264/h265 zarówno jeśli chodzi o dekodowanie jak i enkodowanie nie są wspierane hardware'owo przez darmową wersję (niezależnie czy gpu czy quicksynca i dotyczy to Windowsa). Natomiast wszelkie efekty, kolor korekcja, itd, w darmowej wersji jest jak najbardziej wspierana przez GPU.

razor89md pisze:- czy wykupienie klucza jest dożywotnie za jedna opłata?


Jak do tej pory, każda nowa wersja była bezpłatna (choć oczywiście nie ma gwarancji, że tak będzie zawsze), natomiast moje klucze działają z coraz nowszymi wersjami softu od 2015r. (kupowałem wtedy DR 12).
A cena programu mega atrakcyjna, tym bardziej, że dalej można kupić za niecałe 1500zł razem ze Speed Editorem.

Jedna istotna rzecz - to należy pamiętać, że Resolve bazuje głównie na GPU. Do sensownej pracy w HD minimum to karta z 6GB RAM, do 4K podawane min. to 8GB ale z moich doświadczeń wynika, że 10GB i więcej, będzie lepszym wyborem.
razor89md

Chyba czas na zmianę ale ...

21.09.2021, 16:07

Kenzo pisze:Źródło posta
mav pisze: Ja to rozumiem tak, że zarówno podgląd/edycja nie są sprzętowo wspierane przez gpu, ani docelowy render.. jeśli się mylę - to tym lepiej, chętnie wrócę do kolejnej próby starcia się z Davincim.


Uściślając, to h264/h265 zarówno jeśli chodzi o dekodowanie jak i enkodowanie nie są wspierane hardware'owo przez darmową wersję (niezależnie czy gpu czy quicksynca i dotyczy to Windowsa). Natomiast wszelkie efekty, kolor korekcja, itd, w darmowej wersji jest jak najbardziej wspierana przez GPU.

razor89md pisze:- czy wykupienie klucza jest dożywotnie za jedna opłata?


Jak do tej pory, każda nowa wersja była bezpłatna (choć oczywiście nie ma gwarancji, że tak będzie zawsze), natomiast moje klucze działają z coraz nowszymi wersjami softu od 2015r. (kupowałem wtedy DR 12).
A cena programu mega atrakcyjna, tym bardziej, że dalej można kupić za niecałe 1500zł razem ze Speed Editorem.

Jedna istotna rzecz - to należy pamiętać, że Resolve bazuje głównie na GPU. Do sensownej pracy w HD minimum to karta z 6GB RAM, do 4K podawane min. to 8GB ale z moich doświadczeń wynika, że 10GB i więcej, będzie lepszym wyborem.


Ok czyli reasumując, jeżeli chcę pracować w h.264 i robić render do tego kodeka tak jak to miało obecnie w APP to muszę uzbroić się w DRS?
Pobrałem DS 17 i w opcjach renderu mam ten format.
Czy ja coś źle Was rozumiem?

Ja pracuje na laptopie DELL G3:
- NVIDIA GEFORCE GTX 1050 - 4GB
- Intel(R) Core(TM) i5-9300H CPU @ 2.40GHz 2.40 GHz
- RAM 16GB

8kmichal pisze:Źródło posta Ja właśnie sprzedałem swoją pozostała za 700zl.
Da się - moja poszła w wersji usb.

Szczerze - bierz w ciemno. Pełna. Nie stracisz :).


Tak zrobię ;)

Co zyskam przy pełnej z czego Ty korzystasz?
Kenzo
Awatar użytkownika

Chyba czas na zmianę ale ...

21.09.2021, 16:13

razor89md pisze:Ok czyli reasumując, jeżeli chcę pracować w h.264 i robić render do tego kodeka tak jak to miało obecnie w APP to muszę uzbroić się w DRS?
Pobrałem DS 17 i w opcjach renderu mam ten format.
Czy ja coś źle Was rozumiem?


Źle rozumiesz, oczywiście, że możesz pracować i renderować h264 w darmowej wersji, nie masz tylko sprzętowego dekodowania i enkodowania (czyli wolniej)

Tu masz całkiem nieźle pokazane różnice między free a studio: https://www.toolfarm.com/tutorial/in-de ... e-version/
szczemp

Chyba czas na zmianę ale ...

21.09.2021, 17:37

razor89md pisze:Źródło posta Mam dwa monitory i chciałbym to jakoś sensownie rozmieścić , macie jakiś patent który u Was się sprawdza? :)

Z tego co mi wiadomo, to resolve ma domyślny (domyślne?) układ dla dwóch monitorów, nie możesz sobie dowolnie przeciągać okienek.
Warto też wiedzieć, żeby działał na dwóch monitorach trzeba mieć oba monitory podłączone do jednej karty. Przynajmniej tak wyczytałem w internetach. Z mojej jednej próby też tak wychodzi. Mam laptopa z integrą intela, to której jest podłączony monitor laptopa. Jest w nim też rtx i z niego wychodzi hdmi. Podłączając telewizor do hdmi, nie da się resolva zmusić do działania na obu ekranach. W laptopie jest też usb c z displayportem, który wychodzi z integry. Tego nie sprawdzałem, bo nie mam monitora z displayportem ani przejściówki usb c -> hdmi.
Może ktoś bardziej doświadczony z davincim coś w temacie rozjaśni.
fransua
Awatar użytkownika

Chyba czas na zmianę ale ...

21.09.2021, 18:25

Osobiście zaskoczyło mnie przeliczanie (finalny eksport) bez sprzętowego wsparcia w DR (wersja darmowa) vs sprzętowe ale w Video Pro X. W DR za każdym razem CPU liczyło szybciej niż IQS czy po karcie od Nvidii. Może to wina Pro X. Nie wiem.
Dodatkowo CPU i GPU przy eksporcie potrafiły być wykorzystane w 100%. Oczywiście wszystko to jest uzależnione od tego co tam wcześniej nawyczyniałem w Edit/Color/Fusion.

ps. Co mnie zaczyna niepokoić w darmowej wersji to wyskakujące komunikaty bym jednak kupił pełną wersję. We wcześniejszych wersjach tego nie było. Teraz raz na jakiś czas wyskoczy okno po uruchomieniu programu. Czyżby szykowały się jakieś zmiany ?
Kenzo
Awatar użytkownika

Chyba czas na zmianę ale ...

21.09.2021, 18:36

fransua pisze:W DR za każdym razem CPU liczyło szybciej niż IQS czy po karcie od Nvidii.

Piszesz o pełnej wersji? Jeśli tak, to raczej niemożliwe. W zasadzie u mnie (niezależnie od kompa) różnica jest mniej więcej 4x (przy eksporcie surowego lub przeliczonego materiału).
fransua
Awatar użytkownika

Chyba czas na zmianę ale ...

21.09.2021, 20:37

Nie. Właśnie w darmowej tak mam.
Kenzo
Awatar użytkownika

Chyba czas na zmianę ale ...

21.09.2021, 20:46

No, to przecież nawet nie masz opcji liczenia przez nvenc czy quicksync.
szczemp

Chyba czas na zmianę ale ...

21.09.2021, 21:39

Kenzo pisze:Źródło posta No, to przecież nawet nie masz opcji liczenia przez nvenc czy quicksync.

fransua porównuje damowego resovla z video pro x.
Kenzo
Awatar użytkownika

Chyba czas na zmianę ale ...

21.09.2021, 23:10

szczemp pisze:
Kenzo pisze:Źródło posta No, to przecież nawet nie masz opcji liczenia przez nvenc czy quicksync.

fransua porównuje damowego resovla z video pro x.
Faktycznie
alias
Awatar użytkownika

Chyba czas na zmianę ale ...

22.09.2021, 01:04

Kenzo pisze:Źródło posta Jak do tej pory, każda nowa wersja była bezpłatna (choć oczywiście nie ma gwarancji, że tak będzie zawsze)

ależ jest gwarancja, CEO BM publicznie ogłosił to wiele lat temu, tylko mało kto o tym pamięta bo mało kto brał wtedy te zapewnienia na poważnie ;)

Dodano po 5 minutach 24 sekundach:
razor89md pisze:Źródło posta czy warto przesiadać się .... ?

źle postawiłeś pytanie, bo powinno brzmieć:
"dlaczego dopiero teraz ja o to Was pytam? gdzie popełniłem błąd?"

a ja wtedy odpowiem: trzeba było słuchać moich rad już 5 lat temu jak pisałem na tym forum, że to nieuchronne
/na starym forum z resztą też/
ale nadal obowiązuje stara maksyma, że lepiej późno niż wcale :D
razor89md

Chyba czas na zmianę ale ...

22.09.2021, 23:02

Kenzo pisze:Źródło posta
razor89md pisze:Ok czyli reasumując, jeżeli chcę pracować w h.264 i robić render do tego kodeka tak jak to miało obecnie w APP to muszę uzbroić się w DRS?
Pobrałem DS 17 i w opcjach renderu mam ten format.
Czy ja coś źle Was rozumiem?


Źle rozumiesz, oczywiście, że możesz pracować i renderować h264 w darmowej wersji, nie masz tylko sprzętowego dekodowania i enkodowania (czyli wolniej)

Tu masz całkiem nieźle pokazane różnice między free a studio: https://www.toolfarm.com/tutorial/in-de ... e-version/


Super dzięki za wyjaśnienie teraz mamy już jasne wszystko ;)

alias pisze:Źródło posta
Kenzo pisze:Źródło posta Jak do tej pory, każda nowa wersja była bezpłatna (choć oczywiście nie ma gwarancji, że tak będzie zawsze)

ależ jest gwarancja, CEO BM publicznie ogłosił to wiele lat temu, tylko mało kto o tym pamięta bo mało kto brał wtedy te zapewnienia na poważnie ;)

Dodano po 5 minutach 24 sekundach:
razor89md pisze:Źródło posta czy warto przesiadać się .... ?

źle postawiłeś pytanie, bo powinno brzmieć:
"dlaczego dopiero teraz ja o to Was pytam? gdzie popełniłem błąd?"

a ja wtedy odpowiem: trzeba było słuchać moich rad już 5 lat temu jak pisałem na tym forum, że to nieuchronne
/na starym forum z resztą też/
ale nadal obowiązuje stara maksyma, że lepiej późno niż wcale :D


Widzisz alias jakieś 4 lata temu zainstalowałem DR na starym jeszcze laptopie na którym pracowałem na SV i wtedy nie poszedł mi ten program ;)
Przy starcie pojawiał się komunikat odnośnie GPU i dalej nic nie szło, także temat odpuściłem ;)

Później wymieniłem laptop i dałem się skusić na APP i tak zostało.
Temat wrócił teraz ja miałem wydać na kolejną subskrypcję ;)

DR w wersji free zainstalowany i będę powoli robił przesiadkę ;)
sir-Gio

Chyba czas na zmianę ale ...

7.12.2021, 19:28

Ja właśnie wypróbowuję wersję DaVinci Resolve 17 free. Kilka pierwszych wrażeń:
1. Bardzo pamięciożerny , przy 8GB RAM można zapomnieć, potrzeba min. 16GB RAM
2. Bardzo ładnie i szybko stabilizuje drgający obraz.
3. Wersja darmowa ma zablokowanych dużo efektów nawet takie podstawowe jak wyostrzanie, czy odszumianie są zablokowane.
4. Przeszkadzające alerty o ograniczeniach wersji free mimo zaznaczenia "nie pokazuj tego więcej".
5. Bardzo bogate funkcje dotyczące kolorów, można je zmieniać lokalnie.
6. Cena wersji pełnej (Studio) wynosi 1400 zł.
Nikon D90, Samsung Galaxy A52, gimbal Moza Mini S, daVinci Resolve free edition
alias
Awatar użytkownika

Chyba czas na zmianę ale ...

8.12.2021, 15:22

sir-Gio pisze:Źródło posta 6. Cena wersji pełnej (Studio) wynosi 1400 zł.

za około połowę kupisz klucz z drugiej ręki, np. taki dodawany do kamer czy innego sprzętu BM
na FB grupach regularnie pojawiają się stosowne ogłoszenia lub można samemu zadać pytanie
klucz jest wieczny i się nie zużywa :)
mav
Awatar użytkownika

Chyba czas na zmianę ale ...

9.12.2021, 12:31

Mi się udało jeszcze wynegocjować nowy za 1500 ze speed edytorem ;) Dzięki czemu czuję się już jak bardziej pro montażysta :mrgreen:
A7S3, FX30, jazda kran dron zdzich i takie tam | Sprzęt filmowy do wynajęcia | Moje realizacje

Wróć do „Dyskusje”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości

Chmura tagów:

Filmowanie lustrzankamivideodslrBlackmagic Pocket Cinema Camera 6KSony A6300 A6500 A7mk3 A7S3Zhiyun Crane 3S | WeeBill LabCanon C70 mk2 C200 C300SamyangDJI Ronin-S Mavic Air Phantom ProSony FX6 FX9GradingPanasonic S1 S1h GH5s GH5Gimbal