Nie wiem w jakim dziale to umieścić - jakby co to można przenieść do lepszego.
Jak podejść do rejestracji postępów budowy, która potrwa ze 2 lata i będzie miała w trakcie kilka kilkudniowych sesji ciągłych.
Na pewno w grę wchodzą nagrania naziemne i z powietrza - tu nie mam większych wątpliwości, ale jeśli ktoś ma jakiś ciekawy pomysł na takie nagrania to chętnie bym się przyjrzał.
Muszę jednak dołożyć do tego timelapsy z kilkudniowych procesów np. wylewania betonu, stawiania konstrukcji itd. Prace będą toczyły się 24h/dobę.
I tu szukam rozwiązań na:
- sprawy sprzętowe - będę miał do dyspozycji dach budynku z dociągniętym prądem z możliwością rozstawienia stanowiska.
Ale jakim sprzętem najlepiej nagrać taki kilkudniowy timelaps? Mam do dyspozycji Sony A6300, Sony Action Cam, Sony VG30. Ewentualnie mogę pomyśleć o zakupie jakiegoś niedrogiego aparatu lub wypożyczeniu specjalnie do tego celu. Sprzęt musiałby mieć możliwość stałego zasilania. Mój Action Cam byłby w miarę dobrym rozwiązaniem, ale zdjęcia z interwału wychodzą w 1920x1080
- jaki interwał najlepiej przyjąć do takich celów? Zakładając 1 zdjęcie/1 minutę osiągnę prawie 1-minutowy film przy klatkarzu 25 fps. To w sumie powinno wystarczyć, bo taki film można jeszcze przyśpieszyć.
- jakie parametry ekspozycji - stałe czy automatyczne? Bądź co bądź warunki będą się zmieniały w ciągu doby, więc wydaj mi się, że najlepiej zostawić ISO na Auto.
- zabezpieczenie od warunków atmosferycznych. Statyw obciążę specjalnym workiem z piaskiem, ale muszę całość zabezpieczyć przed ewentualnym deszczem, kurzem itp. Zwykła folia?
Jeśli ktoś robił już takie zlecenie to może podzielić się doświadczeniami - zwłaszcza problemy, które pojawiły się niespodziewanie, a warto na nie się zabezpieczyć.
Timelaps z postępów budowy - proszę o radę
Timelaps z postępów budowy - proszę o radę
Właśnie jestem przy końcowym etapie filmu z budowy dużej fabryki,ale nie bardzo wiem co podpowiedzieć bo co prawda u mnie też lapsy z poszczególnych etapów prac (dni),przeplatane z nagraniami wideo, hyperlapsami, ujęciami z dronów ale mój projekt zakłada nagrania tylko z wybranych dni i nie ma potrzeby nagrywania non-stop.
Jeśli faktycznie Twój projekt wymaga,żeby nagrywać dzień i noc to jednak na Twoim miejscu pokusiłbym się na zakup gotowej klatki z aparatem (lub bez) i ewentualnie poprosił zleceniodawcę o pomoc w zainstalowaniu jej na terenie budowy (np. słup) z podpięciem do jakiejś sieciowej infrastruktury. Aparat ustawił na AV a ISO ograniczył do jakiś znośnych wartości.
Natomiast interwał ustawia się w zależności od tego co masz do nagrania i jaką masz wizję filmu- jak chcesz,żeby wyglądało na filmie. np.przy szybszym ruchu zmniejszasz interwał, przy wolniejszym zwiększasz. Nie ma jednej metody. Przykładowo jeżeli chcesz pokazać wylewanie betonu na dużej hali to interwał co 15-20 sekund będzie wyglądał płynnie, jeśli ruch łyżki koparki to najlepiej około 2 sekund.
Dobrze jest ustawić czas naświetlania na 0,5 sekundy ,żeby rozmyć ruch,ja bym ustawił na 35 sekund, ale ostatecznie te wszystkie rzeczy już zależą od samej wizji artystycznej i własnego workflow a nie jakiegoś gotowego przepisu na film.
Jeśli chodzi o wybór aparatu to gdy efektem końcowym ma być jakiś ogólny film TL w FHD a nie np.specjalistyczny np. TL z astrofotografii, czy zapis jakiś konkretnych chemicznych procesów to w większości aparatów w dzisiejszych czasach jakość będzie do siebie bardzo zbliżona o ile sam aparat ma możliwość zapisywania w Rawach. Oczywiście w pojedynczej fotografii efekt może się różnić nawet bardzo to jednak przy lapsach są na tyle szybkie sceny,przy okazji jeszcze celowo "degradowane" w dół (np. z 5k do FHD) i często jeszcze dodatkowo bardzo przyspieszone,że może przesadzam ale prawdopodobnie nobla by dostał ten który zauważyłby różnicę w jakości i dodatkowo rozpoznał który lapse z jakiej puszki wyszedł
Są oczywiście różnice ale to raczej wpływające na samo użytkowanie. Najlepszą wytrzymałość na baterii ma Canon - potrafi z gripem (czyli na dwóch bateriach) robić fotki cały dzień i jeszcze zostaje dużo zapasu, następnie trochę krócej Panasonic, a Sony niestety baardzo szybko się wyczerpuje,ale możesz dokupić powerbank z zasilaniem solarnym i podpiąć go pod aparat - jak jest słońce to można używać aparatu nawet bez baterii w środku.Oczywiście poza takim,który do TL wymaga podłączenia wężyka z interwałometrem pod złącze multi bo w to samo miejsce wpina się powerbank. W Panasonicu nie musisz obliczać godziny do której ma się robić TL, masz od razu informację na wyświetlaczu,są też do tego też fajne aplikacje do smartfonów jak np. slidekamera timelapse, ale widok końca lapsa od razu na wyświetlaczu bardzo to ułatwia. W Canon ML możesz ustawić nagrywanie zdjęć z rozpoczęciem na wykrycie ruchu, w Panasonicu rozpoczęcie od ustawionej godziny itp
Jeśli faktycznie Twój projekt wymaga,żeby nagrywać dzień i noc to jednak na Twoim miejscu pokusiłbym się na zakup gotowej klatki z aparatem (lub bez) i ewentualnie poprosił zleceniodawcę o pomoc w zainstalowaniu jej na terenie budowy (np. słup) z podpięciem do jakiejś sieciowej infrastruktury. Aparat ustawił na AV a ISO ograniczył do jakiś znośnych wartości.
Natomiast interwał ustawia się w zależności od tego co masz do nagrania i jaką masz wizję filmu- jak chcesz,żeby wyglądało na filmie. np.przy szybszym ruchu zmniejszasz interwał, przy wolniejszym zwiększasz. Nie ma jednej metody. Przykładowo jeżeli chcesz pokazać wylewanie betonu na dużej hali to interwał co 15-20 sekund będzie wyglądał płynnie, jeśli ruch łyżki koparki to najlepiej około 2 sekund.
Dobrze jest ustawić czas naświetlania na 0,5 sekundy ,żeby rozmyć ruch,ja bym ustawił na 35 sekund, ale ostatecznie te wszystkie rzeczy już zależą od samej wizji artystycznej i własnego workflow a nie jakiegoś gotowego przepisu na film.
Jeśli chodzi o wybór aparatu to gdy efektem końcowym ma być jakiś ogólny film TL w FHD a nie np.specjalistyczny np. TL z astrofotografii, czy zapis jakiś konkretnych chemicznych procesów to w większości aparatów w dzisiejszych czasach jakość będzie do siebie bardzo zbliżona o ile sam aparat ma możliwość zapisywania w Rawach. Oczywiście w pojedynczej fotografii efekt może się różnić nawet bardzo to jednak przy lapsach są na tyle szybkie sceny,przy okazji jeszcze celowo "degradowane" w dół (np. z 5k do FHD) i często jeszcze dodatkowo bardzo przyspieszone,że może przesadzam ale prawdopodobnie nobla by dostał ten który zauważyłby różnicę w jakości i dodatkowo rozpoznał który lapse z jakiej puszki wyszedł
Są oczywiście różnice ale to raczej wpływające na samo użytkowanie. Najlepszą wytrzymałość na baterii ma Canon - potrafi z gripem (czyli na dwóch bateriach) robić fotki cały dzień i jeszcze zostaje dużo zapasu, następnie trochę krócej Panasonic, a Sony niestety baardzo szybko się wyczerpuje,ale możesz dokupić powerbank z zasilaniem solarnym i podpiąć go pod aparat - jak jest słońce to można używać aparatu nawet bez baterii w środku.Oczywiście poza takim,który do TL wymaga podłączenia wężyka z interwałometrem pod złącze multi bo w to samo miejsce wpina się powerbank. W Panasonicu nie musisz obliczać godziny do której ma się robić TL, masz od razu informację na wyświetlaczu,są też do tego też fajne aplikacje do smartfonów jak np. slidekamera timelapse, ale widok końca lapsa od razu na wyświetlaczu bardzo to ułatwia. W Canon ML możesz ustawić nagrywanie zdjęć z rozpoczęciem na wykrycie ruchu, w Panasonicu rozpoczęcie od ustawionej godziny itp
Timelaps z postępów budowy - proszę o radę
obejrzyj sobie to:
https://chasingice.com/
tu są pokazane wszystkie wyzwania
kilka razy zgłębiałem temat i niestety jeżeli to ma być zrobione dobrze, to musisz się zaznajomić z elektronikiem i zrobić swój sprzęt. pewnie nie ma na to budżetu, bo klient oczekuje ceny "kuzyn z dronem"
ustawienie obciążonego statywu to według mnie igranie z losem, bo jak przyjdzie naprawdę silny wiatr, to może to po prostu zmieść. są specjalne zestawy do takich ujęć, ale nie znalazłem takich, które byłyby dla mnie satysfkacjonujące pod względem cena/jakość. najtańszy w miarę niezły znalazłem gdzieś za 80.000 złotych. czyj budżet to wytrzyma?
pomyśl jednak o systemie komunikacji z aparatem i automatycznego wgrywania na serwer, abyś mógł reagować na potencjalne problemy (np. jakiś zwierzak poliże obiektyw i już masz problem)
ale jeżeli tam masz prąd, to bardzo dużo problemów masz już rozwiązanych
https://chasingice.com/
tu są pokazane wszystkie wyzwania
kilka razy zgłębiałem temat i niestety jeżeli to ma być zrobione dobrze, to musisz się zaznajomić z elektronikiem i zrobić swój sprzęt. pewnie nie ma na to budżetu, bo klient oczekuje ceny "kuzyn z dronem"
ustawienie obciążonego statywu to według mnie igranie z losem, bo jak przyjdzie naprawdę silny wiatr, to może to po prostu zmieść. są specjalne zestawy do takich ujęć, ale nie znalazłem takich, które byłyby dla mnie satysfkacjonujące pod względem cena/jakość. najtańszy w miarę niezły znalazłem gdzieś za 80.000 złotych. czyj budżet to wytrzyma?
pomyśl jednak o systemie komunikacji z aparatem i automatycznego wgrywania na serwer, abyś mógł reagować na potencjalne problemy (np. jakiś zwierzak poliże obiektyw i już masz problem)
ale jeżeli tam masz prąd, to bardzo dużo problemów masz już rozwiązanych
Timelaps z postępów budowy - proszę o radę
No tak, ceny profesjonalnych gotowych zestawów są drogie, np. na stronie https://www.earthcam.net/products/timelapseseries.php są 24 Mpx oraz Gigapixelowe kamery.
Cen kamer na stronie nie podają,ale podobny zestaw składający się z 18mpx kamery innej firmy, zasilania solarnego i serwera NAS to
http://www.bhphotovideo.com/c/product/1 ... eless.html - KAMERA: 4,995 $
http://www.bhphotovideo.com/c/product/1 ... /accessory zasilanie: 4,998 $
+ serwer NAS ok. 500$
czyli razem z przesyłką i VATem to ok. 50 tysięcy złotych,do tego dochodzi też ewentualny koszt licencji na oprogramowanie.
Jednak jak ktoś chce taniej to może kupić jedną z gotowych klatek z aparatem takich jak te:
https://www.harbortronics.com/Products/ ... sePackage/
Lub spróbować zrobić ją samemu.
Jak dalej za drogo to najbardziej budżetową opcją jest przemysłowa kamera IP, którą ma każda większa firma, w drugiej kolejności różne kamerki podobne do fotopułapek typu Brinno,następnie jakaś DIY klatka z GOPRO takie jak tutaj: http://www.voltaicsystems.com/blog/time ... ro-camera/ - jakość wszystkich tych najtańszych propozycji pozostawia wiele do życzenia,ale do samej dokumentacji może być.
Cen kamer na stronie nie podają,ale podobny zestaw składający się z 18mpx kamery innej firmy, zasilania solarnego i serwera NAS to
http://www.bhphotovideo.com/c/product/1 ... eless.html - KAMERA: 4,995 $
http://www.bhphotovideo.com/c/product/1 ... /accessory zasilanie: 4,998 $
+ serwer NAS ok. 500$
czyli razem z przesyłką i VATem to ok. 50 tysięcy złotych,do tego dochodzi też ewentualny koszt licencji na oprogramowanie.
Jednak jak ktoś chce taniej to może kupić jedną z gotowych klatek z aparatem takich jak te:
https://www.harbortronics.com/Products/ ... sePackage/
Lub spróbować zrobić ją samemu.
Jak dalej za drogo to najbardziej budżetową opcją jest przemysłowa kamera IP, którą ma każda większa firma, w drugiej kolejności różne kamerki podobne do fotopułapek typu Brinno,następnie jakaś DIY klatka z GOPRO takie jak tutaj: http://www.voltaicsystems.com/blog/time ... ro-camera/ - jakość wszystkich tych najtańszych propozycji pozostawia wiele do życzenia,ale do samej dokumentacji może być.
Timelaps z postępów budowy - proszę o radę
Z oczywistych względów te droższe rozwiązania nie wchodzą w grę.
Nawet kupno specjalnej klatki nie byłoby szczególnie konieczne, bo na te kilka sesji można zabezpieczyć kamerę choćby folią lub wsadzić do plastikowego pudła.
Kamerki Brinno wypluwają gotowy film i to w dodatku w 720 - nie mam zbyt wielkiego wpływu na końcowy efekt, więc ta opcja odpada.
Kamery przemysłowe - myślę, że również ich jakość pozostawia wiele do życzenia.
Zrobiłem test kamerki sportowej - i z podłączonym prądem może robić zdjęcia w nieskończoność (do zapchania karty). Do jakości zdjęć ze sportowej kamery nie mam wiele do zarzucenia - brakuje mi jedynie możliwości kadrowania ze zbyt szerokich ujęć - moja Sony Action Cam AS100 w interwale robi zdjęcia 1920x1080 - to trochę mało, żeby potem coś wykadrować lub dodać jakiś ruch. Muszę się zorientować jakiej wielkości zdjęcia w trybie interwału robią inne modele.
Timelaps będzie w końcowym filmie stanowił zaledwie fragment (lub kilka) i niedostatki jakości będą dla większości mało zauważalne. Jakieś dodatkowe kamery można pożyczyć i zrobić timelapsy z kilku ujęć mając zarazem zabezpieczenie.
Nawet kupno specjalnej klatki nie byłoby szczególnie konieczne, bo na te kilka sesji można zabezpieczyć kamerę choćby folią lub wsadzić do plastikowego pudła.
Kamerki Brinno wypluwają gotowy film i to w dodatku w 720 - nie mam zbyt wielkiego wpływu na końcowy efekt, więc ta opcja odpada.
Kamery przemysłowe - myślę, że również ich jakość pozostawia wiele do życzenia.
Zrobiłem test kamerki sportowej - i z podłączonym prądem może robić zdjęcia w nieskończoność (do zapchania karty). Do jakości zdjęć ze sportowej kamery nie mam wiele do zarzucenia - brakuje mi jedynie możliwości kadrowania ze zbyt szerokich ujęć - moja Sony Action Cam AS100 w interwale robi zdjęcia 1920x1080 - to trochę mało, żeby potem coś wykadrować lub dodać jakiś ruch. Muszę się zorientować jakiej wielkości zdjęcia w trybie interwału robią inne modele.
Timelaps będzie w końcowym filmie stanowił zaledwie fragment (lub kilka) i niedostatki jakości będą dla większości mało zauważalne. Jakieś dodatkowe kamery można pożyczyć i zrobić timelapsy z kilku ujęć mając zarazem zabezpieczenie.
A6300 się gimba na Ździchunie ;)
Timelaps z postępów budowy - proszę o radę
Ciągle szukam dobrych rozwiązań.
Pomyślałem o zakupie jakiegoś aparatu kompaktowego, który będzie miał funkcję intertwałometru. Byłby to zarazem zapasowy aparat wakacyjny, który mogliby ze sobą zabrać domownicy wyjeżdżający na wyjazdy.
Jednak poszukiwania takiego aparatu nie przynoszą efektu - nigdzie nie mogę znaleźć takiej funkcji. Dopiero bezlusterkowce miewają takie ficzery. Z drugiej strony - każdy przeciętny smartfon posiada takie rozwiązanie.
Może ktoś zna taki aparat, który mógłby spełniać funkcję timelapso-makera? O stałym zasilaniu już nie wspominając...?
Pomyślałem o zakupie jakiegoś aparatu kompaktowego, który będzie miał funkcję intertwałometru. Byłby to zarazem zapasowy aparat wakacyjny, który mogliby ze sobą zabrać domownicy wyjeżdżający na wyjazdy.
Jednak poszukiwania takiego aparatu nie przynoszą efektu - nigdzie nie mogę znaleźć takiej funkcji. Dopiero bezlusterkowce miewają takie ficzery. Z drugiej strony - każdy przeciętny smartfon posiada takie rozwiązanie.
Może ktoś zna taki aparat, który mógłby spełniać funkcję timelapso-makera? O stałym zasilaniu już nie wspominając...?
A6300 się gimba na Ździchunie ;)
Timelaps z postępów budowy - proszę o radę
A jakieś tanie aparaty canona z wgranym ML? Lub nawet wężykiem. Przy timelapse to nawet kitowy obiektyw + rawy powinny spokojnie wystarczyć.
A7S3, FX30, jazda kran dron zdzich i takie tam | Sprzęt filmowy do wynajęcia | Moje realizacje
Timelaps z postępów budowy - proszę o radę
mav pisze:Źródło posta A jakieś tanie aparaty canona z wgranym ML? Lub nawet wężykiem. Przy timelapse to nawet kitowy obiektyw + rawy powinny spokojnie wystarczyć.
Ale myślałem o tym, żeby od razu wykorzystać go jako drugi aparat kieszonkowo-wakacyjny.
Poza tym lustrzanka przy timelapsach mocno zużywa migawkę...
A6300 się gimba na Ździchunie ;)
Timelaps z postępów budowy - proszę o radę
quadro pisze:Może ktoś zna taki aparat, który mógłby spełniać funkcję timelapso-makera? O stałym zasilaniu już nie wspominając...?
Możesz spróbować kompakty, które mają możliwość podłączenia wężyka spustowego, np. Canon G10 lub też kompakty Canona, które umożliwiają instalację CHDK.
Swoją drogą wykorzystanie smartfona z np. aplikacją Lapse It, to wcale nie taki zły pomysł.
Timelaps z postępów budowy - proszę o radę
quadro pisze:Źródło posta Poza tym lustrzanka przy timelapsach mocno zużywa migawkę...
Dlatego kupujesz jakąś używkę za 600zł do tego celu i ją zużywasz
A7S3, FX30, jazda kran dron zdzich i takie tam | Sprzęt filmowy do wynajęcia | Moje realizacje
Timelaps z postępów budowy - proszę o radę
Można bawić się w kompromisy ,ale np. CKHD w większości kompaktów Canona odpada ze względu na to ,że w dużej gamie aparatów robi tylko automatykę tj. fotka najczęściej na ustawieniach auto z błyskiem (auto), bez możliwości ustawień parametrów przysłony, czasu naświetlania itp.
To samo tyczy się lapsów ze smartfona, mało który ma rozbudowane możliwości ustawień.
Klapnięcia w lustrze wcale nie są tak dramatyczne , ale np. w Canon z ML można zawsze ustawić silent picture - robi fotkę z matrycy (może być nawet bardzo duża rozdzielczość)
Jeśli ktoś się boi o migawkę rozwiązaniem są aparaty z elektroniczną migawką, też się zużywa ale... psychologicznie nie ma o nią strachu
Używka za 600 zł to też moim zdaniem słaby pomysł, jeśli miałby to być Canon to w tej cenie najczęściej stary z CF , niby nic ale w tej cenie aparat kupi się taki w którym mogą pojawić się problemy ze zgrywaniem dużej ilości zdjęć itp.
Według mnie najlepiej celować w aparaty typu Canon od 500-600 lub jakieś w miarę nowe bezlusterkowce np. Sony A5000
To samo tyczy się lapsów ze smartfona, mało który ma rozbudowane możliwości ustawień.
Klapnięcia w lustrze wcale nie są tak dramatyczne , ale np. w Canon z ML można zawsze ustawić silent picture - robi fotkę z matrycy (może być nawet bardzo duża rozdzielczość)
Jeśli ktoś się boi o migawkę rozwiązaniem są aparaty z elektroniczną migawką, też się zużywa ale... psychologicznie nie ma o nią strachu
Używka za 600 zł to też moim zdaniem słaby pomysł, jeśli miałby to być Canon to w tej cenie najczęściej stary z CF , niby nic ale w tej cenie aparat kupi się taki w którym mogą pojawić się problemy ze zgrywaniem dużej ilości zdjęć itp.
Według mnie najlepiej celować w aparaty typu Canon od 500-600 lub jakieś w miarę nowe bezlusterkowce np. Sony A5000
Timelaps z postępów budowy - proszę o radę
Mam podobną misję - muszę zrobić timelapse z naśnieżania stoku z armaty, która będzie chodziła kilka dni. Najwygodniejszym rozwiązaniem podsuniętym przez kolegę jest Gopro podłączone do prądu po Usb - w środku karta 64 Gb jazda - muszę tylko przeliczyć na ile starczy jej karty, co ile będę musiał ją wymienić.
Myślałem ew o opcji takiej jak Lumix G7 z zewnętrznym zasilaniem (jest taki myk do Gh4 - do g7 nie szukałem) - i to samo, z czego gopro jest tańszą i chyba najlepszą opcją w budżetowym zleceniu.
Myślałem ew o opcji takiej jak Lumix G7 z zewnętrznym zasilaniem (jest taki myk do Gh4 - do g7 nie szukałem) - i to samo, z czego gopro jest tańszą i chyba najlepszą opcją w budżetowym zleceniu.
Timelaps z postępów budowy - proszę o radę
My kiedyś do gopro zrobiliśmy taki daszek:
Ponieważ obudowa szczelna nie umożliwia podłączenia stałego zasilania...
Pod daszkiem jeszcze dodatkowo było podłączenie zasilacza usb
Ponieważ obudowa szczelna nie umożliwia podłączenia stałego zasilania...
Pod daszkiem jeszcze dodatkowo było podłączenie zasilacza usb
A7S3, FX30, jazda kran dron zdzich i takie tam | Sprzęt filmowy do wynajęcia | Moje realizacje
Timelaps z postępów budowy - proszę o radę
Podgląd - budżetowe rozwiązanie czyli Gopro z nawierconą w obudowie dziurką na kabel z zasilaniem
https://youtu.be/deUFoPAtqw8
https://youtu.be/deUFoPAtqw8
Timelaps z postępów budowy - proszę o radę
mav pisze:Źródło posta quadro pisze:
Źródło posta Poza tym lustrzanka przy timelapsach mocno zużywa migawkę...
Dlatego kupujesz jakąś używkę za 600zł do tego celu i ją zużywasz
Panowie błagam , przecież w ML macie opcję silent picture, gdzie robi zrzut matrycy bez klapania migawką.
Kiedyś nawet Maciej Tomkow o tym pisał, że z tego korzysta, a kto widział jego timelapsy ten wie że stoją na bardzo wysokim poziomie
Gdyby nie to, to pewnie już dawno bym zajechał swoje 6d
Timelaps z postępów budowy - proszę o radę
Ja tam jakoś bym temu nie mógł zaufać mimo wszystko.
A7S3, FX30, jazda kran dron zdzich i takie tam | Sprzęt filmowy do wynajęcia | Moje realizacje
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 11 gości