Strona 1 z 1

Sigma 30/1.4 DN (pod bezlusterkowce)

: 21.06.2016, 22:35
autor: mav
Kupiłem sobie sigmę 30/1.4. To nowy obiektyw dedykowany pod bezlusterkowce.
Optyczne przetestowały, ale na matrycy m4/3.
Można poczytać tutaj, ale oczywiście są pewne "braki", zwłaszcza pod kątem filmowym.

To co jest fajne, to to, że obiektyw jest natywny dla tego bagnetu. Powinny zatem działać wszystkie niuanse z tym związane, takie jak AF, automatyka przesłony. Testowałem ten AF na FS100/FS700 no i... cóż, jest :) ale niezawodny, nie. Trudno jednak ustalić, na ile to wina obiektywu, a ile winy kamery. Mam tylko 18-200 z natywnych szkieł i tu sytuacja wygląda bardzo podobnie.
W przypadku filmowania ludzi posługuję się często rozpoznawaniem twarzy (jak już muszę) i o ile zawodowcy mogą się śmiać - to ta funkcja wcale głupia nie jest i naprawdę często ratuje tyłek. I tutaj też oczywiście działa.

Jakość obrazka jest świetna, tutaj w ogóle nie ma o czym dyskutować. Nie jest to też jakiś bardzo szeroki kąt, więc te zniekształcenia od dystorsji nie dają po oczach.

Jedno tylko co mi trochę w nim nie leży i jest to przypadłość nie tylko tego obiektywu (i nie wiem, na ile spotęgowana tym, że to ten obiektyw) to elektroniczne przełożenie pierścienia manualnego ostrzenia. Nie jest mechaniczny. To znaczy, że kręcąc pierścieniem, ostrość i tak ustawia silnik. Niesie to ze sobą pewną konsekwencję, tj. przy szybkim obrocie, ostrość przeskakuje dalej, niz przy wolnym. Na początku można złapać niezłego zonka.
W teorii to może bardzo ułatwić szybkie zmiany ostrości, ale wymaga pewnej wprawy i zmiany przyzwyczajeń. Na początku byłem zły na to rozwiązanie, ale z biegiem korzystania, nie jest tak źle, jak na początku.
Nieco doskwiera mi też, że jest taki mały - ale inni akurat dostrzegą w tym zaletę :)
Ogólnie dobre 8/10 w tym przedziale cenowym, jak za to co dostajemy.

Sigma 30/1.4 DN (pod bezlusterkowce)

: 23.06.2017, 19:47
autor: fiba
Odkopię trochę temat ale muszę się przyznać, że zakupiłem wczoraj tą Sigmę pod moje A6500 i.. zwróciłem po kilku godzinach.
Jako, że jestem oldskulowy i filmując aparatami czy to kamerami nigdy nie korzystałem ani nie korzystam z AF więc dosyć istotna jest dla mnie praca pierścienia ostrości.
Czytając opinie o tym szkle słyszałem narzekania odnośnie pierścienia jednak w większości podsumowywane to było "kwestią wprawy i przyzwyczajenia".
To co okazało się w rzeczywistości to jakiś ŻART. Wcześniej zdarzyło mi się, że korzystałem z canonowej 50mm z STM, która również ma elektroniczny pierścień i tam faktycznie był on "kwestią przyzwyczajenia". W Sigmie natomiast trzeba szarpać z prędkością światła pierścieniem żeby wprawić silnik w ruch i przeostrzyć - delikatne ruchy do których jestem przyzwyczajony powodowały, że ostrość praktycznie stała w miejscu.

Na YT same zachwyty na temat tego szkła, również pod kątem filmowym - jak zrozumiałem, większość z nich musiała być tworzona przez "nową falę" filmowców, zaczynających od bezlusterkowców Sony lub nowszych Canonów z Dual-Pixelem. Ja może zbyt szybko się poddałem, jednak bałem się, że podczas pracy rzucę kiedyś tym szkłem o ścianę :)

Po tym nieprzyjemnym incydencie nadal szukam uniwersalnej stałki na codzienne wycieczki. Do pracy używam A7S mk II ze szkłami Canona po adapterze Sigmy MC-11, a jako body zapasowe mam A6500 z którego chciałem korzystać również jako aparat do fotografii. W Sony A6500 prędkość AF (w foto) po adapterze jest dla mnie akceptowalna, jednak taki zestaw odpada ze względu na gabaryty.
Potrzebuję coś niewielkiego, o ogniskowych 24-35 (dla FF 35-50mm), Sigma wydawała mi się najlepsza ze względu na jakość/cenę i wymiary. Idałem zawsze wydawał mi się Sony (Zeiss) 24mm F/1.8 jednak za używkę trzeba dać ponad 3k. Ja aż tak często z tego obiektywu nie będę korzystał, dodatkowo głównie do własnych zastosowań. Na placu boju pozostał jeszcze Sony 35mm f/1.8 ze stabilizacją, testowałem dzisiaj na szybkości w sklepie Sony i pierścien wydawał się ok - jednak musiałbym na spokojnie sprawdzić w domu.

To chyba koniec tego mojego "felietonu" pt. uniwersalna stałka Sony E pod APS-C. Może ktoś z Was coś podpowie?