problem z kolorem po wysyłce z DR

Jared

problem z kolorem po wysyłce z DR

25.01.2022, 11:11

Witam,
To mój pierwszy post, więc od razu uprzedzam że nie jestem wciągnięty w tematykę. Siedzę w tej chwili nad montażem filmu na YouTube . To z kolei mój drugi film - pierwszy robiłem w Lightboxie i wyszedł w miarę OK jak na początek. Ale coś mnie podkusiło żeby spróbować DaVinci. No nie mogę powiedzieć, możliwości kolorystyczne bardzo imponujące. No i siedzę sobie koloruję ileś tam godzin i bardzo zadowolony z rezultatu klikam deliver i ….właśnie tu się zaczynają problemy. Po renderowaniu otwieram film na Macu i zaczynam się załamywać. Wszystko zmienione, wyblakłe, bez kontrastu itd. Ale to jeszcze nie koniec, bo odpalam film w WMP na PC i koniec…totalna załamka - kolory w ogóle od czapy a do tego pojawiły się jakieś dziwne artefakty których nie ma na Macu. Zacząłem studiować internet. Widzę że ludzie mają podobne problemy i piszą że prawdopodobnie chodzi o niekompatybilność kodeków. Znalazłem na tym forum jeden podobny wątek z podanym rozwiązaniem: https://www.youtube.com/watch?v=f9a_jRWN7XU
Zastosowałem i zadziałało na Macu tzn mam taki sam film na Macu w Quicktime Playerze jak w DaVinci. Ale pozostaje pecet. Odpaliłem w VLC - jest lepiej, nie ma artefaktów ale wygląd dość wyprany i z przesunięciem kolorystycznym w kierunku fioletu. Niestety w WMP taka sama masakra jak poprzednio. Tu już mi się pomysły kończą, więc bardzo proszę o pomoc jeśli wiecie o co chodzi.
Film był nagrany na Sony a6000 w formacie XAVC-S 25p. Komp- Mac Pro 2012 2x3,46 Intel Xeon, Mojave 10.14.6, , 64 GB Ram, karta Radeon HD 7950 3 GB, monitor BenQ SW2700 skalibrowany i1 Display (x-rite). Próbowałem 2 wersje DaVinci - 16 i 17. Obie działają. Monitor próbowałem zarówno w sRGB jak i Rec-709 2.4 Gamma. W preferencjach DaVinci ustawiałem różne rzeczy, ale ostatnio skończyłem na:
Color science - DaVinci YRGB color managed
Timeline - Rec 709-A
Res - 1920x1080 HD
Use Mac display color profiles for viewers
Jeśli macie jakieś sugestie to bardzo bym prosił.
Pozdrawiam
Jared

problem z kolorem po wysyłce z DR

9.03.2022, 17:36

Witam,
Ponieważ nikt nie odpowiedział pozwolę sobie zadać pytanie w trochę szerszym kontekście.
Po rozlicznych próbach opanowania kolorystyki postanowiłem pożyczyć BMPCC 6k żeby mieć pewność że materiał wyjściowy sam w sobie jest OK. Nagrałem film w Braw 6k 8:1. Na Macu przy ustawieniu preferencji renderowania na Rec 709-A video jest zgodne z tym co widzę w Davinci. Natomiast po przeniesieniu na Peceta i odtworzeniu w VLC nadal kolory są wyprane. Wyczytałem w internecie że gamma shift jest związany z tym że Mac natywnie ma gamma 1,96 a zwykły monitor 2,2. Ale co z tym zrobić? Jak sobie radzicie z ustawieniem koloru na Macu tak żeby poprawnie wyświetlał się również na PC? Czy lepiej zapomnieć o Macu i przesiąść się na Peceta?
Mam Maca Pro 2012 i DaVinci Resolve 17. Bardzo bym prosił o jakieś sugestie
Pozdrawiam
alias
Awatar użytkownika

problem z kolorem po wysyłce z DR

9.03.2022, 18:44

Jared pisze:Źródło posta Mam Maca Pro 2012

a jaki masz na nim system operacyjny?

jaką gamme wskazuje ten test (na Twoim macu i na pececie)?

"Patrząc bezpośrednio na monitor LCD, odsuń się lekko od ekranu i spójrz na poniższe obrazy z półzamkniętymi oczami. Wizualnie porównaj kwadratowe kontury i paski wokół nich, szukając wzorów, które wydają się mieć ten sam odcień szarości (jasność). Wzór, dla którego kwadratowa ramka i wzór w paski wokół niej wydają się najbliższe jasności, reprezentuje przybliżoną wartość gamma, do której monitor jest obecnie skonfigurowany."

Obrazek
Jared

problem z kolorem po wysyłce z DR

9.03.2022, 20:46

Dzięki za odpowiedź. System jest ostatni który idzie na tym Macu bez OpenCore czyli Mojave 10.14.6
Jeśli chodzi o test, to na Macu najbliższy jest kwadrat 2.4, co zresztą zgadza się z ustawieniem monitora, bo tak go ustawiałem na Rec 709 gamma 2.4. Natomiast z pecetem jest gorzej. Po pierwsze ramki wokół kwadratów nie mają neutralnego zabarwienia tak jak na Macu tylko są lekko niebieskawe. Po drugie, z tego powodu ciężko też jest ustalić który z kwadratów jest najbliższy pod względem walorowym, ale jak bardzo mocno zamknę oczy to wydaje się że 1.6 zbliża się do wyrównania kwadratu z ramką. Ten pecet to jest zwykły laptop HP nieustawiany kolorystycznie. Oczywiście po takim teście można by powiedzieć że nie ma po co takim laptopem się przejmować, ale z drugiej strony jak wrzucę film na YouTube to większość oglądających nie ma urządzeń skalibrowanych. Jak więc ustawiać kolory żeby dobrze się wyświetlały na większości urządzeń? Ja sobie Maca skalibrowałem i mnie się film podoba, ale tu chodzi o to żeby się podobał tym którzy nawet nie mają zielonego pojęcia o kalibracji (dlatego sprawdzam na takich urządzeniach). Różnica między jednym a drugim nie jest subtelna tylko ogromna - jeden jest bardzo fajny, a drugi kiepski. Jak sobie z tym radzisz w praktyce?
alias
Awatar użytkownika

problem z kolorem po wysyłce z DR

9.03.2022, 23:06

Jared pisze:Źródło posta to większość oglądających nie ma urządzeń skalibrowanych.

Jared pisze:Źródło posta Jak sobie z tym radzisz w praktyce?


w praktyce? bardzo prosto - trzymam się ściśle norm i tego co widzę na swoim dobrze skalibrowanym monitorze referencyjnym
"reszta świata", zwłaszcza tego nieskalibrowanego kompletnie mnie nie obchodzi ;)
Jared

problem z kolorem po wysyłce z DR

10.03.2022, 10:39

No dobrze, ale w takim razie dlaczego niektóre wideo wyglądają dobrze na takim nieskalibrowanym laptopie a inne słabo. Mam wrażenie że niektórzy mają jakieś metody na to żeby film się obronił na różnych sprzętach i platformach.
Zastanawiam się czy są jakieś kombinacje preferencji w DR które dają najlepsze rezultaty pod względem kompatybilności między platformami?
alias
Awatar użytkownika

problem z kolorem po wysyłce z DR

10.03.2022, 12:08

Jared pisze:Źródło posta No dobrze, ale w takim razie dlaczego niektóre wideo wyglądają dobrze na takim nieskalibrowanym laptopie a inne słabo. Mam wrażenie że niektórzy mają jakieś metody na to żeby film się obronił na różnych sprzętach i platformach.
Zastanawiam się czy są jakieś kombinacje preferencji w DR które dają najlepsze rezultaty pod względem kompatybilności między platformami?


dokładnie jak napisałem wcześniej - trzymam się norm ;)
Degenerado

problem z kolorem po wysyłce z DR

10.03.2022, 12:49

Szkoda,że nie ramy ... :)
alias
Awatar użytkownika

problem z kolorem po wysyłce z DR

10.03.2022, 16:51

Degenerado pisze:Źródło posta Szkoda,że nie ramy ... :)

a co ma do tego margaryna? :lol:

Wróć do „DaVinci Resolve”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości

Chmura tagów:

Filmowanie lustrzankamivideodslrBlackmagic Pocket Cinema Camera 6KSony A6300 A6500 A7mk3 A7S3Zhiyun Crane 3S | WeeBill LabCanon C70 mk2 C200 C300SamyangDJI Ronin-S Mavic Air Phantom ProSony FX6 FX9GradingPanasonic S1 S1h GH5s GH5Gimbal