Filmowanie lustrzankami - podstawy

Dział dla początkujących
Admin
Awatar użytkownika

Filmowanie lustrzankami - podstawy

21.06.2016, 21:30

Pozwolę sobie zacząć temat dla początkujących filmowców, którzy być może chcą rozpocząć przygodę z filmem i gdzieś słyszeli, że wystarczy kupić lustrzankę i już można robić filmy niczym w kinie.
Oczywiście jak zawsze proponuję dołączanie do dyskusji :)

We wcześniejszym temacie zapytałem, dlaczego filmuserzy filmują lustrzankami i wyszło, że podstawowym czynnikiem jest cena.

I faktycznie, żeby wystartować z jakimkolwiek filmowaniem, wystarczy w sumie jeden z najtańszych modeli aparatów, dowolnego producenta. Swego czasu prym wiódł Canon, będący najlepiej kojarzoną marką produkującą filmujące aparaty, ale obecnie już tak nie jest. Najbardziej torcik nadgryzły Panasonic i Sony, przedstawiając modele oferujące więcej, niż Canon, chociażby większe klatkaże (50p i dalej) czy 4k w niedrogich puszkach.

Nadal jednak można zamknąć się w 2 tys. złotych jako sam początek przygody, a bazując na używkach - jeszcze mniej.

Poza ceną jest jeszcze jedna rzecz, która bardzo przyciąga ambitniejszych filmowców - większy niż w typowej kamerce przetwornik i możliwość zmiany obiektywów, co w konsekwencji umożliwia uzyskiwanie bardziej plastycznych ("kinowych") obrazów. Dodatkowo całkiem dobrze radzą sobie w gorszych warunkach oświetleniowych, niż przeciętne kamerki, czym byli zaskoczeni nawet zatwardziali użytkownicy kamer (oczywiście do pewnego przedziału cenowego).

Wszystkie te dobroci niestety nie są wolne od wad. Niektórzy mogą być zaskoczeni małym (lub żadnym) zoomem (no bo przecież "kamerki" mają i po 50x zoom) oraz gorzej radzącą sobie stabilizacją (lub jej brakiem). Tutaj oczywiście sytuacja nie jest tragiczna, część nawet tzw. "kitowych" obiektywów posiada stabilizację, jednak trzeba to uczciwie przyznać - kamerki potrafią mieć kolosalnie lepiej działającą stabilizację, zwłaszcza, gdy ocenia to amator (umówmy się - on nie zwróci tak dużej uwagi na to, że obraz się buja i kołysze na boki).

Warto więc wiedzieć o tym, że kupując pierwszą lustrzankę, następnym (rychłym) zakupem będą prawie na pewno
  • stabilizacja (np. statyw, monopod, rig)
  • mikrofon
  • obiektywy
O ile jeszcze dwa pierwsze punkty są dość uniwersalne, to ostatni punkt może okazać się nieco kłopotliwy.
Dlatego przed wyborem lustrzanki, warto sprawdzić, jakie obiektywy oferuje producent dla danego systemu. Warto też mieć na uwadze tzw. mocowanie, w które wyposażony jest aparat. Zamocować można nie tylko obiektyw, ale i adapter, pozwalający na używanie obiektywów z innego systemu.
Tutaj chyba w najgorszej pozycji będą użytkownicy Nikona, którzy nie podłączą praktycznie niczego innego, bo nawet stare, tanie i lubiane przez początkujących obiektywy od zenita (mocowanie m42) nie będą w pełni działać.
Dalej jest Sony A (tego systemu raczej nie polecamy już używać) i Canon.
Potem zaczyna się temat bezlusterkowców. One są w lepszej sytuacji, ponieważ mają mały rejestr (flange distance), co umożliwia stosowanie szerokiej gamy adapterów.
Adaptery mogą być w pełni manualne - czyli kawałek metalu z gniazdami po obu stronach. Mogą też przenosić elektronikę, zawierać szare filtry, czy soczewki zmniejszające kąt widzenia.

Kolejnym ważnym czynnikiem będzie wielkość matrycy. Obecnie można w sumie wymienić 4 grupy:
  • "pełna klatka", czyli przetwornik w rozmiarze 36x24mm
  • aps-c/super35 - 25,1x16,7mm, matryca około 1,5 mniejsza od pełnej klatki i z takim "mnożnikiem" należy obliczać ekwiwalent ogniskowej,
  • mikro 4/3 - 17,3x13 mm, 2x mniejszy przetwornik
  • jeszcze mniejsze, np. super16, 1", i inne

O co chodzi z tym mnożnikiem?
Temat przerabiany wielokrotnie, ale mimo to trzeba to wiedzieć. Każdy obiektyw ma pewne cechy fizyczne. Jedną z nich jest ogniskowa. Ona się nie zmienia, niezależnie od tego, do czego ją podłączymy. Natomiast przez to, że stosujemy mniejszy niż "pełną klatkę" przetwornik, nie widzimy całego obrazu, tylko jego środkowy wycinek. Dlatego wydaje się, że obraz jest "powiększony". Do tego właśnie służą "mnożniki". Mając obiektyw 50mm, podłączony pod aps-c, będziemy widzieć podobny do tego, jaki uzyskalibyśmy na pełnej klatce, stosując około 75mm (50 x 1.5 = 75). Ten sam obiektyw podłączony pod m4/3 da już obraz jak z 100mm (50 x 2 = 100).
Należy bezwzględnie pamiętać o tym, że to nie jest dokładnie taki sam obraz, ponieważ dochodzą tu pewnie zniekształcenia perspektywy itp. Dla uproszczenia jednak stosuje się takie obliczenia.

Pojawia się więc pytanie, czy obiektywy pełnoklatkowe są takie same, jak te dedykowane pod mniejsze przetworniki? I tak i nie. Obiektyw dedykowany pod mniejszą matrycę z reguły nie pokryje większego przetwornika, zobaczymy obraz jak "z peryskopu". Oczywiście zdarzają się przypadki, kiedy obiektyw jednak kryje większy przetwornik, ale jest to efekt uboczny :) Zwróć uwagę na to, że obiektyw aps-c, będący ekwiwalentem 24-105 dla pełnej klatki to 16-70 i tak jest on opisany.
O ile da sie stosować obiektywy "lustrzankowe" na bezlusterkowcach (z adapterem), to nie ma możliwości podłączenia obiektywów bezlusterkowych pod lustrzanki.
Warto wziąć to pod uwagę, wybierając swój system, ponieważ przesiadka na inny, może nieść ze sobą potrzebę wymianę zebranej szklarni, co jest równe ze stratą pieniędzy.

Wiem, że to podstawy podstaw, ale chcąc uzupełniać naszą bazę wiedzy, od czegoś trzeba zacząć :)
Admin też człowiek (z kamerą:)
mikefilm
Awatar użytkownika

O co chodzi w filmowaniu lustrzankami?

22.06.2016, 00:00

Sugerował bym zmianę tematu na "podstawy w filmowaniu lustrzanką". Obecny temat jest bardzo szeroki i niemal filozoficzny. Niektórzy mogą odpowiedzieć: bo jestem hipsterem, a kamery nie są vege.
Sam temat który poruszyłeś jest ogromny i zawarty w całym forum, nie ma sensu próbować tutaj odpowiadać na postawione pytanie. Niech użytkownicy pytają, a Ci którzy znają odpowiedzi niech odpowiadają :)
http://www.mikefilm.pl
http://www.facebook.com/mikedslr

puszka GH4 + Metabones Speedbooster EF,
szklarnia 11-16 2.8 , 17-50 2.8, 50 1.4, 70-200 2.8
trochę żelastwa do stabilizacji i trochę elektroniki do dźwięku.
Admin
Awatar użytkownika

O co chodzi w filmowaniu lustrzankami?

22.06.2016, 19:51

Ale żeby użytkownicy pytali, muszą tu najpierw przyjść, a żeby przyjść, trzeba trafić, a żeby trafić, muszą się wyszukać jakieś treści :P
Ponadto nieco zachęcam do tworzenia podobnych artykułów, podwieśmy je i stwórzmy dobry początek.
Admin też człowiek (z kamerą:)
robson3999

Filmowanie lustrzankami - podstawy

22.11.2016, 21:17

Admin pisze:Źródło posta Nadal jednak można zamknąć się w 2 tys. złotych jako sam początek przygody, a bazując na używkach - jeszcze mniej.

Hej, jako że od dłuższego czasu rozglądam się za odpowiednim sprzętem "na początek" chciałbym poznać opinię ludzi, którzy już się w temacie orientują. Co masz na myśli, pisząc, że w dwóch tys. można się zamknąć? Jakie przykładowe lustrzanki/bezlusterkowce polecacie w takim zakresie cenowym?
8kmichal
Awatar użytkownika

Filmowanie lustrzankami - podstawy

22.11.2016, 21:54

używany G7 z kitowym obiektywem
Admin
Awatar użytkownika

Filmowanie lustrzankami - podstawy

23.11.2016, 02:45

Wszystko zależy, co chcesz robić.
Jeden może kupić body i kilka "vintagowych" szkiełek na m42. Z odrobiną talentu jest tym w stanie stworzyć naprawdę niesamowite rzeczy.
Inna droga to może być zakup uniwersalnego 17-50/2.8 od tamrona + jakieś do niego body (+ew. adapter, nawet bez przeniesienia elektroniki), przez co uzyska nienajgorszą jasność, która mogłaby wystarczyć do prostych reporterskich rzeczy.
Admin też człowiek (z kamerą:)
Gelo

Filmowanie lustrzankami - podstawy

23.11.2016, 09:14

Dalej jest Sony A (tego systemu raczej nie polecamy już używać)

A to dlaczego? Właśnie mi chodzi po głowie A99 II ;(
Admin
Awatar użytkownika

Filmowanie lustrzankami - podstawy

23.11.2016, 16:46

W momencie gdy pisałem posta, jeszcze go nie było, nawet nie plotkowano o nim :)
Faktycznie aparat ten trochę namieszał, ale nie rozwiązał pozostałych bolączek systemu.
  • Sony skupia się głównie na mocowaniu E, zwłaszcza odkąd oferują pełną klatkę
  • Aparaty zaczęły wychodzić bardzo sporadycznie, wielu spekulowało zawieszenie bagnetu
  • Producenci niezależni obiektywów traktują system po macoszemu i mają ograniczoną ofertę szkieł
  • W dodatku większość z nich jest pozbawiona stabilizacji optycznej - ponieważ w tym systemie to matryca jest stabilizowana. Fajnie, ale: a) płacisz jak za obiektyw ze stabilizacją (porownaj ceny tamronów) b) podłączając przez adapter nie masz stabilizacji, w przeciwieństwie np. do obiektywów canona
  • Samo Sony obiektywy także traktuje dość luźno. Ostatnio tylko odświeża stare obiektywy. Te sygnowane przez Zeissa oczywiście swoje kosztują :)
  • Oczywiście teoretycznie masz dostęp do starych szkieł minolty. Dla początkującego spoko, ale mają swoje mankamenty.
  • Rynek wtórny, z racji "porzucenia bagnetu" bywa bardzo przewrotny, można teoretycznie tanio coś kupić, ale drożej raczej nie sprzedasz. Chyba, że masz duszę handlowca :)
  • I w sumie nadal nie wiadomo, czego po Sony się spodziewać, czy będą nowe aparaty, czy ich nie będzie..
Admin też człowiek (z kamerą:)
Gelo

Filmowanie lustrzankami - podstawy

23.11.2016, 18:02

Czyli według Ciebie zakładając stosunek filmowanie 80% zdjęcia 20% swoją uwagę lepiej skupić na A7S II?. Fakt faktem lustrzanki powoli odchodzą ;)
Admin
Awatar użytkownika

Filmowanie lustrzankami - podstawy

23.11.2016, 18:11

Cóż. To wszystko są indywidualne wybory.
Na przykład jeden ze znajomych fotografów przeżywa ostatnio fascynację Fudżikiem.
Możemy tylko opierać się na statystyce, a ta zdaje się być przychylna nowym bezlusterkowcom sony. Ale i Panasonicowi. Zresztą nie ma się co dziwić.

Ale jak to mówią "miliony much nie mogą się mylić" :)
Admin też człowiek (z kamerą:)

Wróć do „Filmowe przedszkole”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości

Chmura tagów:

Filmowanie lustrzankamivideodslrBlackmagic Pocket Cinema Camera 6KSony A6300 A6500 A7mk3 A7S3Zhiyun Crane 3S | WeeBill LabCanon C70 mk2 C200 C300SamyangDJI Ronin-S Mavic Air Phantom ProSony FX6 FX9GradingPanasonic S1 S1h GH5s GH5Gimbal