Jaka kamera ?

Dział dla początkujących
tier

Jaka kamera ?

13.10.2016, 21:05

witam

Panowie pomóżcie podjąć decyzje. Chce wejść na rynek filmowania wesel ale mam dylemat jaka kamerę wybrać. Na pewno będzie to kamera, nie dslr. Potrzebuje mobilności, xlr, itd. Do dslr mam dostęp w razie czego (gh4, nikon 5200d) i gdy będzie trzeba robić piękne bokehy parze młodej to mogę z tego skorzystać. Chce kupić kamerę bo oprócz wesel będę filmował inne rzeczy i robił np to: https://www.youtube.com/watch?v=wlu19yiN6k4 póki co jest to filmowane amatorską kamerą za 3 tys, ale planuję ją zmienić na coś lepszego. Chcę kupić 2 kamery aby z 2 operatorem ogarniać kościół itd. Najlepiej by było aby były to kamery jednej marki. Wybrałem sony, modele pxw-z150. Zależy mi aby kamera miala 4k a w full hd nagrywala w slow min. 120 fps. Ten soniacz ma matryce 1 cala exmor rs ponoć jakaś nowa, slow 120fps, 4k (no prawie 4k). Budżet by mi wystarczył aby zakupic 2 x z150 + akumulatory, statywy, ładowarki, mikroporty, rejestratory. Jest też opcja, żeby kupic FS5k wraz z z150. Ale wtedy na osprzęt braknie. Doradźcie coś. Czy fs5 do filmowania ślubów to takie "must have" ? taka z-150 nie starczyła by ? niedługo muszę podjąć decyzję ale ciągle się waham.
kulfi82
Awatar użytkownika

Jaka kamera ?

13.10.2016, 21:18

Dla mnie w realizacji ślubnej dwa podstawowe parametry to światło i mobilności. Nie wiem jak wypada w lowlight pxw-z150 ale wiem jak wypada FS5, które bradziej szumi od A7SII i nad tym ostatnim bym się jedynie zastanawiał.
"Ojciec Zdzicha"
MarcinM
Awatar użytkownika

Jaka kamera ?

13.10.2016, 21:23

w tej 150 będziesz miał niską rozpiętość tonalną i to nadal wygląda jak video - mi ten rodzaj obrazu się nie podoba.
mav
Awatar użytkownika

Jaka kamera ?

13.10.2016, 21:35

To jest problem. Za bardzo nie ma co wziąć. Po świetnej FS100 naprawdę ciężko coś znaleźć. Porównywałem z nią FS5, na którą byłem bardzo napalony, ale sam obrazek wcale jakoś lepiej nie wygląda... tzn jest ostrzejszy, ale lowlight... nie jest lepiej, a nie wiem, czy minimalnie gorzej - pomijając fakt, że FS700 też potrafi gorzej szumieć od FS100.
A niczego w konkurencji nie ma - a aparatu też kupować nie chcę.
Z drugiej strony przy speedboosterze i jasnych szkłach, warunki muszą być wręcz katastrofalne i niewykonalne, żeby ISO10000+ tak jasna optyka miała nie wystarczyć, więc z drugiej strony to nie jest niby aż taki problem...
A7S3, FX30, jazda kran dron zdzich i takie tam | Sprzęt filmowy do wynajęcia | Moje realizacje
kulfi82
Awatar użytkownika

Jaka kamera ?

13.10.2016, 21:44

mav pisze:Źródło posta To jest problem. Za bardzo nie ma co wziąć. Po świetnej FS100 naprawdę ciężko coś znaleźć. Porównywałem z nią FS5, na którą byłem bardzo napalony, ale sam obrazek wcale jakoś lepiej nie wygląda... tzn jest ostrzejszy, ale lowlight... nie jest lepiej, a nie wiem, czy minimalnie gorzej - pomijając fakt, że FS700 też potrafi gorzej szumieć od FS100.
A niczego w konkurencji nie ma - a aparatu też kupować nie chcę.
Z drugiej strony przy speedboosterze i jasnych szkłach, warunki muszą być wręcz katastrofalne i niewykonalne, żeby ISO10000+ tak jasna optyka miała nie wystarczyć, więc z drugiej strony to nie jest niby aż taki problem...

@mav sam niejednokrotnie się wkurzasz na to co się dzieje na polu kamer w stosunku do rewolucji jakie mają miejsce w dslr. Nie potrafię po prostu znaleźć uzasadnienia na wydanie 20 kafli na kamerę.. no chyba, że ergonomia tutaj się w dyskusję nie będę wdawał.
"Ojciec Zdzicha"
tier

Jaka kamera ?

13.10.2016, 21:49

MarcinM pisze:Źródło posta w tej 150 będziesz miał niską rozpiętość tonalną i to nadal wygląda jak video - mi ten rodzaj obrazu się nie podoba.


A mi właśnie ten rodzaj obrazu z kamery bardzo odpowiada. ale Uważam że obraz w dslr jest bardzo ładny nawet tak powiem że wręcz cukierkowy :D
Kolego mav dokładnie tak jak piszesz. Jasny obiektyw by załatwił sprawę w FS5. Co sądzisz o z-150? nie ma 35mm itd. Nie wystarczy na kościoły i sale?

kulfi82 aparat zawsze będzie aparatem z wszelkimi jego wadami nawet jak daje piękny obraz video. kamera jest specyficzna i ma w sobie wszystko co trzeba do filmowania od ręki. Dla mnie obraz z kamery ma klimat chociaż uważam że ten z Dslr jest ładniejszy ;)
kulfi82
Awatar użytkownika

Jaka kamera ?

13.10.2016, 21:57

No nie do końca łapię logikę wybierania kamery dla klimatu ale spoko. Moim zdaniem się zbytnio tym klimatem nie rozwiniesz.
"Ojciec Zdzicha"
luke
Awatar użytkownika

Jaka kamera ?

14.10.2016, 08:38

Jedyną kamerą pod wesela, nad którą bym się zastanawiał jest sony FS5.
Jest mała, mobilna, lekka. Nada się i na gimbala i na steady, Obrazek zacny, w połączeniu z jasnymi szkłami zero problemu z low light.
Ale 2 takie kamerki to już wydatek spory, dlatego pracuję na lustrzankach/bezlusterkowcach.
Nie wyobrażam sobie pracy na ślubie taką pxw-z150. To przecież waży ponad 2 kilo - jak tym pracować na gimbalu czy steady? To już trzeba kamizelkę z ramieniem a to jest zaprzeczenie mobilności...
Do tego plastyka obrazu marna, niewymienny obiektyw ciemny na długim końcu...
Sony pxw-z150 to pewnie niezła kamerka - idealna do reporterki telewizyjnej - ale na śluby, gdzie przede wszystkim liczy się ładny obrazek bym jej nie brał.
MarcinM
Awatar użytkownika

Jaka kamera ?

14.10.2016, 12:03

tier, ale jaki klimat ma ta kamera? :) przecież to wygląda jak newsy z TVP Info. (nie oglądaj materiałów propagandowych sony, tylko rzeczywiste przykłady) plastyka obrazu nijaka, a rozpiętość tonalna bardzo marna - zwróć na to uwagę, bo na sali weselnej zwykle masz dużą różnicę w oświetleniu i będziesz miał dużo rzeczy czarnych i przepalone highlightsy. poza tym to zwykle klienci decydują jaki chcą mieć klimat, a od jakiegoś czasu właśnie dslr look jest na topie i nie sądzę, aby był powrót do videolook. to cały czas idzie bardziej w stronę cinema look, bo każdy chce mieć film wyglądający jak film, a nie jak videofilmowanie imienin u cioci (oczywiście przejaskrawiam).

oczywiście to Twoje pieniądze i Twoja kamera, ale po prostu żebyś potem nie żałował :)

w przypadku pracy weselnej ergonomia kamery nie jest tak istotna jak w przypadku np. wywiadów czy run&gun i ta kamera nie uwidoczni wielu ze swoich zalet w tym przypadku.
Ostatnio zmieniony 14.10.2016, 12:54 przez MarcinM, łącznie zmieniany 1 raz.
tier

Jaka kamera ?

14.10.2016, 12:10

MarcinM pisze:Źródło posta tier, ale jaki klimat ma ta kamera? :) przecież to wygląda jak newsy z TVP Info. (nie oglądaj materiałó propagandowych sony, tylko rzeczywistych przykładów) plastyka obrazu nijaka, a rozpiętość tonalna bardzo marna - zwróć na to uwagę, bo na sali weselnej zwykle masz dużą różnicę w oświetleniu i będziesz miał dużo rzeczy czarnych i przepalone highlightsy. poza tym to zwykle klienci decydują jaki chcą mieć klimat, a od jakiegoś czasu właśnie dslr look jest na topie i nie sądzę, aby był powrót do videolook. to cały czas idzie bardziej w stronę cinema look, bo każdy chce mieć film wyglądający jak film, a nie jak videofilmowanie imienin u cioci (oczywiście przejaskrawiam).

oczywiście to Twoje pieniądze i Twoja kamera, ale po prostu żebyś potem nie żałował :)

w przypadku pracy weselnej ergonomia kamery nie jest tak istotna jak w przypadku np. wywiadów czy run&gun i ta kamera nie uwidoczni wielu ze swoich zalet w tym przypadku.


dlatego was pytam o opinie i wasze zdanie zebym mogl podjąc wlasciwa decyzje ;> za mna film look wogole nie przemawia ale to klient wybiera. mi sie podoba bardziej obraz przesycony kolarami itd ;> ale to mozna nawet i na z150 zrobic w postprodukcji. Zastanawiam sie bardzo nad ta fs5 ale nie wiem czy z150 jako druga ktora bedzie robila w kosciele nie bedzie powodowala strasznej roznicy w obrazie. A chce filmowac na 2 kamery, nie na 1. tu jest kilka sampli z z150: https://www.youtube.com/watch?v=E7Hdh2DAiRY co sądzisz po obejrzeniu tego ?
8kmichal
Awatar użytkownika

Jaka kamera ?

14.10.2016, 12:47

Ile chcesz kasować za film ślubny w swojej ofercie ? Standardowo ? 2-4 tyś ?
To teraz policz po jakim czasie owe Sony fs5 Ci się zwrócą... a po jakim czasie zwróci Ci się zestaw Dslr, który moim zdaniem będzie miał lepszą jakość obrazka.

Do dziś mój kolega z Tvn-u trzaska wszystkie niusy z regionu sprawdzoną Fs100 i założonym 18-200 bez elektronicznej transfokacji - i co ? I jak jest wydarzenie "czołówkowe" to obrazek leci w głównym wydaniu faktów. Można ? Można.

Do pracy broadcastowej nie ma za bardzo wyboru (ale wtedy też inne kamery), do poważnych produkcji chyba najlepiej jednak coś wynająć (patrząc na dzień pracy wspomnianą Fs5), w pozostałych przypadkach polecam aparat. Brakuje czasami szybkości jaką dają np wbudowane filtry nd czy regulacji poziomu wejściowego dźwięku... ale do nagrania setki wystarczy mi to co daje aparat na "auto").
MarcinM
Awatar użytkownika

Jaka kamera ?

14.10.2016, 12:50

po obejrzeniu myślę dokładnie to samo :) 80% ujęć w tym materiale to mgła albo pochmurny dzień. w kościele i na sali weselnej rzadko masz mgłę :) częściej masz takie warunki jak poniżej, a wtedy - żeby nie przepalić koszulki, to połowa kadru jest czarna. jeżeli możesz z tym żyć i klienci Ci zapłacą - kupuj :)
Obrazek
mav
Awatar użytkownika

Jaka kamera ?

14.10.2016, 13:19

kulfi82 pisze:Źródło posta @mav sam niejednokrotnie się wkurzasz na to co się dzieje na polu kamer w stosunku do rewolucji jakie mają miejsce w dslr. Nie potrafię po prostu znaleźć uzasadnienia na wydanie 20 kafli na kamerę.. no chyba, że ergonomia tutaj się w dyskusję nie będę wdawał.

No właśnie, no właśnie... a tymczasem w sąsiednim wątku piszą, że A6500 się nie grzeje. Lista przewag kamery maleje. Pomimo że jestem zagorzałym zwolennikiem kamery z wymienną optyką, naprawdę jestem w kropce. Ten rok już się kończy, poczekam jeszcze i popatrzę, wyciągnę wnioski i wreszcie sam włączę się do akcji :)
Nawet sony nie chce, żebym kupił ich kamerę. Zasadniczo ostudziłem swoją potrzebę zmiany kamery - pojawiła się jeszcze taka myśl... jak już będę chciał zmienić tę FS5, to znowu będę miał problem ze sprzedażą.... a to bardziej ja czuję potrzebę zmiany, niż np. moi klienci :) tymczasem przekierowałem wydatki w szklarnię, ona się starzeje znacznie wolniej i pasuje do wszystkiego.
To jest ogólnie zły moment na zakupy.

Naprawdę rynek rozkłada się tak: na "nieambitne" produkcje aparat. Na ambitne - rental :D
A7S3, FX30, jazda kran dron zdzich i takie tam | Sprzęt filmowy do wynajęcia | Moje realizacje
tier

Jaka kamera ?

14.10.2016, 13:29

MarcinM pisze:Źródło posta po obejrzeniu myślę dokładnie to samo :) 80% ujęć w tym materiale to mgła albo pochmurny dzień. w kościele i na sali weselnej rzadko masz mgłę :) częściej masz takie warunki jak poniżej, a wtedy - żeby nie przepalić koszulki, to połowa kadru jest czarna. jeżeli możesz z tym żyć i klienci Ci zapłacą - kupuj :)


widzisz. powiem ci szczerze ze nie zwrocilem uwagi na ten obraz dokladnie, dopoki jak nie opisales ze polowa jest czarna. faktycznie jest. szkoda ze nie mam porownania jak by to wypadlo przy dslr :>
MarcinM
Awatar użytkownika

Jaka kamera ?

14.10.2016, 13:57

w takich warunkach (bo trzeba pamiętać, że rozpiętość tonalna zależy też od ISO) np. na 5d mkIV będziesz miał 14 EV. ale oczywiście akurat tego aparatu nie polecam ze względu na cenę. nigdzie nie udało mi się odszukać DN dla z150, więc SONY nie chce się tym "chwalić". ale patrząc "na oko", to obawiałbym się, że jest to nawet poniżej 10EV.

Wróć do „Filmowe przedszkole”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości

Chmura tagów:

Filmowanie lustrzankamivideodslrBlackmagic Pocket Cinema Camera 6KSony A6300 A6500 A7mk3 A7S3Zhiyun Crane 3S | WeeBill LabCanon C70 mk2 C200 C300SamyangDJI Ronin-S Mavic Air Phantom ProSony FX6 FX9GradingPanasonic S1 S1h GH5s GH5Gimbal