RGBW tudzież YRGB w Davinci

alias
Awatar użytkownika

RGBW tudzież YRGB w Davinci

6.01.2022, 17:10

imprezylive pisze:Źródło posta Ale chętnie zobaczę aplikację która pracuje bezpośrednio w YUV.

nie ma możliwości pracy z materiałem wideo bezpośrednio w YUV, tak jak niemożliwe jest obrabianie zdjęcia bezpośrednio w JPG
YUV to tylko sposób kodowania /prezentacji/ koloru w obrazie który miał umożliwić funkcjonowanie kolorowej telewizji będącej jednocześnie kompatybilną z telewizją czarno-białą
żeby powstał YUV trzeba było sygnał z czujnika kamery RGB przekonwertować do YUV i taki sygnał
- był zrozumiały dla telewizorów monochromatycznych i pozwalał wyświetlić prawidłowy obraz na bazie składowej luminancji
- był zrozumiały dla telewizorów kolorowych, które z YUV tworzyły sygnał RGB na powierzchni kineskopu na bazie prostych operacji matematycznych

tak samo edycja YUV w programie musi się odbywać po przekodowaniu do RGB a finalnie do wyeksportowania po ponownej konwersji do YUV
dokładnie tak samo jak JPG przetwarzany w programie graficznym jest w jego pamięci w postaci zwykłej mapy bitowej RGB (tak jak format BMP), i po obróbce możemy go znowu przetworzyć w eksporcie do JPG czy czego tam potrzebujemy

natomiast w obróbce wideo ciekawym odstępstwem jest Davinci, który przeważa materiał nie na bazie RGB tylko na bazie RGBW z 32 bitową dokładnością ;)
Luminaris
Awatar użytkownika

Karta graficzna do amatorskiej obróbki video

6.01.2022, 20:10

alias pisze:Źródło posta natomiast w obróbce wideo ciekawym odstępstwem jest Davinci, który przeważa materiał nie na bazie RGB tylko na bazie RGBW z 32 bitową dokładnością


A mogę jakieś źródło poprosić?
Kenzo
Awatar użytkownika

Karta graficzna do amatorskiej obróbki video

6.01.2022, 23:14

Luminaris pisze:A mogę jakieś źródło poprosić?


Manual do Davinci wystarczy?
alias
Awatar użytkownika

Karta graficzna do amatorskiej obróbki video

7.01.2022, 00:22

Luminaris pisze:Źródło posta Nie znalazłem tam nic o RGBW

znalazłeś, znalazłeś, tylko nie wiedziałeś tym - przynajmniej 200 stron o tym mówi 8-)
Luminaris
Awatar użytkownika

Karta graficzna do amatorskiej obróbki video

7.01.2022, 00:30

To może zamiast zagadek ktoś mi wskaże gdzie o tym RGBW jest? I co to oznacza?
Kenzo
Awatar użytkownika

Karta graficzna do amatorskiej obróbki video

7.01.2022, 01:55

Luminaris pisze:To może zamiast zagadek ktoś mi wskaże gdzie o tym RGBW jest? I co to oznacza?
Dla ścisłości, pisząc w manualu, miałem na myśli przetwarzanie 32 bitowe (masz to opisane np. na stronie 188), natomiast o co chodzi z RGBW, to też nie mam pojęcia (poza diodami led)
alias
Awatar użytkownika

Karta graficzna do amatorskiej obróbki video

8.01.2022, 11:59

Luminaris pisze:Źródło posta I co to oznacza?

oznacza to, że wewnętrznie dr rozbija przetwarzany materiał na cztery składowe /trzy składowe koloru i oddzielnie składowa luminancji/
a podczas obróbki wszelkie operacje odbywają się właśnie na takiej strukturze bitmapy obrazu
dzięki temu twórcy dr osiągnęli tak wysoka jakość i precyzję w korekcji koloru w tym programie
ta cecha wyróżnia dr od samego jego początku i jeśli mnie pamięć nie myli to była opatentowana
Luminaris
Awatar użytkownika

Karta graficzna do amatorskiej obróbki video

8.01.2022, 14:49

alias pisze:Źródło posta
Luminaris pisze:Źródło posta I co to oznacza?

oznacza to, że wewnętrznie dr rozbija przetwarzany materiał na cztery składowe /trzy składowe koloru i oddzielnie składowa luminancji/
a podczas obróbki wszelkie operacje odbywają się właśnie na takiej strukturze bitmapy obrazu
dzięki temu twórcy dr osiągnęli tak wysoka jakość i precyzję w korekcji koloru w tym programie
ta cecha wyróżnia dr od samego jego początku i jeśli mnie pamięć nie myli to była opatentowana


To ciekawe :) a jakieś źródło?
alias
Awatar użytkownika

Karta graficzna do amatorskiej obróbki video

8.01.2022, 15:13

Luminaris pisze:Źródło posta To ciekawe a jakieś źródło?

biała księga DR
Luminaris
Awatar użytkownika

Karta graficzna do amatorskiej obróbki video

8.01.2022, 15:18

alias pisze:Źródło posta
Luminaris pisze:Źródło posta To ciekawe a jakieś źródło?

biała księga DR


A nie można jaśniej? W manualu?
Podpowiesz gdzie, czy to jakaś tajemnica?
alias
Awatar użytkownika

Karta graficzna do amatorskiej obróbki video

8.01.2022, 15:20

Luminaris pisze:Źródło posta To ciekawe

nie bez powodu "od zawsze" DR ma w panelu suwaków właśnie cztery: Biały (W) i R, G, B
dzięki temu, można zmniejszyć/zwiększyć poziom luminancji nie zmieniając poziomu chrominancji
i to w sposób niezależny dla cieni, tonów średnich, świateł i offsetu

niestety suwaki poszły trochę w zapomnienie a moim zdaniem są genialne w swojej prostocie, efektywności i precyzji działania

Dodano po 1 minucie 26 sekundach:
manual to inne wydawnictwo, opisuje sposób obsługi
a biała księga opisuje sposób działania, i to jest święta księga dla profesjonalistów
imprezylive

Karta graficzna do amatorskiej obróbki video

8.01.2022, 17:33

Nie ma czegoś takiego jak WRGB czy RGBW, jest za to YRGB.
Dodatkowa wartość operująca jeśli dobrze zrozumiałem jako dodatkowa wartość luminacji, jest wartością wyliczaną z RGB, jako elementem ułatwiającym manipulację kolorowaniem. Tyle zrozumiałem z forum BMD, gdzie kilka lat temu trwała dyskusja.
alias
Awatar użytkownika

Karta graficzna do amatorskiej obróbki video

8.01.2022, 19:41

imprezylive pisze:Źródło posta Nie ma czegoś takiego jak WRGB czy RGBW, jest za to YRGB.
Dodatkowa wartość operująca jeśli dobrze zrozumiałem jako dodatkowa wartość luminacji, jest wartością wyliczaną z RGB, jako elementem ułatwiającym manipulację kolorowaniem. Tyle zrozumiałem z forum BMD, gdzie kilka lat temu trwała dyskusja.

tak, wszystko dobrze zrozumiałeś i już tłumaczę skąd RGBW
początkowo używano pojęcia YRGB jako pojęcia jedynego znanego, ale nieco błędnie stosowanego ponieważ YRGB oznacza tak naprawdę zapis materiału o czterech niezależnych wartościach
np. były takie lampy obrazowe i takie matryce w kamerach które miały piksele RGB i dodatkowo piksel bez filtra koloru który zapisywał sygnał chrominancji w celu podniesienia czułości przetwornika
były też kamery i skanery filmowe, które miały dwie matryce - jedną RGB i jedną pozbawioną filtrów i składały finalny obraz z obydwu matryc
aby uzyskać jak najwyższą jakość zapisywano po digitalizacji sygnał cyfrowo nie w 3 a w 4 bajtach, a w skanerach BM był to zapis 4x14bitów
i taki zapis to jest prawdziwe YRGB
ponieważ DR składową luminancji dobudowuje w większości przypadków ze składowych RGB według określonego, dość rozbudowanego wzoru
to uzyskany sygnał nie do końca pokrywa się tym który powstał by w natywnym zapisie YRGB
dlatego, w celu rozróżnienia BM w jakimś momencie opisał do jako składową W sygnału RGBW

było to mniej więcej w okresie pojawienia się w monitorach i telewizorach pierwszych matryc/wyświetlaczy OLED wyposażonych w czwarty biały piksel
tam również składowa "W" jest wyliczana na podstawie specyficznego wzoru /nie jest to prosta wartość uzyskiwana ze zwykłego sumowania RGB/
bo jej celem jest podwyższenia jasności paneli i zwiększenie dynamiki obrazu

w DR składowa W jest wyliczana w celu jak najlepszego zachowania precyzji w całym procesie przetwarzania, dlatego W nie równa się Y

warto dodać, że DR również potrafi przyjąć natywny "prawdziwy" sygnał YRGB, bo tak współpracował kiedyś ze swoimi skanerami filmów
i wtedy oczywiście nie wytwarza składowej W tylko zastępuje ją składową Y z sygnału natywnego po odpowiednim przetworzeniu

wałkując kiedyś ten temat natknąłem się też na informację, że DR potrafi wyeksportować YRGB, który służy do pracy naświetlarką negatywów
ale co i jak dokładnie robi nie dotarłem, i nie miałem nigdy styczności z taką naświetlarką, i z tego co pamiętam takich właśnie używano przy nowej Diunie
aby otrzymamy negatyw ponownie zeskanować właśnie na skanerach BM

i na koniec przypomnienie o ciekawostce ze stajni telewizorów sharpa - ten producent parę lat temu produkował
ekrany RGBY, przy czym Y na końcu oznaczało składową Yellow, czyli dodatkowy żółty piksel
również oni opatentowali wzór na wyliczanie składowej Y z sygnału RGB, który zajmował w opisie z pół strony A4
był tak skomplikowany ponieważ w ich przypadku składowa Y miała dwa cele:
- zwiększyć dynamikę i jasność obrazu
- zwiększyć przestrzeń barwną i wierność oddawania kolorów przez panel LCD
no i tak powstały jedyne w swoim rodzaju telewizory których przestrzeń kolorów była w przestrzeni barw opisana czworokątem a nie trójkątem

faktycznie obraz był ładny kolorystycznie, ale wad technologii LCD nie zniwelował
nie wiem czy sharp produkuje jeszcze takie wyświetlacze
natomiast na produkcje OLED RGBY miał chrapkę sony, ale nie podołał technologicznie :(
Luminaris
Awatar użytkownika

RGBW tudzież YRGB w Davinci

10.01.2022, 12:52

alias pisze:Źródło posta natomiast w obróbce wideo ciekawym odstępstwem jest Davinci, który przeważa materiał nie na bazie RGB tylko na bazie RGBW z 32 bitową dokładnością


Czyli w sumie żadne odstępstwo, bo z 32-bitową dokładnością to i Premiere robi, a YRGB to tylko dodana zmienna Y wyliczana z RGB.

Przy czym dalej nie wierze w żadne RGBW - 3625 stron manuala do Resolve nic o nim nie wspomina, w przeciwieństwie do wielokrotnie wspomnianego YRGB. (tylko alias nie pisz proszę o jakiejś mitycznej świętej białej księdze :roll: )
alias
Awatar użytkownika

RGBW tudzież YRGB w Davinci

10.01.2022, 13:26

Luminaris pisze:Źródło posta tylko alias nie pisz proszę o jakiejś mitycznej świętej białej księdze

ale teraz to sobie jaja robisz?
Luminaris
Awatar użytkownika

RGBW tudzież YRGB w Davinci

10.01.2022, 13:55

alias pisze:Źródło posta ale teraz to sobie jaja robisz?


to podaj to źródło :) sklep, link, cokolwiek...
nie używam Resolva to nie wiem o jakich ty świętych księgach piszesz, znalazłem Beginners-Guide, Reference Manual, ale niestety żadnej świętej białej księgi :(
QUBE
Awatar użytkownika

RGBW tudzież YRGB w Davinci

10.01.2022, 21:53

a6500, EOS R na FT MG2, GP6,7, H1, H2N, Adobe MC CS6 na macOS, Atem mini, Atem mini extreme ISO

Wróć do „DaVinci Resolve”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości

Chmura tagów:

Filmowanie lustrzankamivideodslrBlackmagic Pocket Cinema Camera 6KSony A6300 A6500 A7mk3 A7S3Zhiyun Crane 3S | WeeBill LabCanon C70 mk2 C200 C300SamyangDJI Ronin-S Mavic Air Phantom ProSony FX6 FX9GradingPanasonic S1 S1h GH5s GH5Gimbal