TASCAM DR40/60

Rejestracja, odtwarzanie i obróbka
kulfi82
Awatar użytkownika

TASCAM DR40/60

10.12.2016, 14:05

Przed nowym sezonem chciałbym pozbyć się sprzętu audio z literą Z na początku i przejść na coś o wyższym levelu. W koszyku DR40 i 60, który wybrać i z dlaczego? :)

Moje priorytety to:

- jednoczesna rejestracja dwóch poziomów sygnału,
- rejestracja jednocześnie linii i ambientu,
- możliwość zasilania zewnętrznego ewentualnie długa praca na bateriach,

wiem, że była dość obszerna dyskusja na VD ale to temat zamknięty, jesteśmy na filmuser i dobrze byłoby tutaj odświeżyć parę informacji.
"Ojciec Zdzicha"
alias
Awatar użytkownika

TASCAM DR40/60

10.12.2016, 14:35

kulfi82 pisze:Źródło posta wiem, że była dość obszerna dyskusja na VD ale to temat zamknięty, jesteśmy na filmuser

jak się komuś tęskni to zawsze może zerknąć: https://web.archive.org/web/20160403080 ... eodslr.pl/
artykuły się zarchiwizowały ;)
gorzej z forum: https://web.archive.org/web/20160331103 ... .pl/forum/
tylko szkielet :(
ale jak ktoś chce pogrzebać we wcześniejszych latach to coś tam znajdzie: https://web.archive.org/web/*/http://videodslr.pl/
a zaczęło się tak: https://web.archive.org/web/20100108193 ... eodslr.pl/ :shock:
i wyglądało całkiem fajnie: https://web.archive.org/web/20120514011 ... t1862.html

p.s. trochę archive.org się ślimaczy, ale zanim rozpakuje archiwa to troszkę trwa
Admin
Awatar użytkownika

TASCAM DR40/60

10.12.2016, 14:40

Nie ma co rozdrapywać starych ran :D
Natomiast sam wątek zdecydowanie warty rozwinięcia. Sam niewiele widziałem nowszych rejestratorów, chyba tylko zoom się anonsował z nowymi wynalazkami.

*czeka na Tomka
Admin też człowiek (z kamerą:)
bakomania

TASCAM DR40/60

10.12.2016, 15:40

mam od dwóch lal dr40 i dr05
Oczywiscie polecam
Dr40 nie ma problemu z przyjęciem sygnału powyzej zera jak zoomy h4 ktory na tym poziomie daje przesterowany dźwięk
kulfi82 pisze:Źródło posta Moje priorytety to:

- jednoczesna rejestracja dwóch poziomów sygnału,
- rejestracja jednocześnie linii i ambientu,
- możliwość zasilania zewnętrznego ewentualnie długa praca na bateriach

To właśnie ma tascam dr40 jesli robisz wesela to sprzęt robi robotę.
Ktoś gdzieś pisał że w dr40 rozjezdza się dzwięk po dłuzszych rejestracjach , nie zaobserwowalem nic takiego a lecę longiem po kilka godzin na weselu. Poza tym jakby ktoś coś takiego miał ( mój znajomy ma tak w zoomie) to w PE jest korekcja audio drift która wyrównuje rozjechane ścieżki.
kulfi82
Awatar użytkownika

TASCAM DR40/60

10.12.2016, 16:14

Rejestrator ma być właśnie pod wesela.. ale widziałem na realizacjach również DR60 i tak się zastanawiam, który lepiej sobie będzie radził bo cena podobna.
"Ojciec Zdzicha"
bakomania

TASCAM DR40/60

10.12.2016, 19:19

pewnie podobnie
czy dr60 na wesela nie jest zbyt duży ?
Jestem zwolennikiem raczej kompaktowych rozwiązań, małe i lekkie . Przy takiej ilości i wadze sprzętu co zabieram na zlecenie to najlepiej jak najmniejsze i jak najlżejsze .
Nie wiem ile waży ten tascam dr60 ale dr40 jest lekki
quadro
Awatar użytkownika

TASCAM DR40/60

10.12.2016, 19:27

Mam podobny dylemat - ale wydaje mi się, że DR40 jest bardzie uniwersalny.
60-ka nie ma własnych mikrofonów a 40-ke możesz podłożyć samodzielnie np. pod głośnik a również podpiąć kablem liniowo.
A6300 się gimba na Ździchunie ;)
bakomania

TASCAM DR40/60

10.12.2016, 19:53

quadro pisze:Źródło posta Mam podobny dylemat - ale wydaje mi się, że DR40 jest bardzie uniwersalny.
60-ka nie ma własnych mikrofonów a 40-ke możesz podłożyć samodzielnie np. pod głośnik a również podpiąć kablem liniowo.

tak właśnie robię i mieszam
Jestem zadowolony z mixu.
Kiedyś mieszałem liniowy z rodem z aparatu i troche lipa bo blizej głośnika przeleciałem to głośniej a w dal sali to ciszej
a miz z lini i z pod głosnika jest cacy
videofan

TASCAM DR40/60

10.12.2016, 22:46

bakomania pisze:Źródło posta Dr40 nie ma problemu z przyjęciem sygnału powyzej zera jak zoomy h4 ktory na tym poziomie daje przesterowany dźwięk


Chodzi Ci o to, że ustawisz sobie manualnie jakiś poziom i ktoś podgłośni sygnał w trakcie ,tak że będzie powyżej zera i będzie przester, czy o to, że ktoś zapodaje na niego sygnał powyżej zera i mimo to, że ustawisz poziom na rejestratorze tak, że nie pokazuje przesteru to on dźwięk zarejestruje z przesterem?
bakomania

TASCAM DR40/60

10.12.2016, 23:09

chodzi o to ze tascam akceptuje poziom do chyba +12 lub 14 dbu a zoom poniżej 0 chybba do -10.
Wiec jak dostaniesz sygnał liniowy powyżej -10 az do +12 czy 14 nie zostanie zniekształcone a w zoomie już powyżej -10 zaczyna zniekształcać dźwięk.
videofan

TASCAM DR40/60

10.12.2016, 23:19

A jak w dr-40 wygląda temat automatu? sam ścisza a jak się zrobi cicho to znowu sam podgłaśnia czy jak ściszy to już zostaje na tym poziomie?
bakomania

TASCAM DR40/60

10.12.2016, 23:43

nie wiem nie uzywam automatu. Używam peak reduction tylko lub nagrywam w funkcji dual czy jakoś tak ze nagrywa w tym samym czasie 2 plik z obnizona wartoscia dla bezpieczeństwa gdyby 1 plik byl zniekształcony bo ktos ryczy do mikrofonu
videofan

TASCAM DR40/60

10.12.2016, 23:52

A może jakiś inny użytkownik tascama wypowiedzieć się w kwestii automatu?

bakomania pisze:Źródło posta Używam peak reduction tylko lub nagrywam w funkcji dual czy jakoś tak ze nagrywa w tym samym czasie 2 plik z obnizona wartoscia dla bezpieczeństwa gdyby 1 plik byl zniekształcony bo ktos ryczy do mikrofonu


A ta funkcja dual to pewnie działa tylko jak nagrywa się 2 ścieżki bo na drugie dwie zapisuje ten obniżony sygnał?
bakomania

TASCAM DR40/60

10.12.2016, 23:58

videofan pisze:Źródło posta A ta funkcja dual to pewnie działa tylko jak nagrywa się 2 ścieżki bo na drugie dwie zapisuje ten obniżony sygnał?

tak jest
M4jster

TASCAM DR40/60

12.12.2016, 09:11

Cały obecny sezon ślubny zrobiłem na DR60 i jestem bardzo zadowolony.
fotorimex
Awatar użytkownika

TASCAM DR40/60

12.12.2016, 09:33

Zainteresowanych zakupem sprzętu Tascam zapraszam do kontaktu. Zaopatrujemy się bezpośrednio z oficjalnej dystrybucji. Standardowo przewidziane rabaty ;)
http://www.fotorimex.pl | Canon, Nikon, Sony, Pentax, Olympus, Panasonic, GoPro, DJI, Tamron, Sigma, Samyang, Tokina, Manfrotto, Benro, Sirui, Velbon, Rode, Tascam, Shure, Saramonic, Atomos, Libec, Akurat, Zhiyun, Feiyu-Tech oraz wiele innych
tomekk79

TASCAM DR40/60

12.12.2016, 13:13

kulfi82 pisze:W koszyku DR40 i 60, który wybrać i z dlaczego? :)
Moje priorytety to:
- jednoczesna rejestracja dwóch poziomów sygnału,
- rejestracja jednocześnie linii i ambientu,
- możliwość zasilania zewnętrznego ewentualnie długa praca na bateriach,

Oba zapewniają to samo (zapis z obniżonym poziomem sygnały tylko przy nagrywaniu 1 lub 2 ścieżek, przy zapisie 4 nie ma opcji zapisu z obniżonym poziomem).
Wszystko zależy do czego będziesz chciał używać: DR-40 ma wbudowane mikrofony i możesz podłączyć sobie 2 sygnały liniowe. DR-40 akceptuje sygnały aż do +20dB ! (Z.... tylko do -10dB); DR-60 na wejściach XLR chyba też do +20dB (LINE IN!), natomiast na mini-jack (kanały 3-4) chyba max do +10dB. Za to DR-40 niespecjalnie się nadaje do nagrywania setek za pomocą podłączonego mikrofonu zewnętrznego, preampy dość mocno szumią (w Z.... zresztą też, żeby była jasność). W takim wypadku DR-60, w którym preampy mikrofonowe są nieporównanie lepsze. Po za tym w DR-60 są świetne limitery (jak na limitery cyfrowe i sprzęt de facto klasy amatorskiej). w DR-40 nie ma z tym szału, ponadto tu limitery działają tylko na 2 zapisywanych kanałach; jeśli nagrywać MIC + EXT IN to limiter działa na MIC z tego co pamiętam. Pamiętajmy o jednym: DR-60 jest produktem typowo do kamer / DSLR (jest to miksero-recorder, możemy od razu nagrywać sygnał kamerą, a także odsłuchiwać "zwrotną" z kamery), natomiast DR-40 ma ciut inne przeznaczenie.

Automaty stanowczo odradzam, natomiast DR-40 na świetną funkcję MAX LEVEL (w DR-60, o ile pamiętam tej funkcji akurat nie ma). To jest taki pół-automat, który tylko obniża poziom zapisu, ale go już nie podwyższa. Robi to powoli i delikatnie, przez co jest niesłyszalny. Po aktywowaniu tej funkcji działa cały czas podczas nagrania. Np. przygotowujesz się do nagrania - ustawiasz sobie (ręcznie) max czułość mikrofonów, a DR-40 monitoruje sygnał i jeśli potrzeba - obniża poziom zapisu. Podczas nagrania cały czas monitoruje sygnał i gdyby zaszła potrzeba to dalej będzie obniżał poziom, ale jeśli uruchomi się na "próbę" tę funkcję (record stand by), to w 97-98% przypadków poziom jak ustawi sobie DR-40 będzie prawidłowy. Dzięki MAX LEVEL nie będzie słynnego "pompowania" w chwilach ciszy. Po prostu DR-40 zachowa oryginalną dynamikę tego co nagrywa.
kulfi82
Awatar użytkownika

TASCAM DR40/60

12.12.2016, 13:34

@tomekk79 - dzięki za ciekawą opinię. Jestem weselnikiem więc u mnie 90% przeznaczenia to głośnik + jack z mixera. Setek nigdy nie grałem i raczej nie zapowiada się na rychłą zmianę w tej materii. Najzwyczajniej w świecie mam dość "śmieszków dj`ów", którzy każdy blok w innym poziomie grają. Nawet jak już się trafi zespół/dj z mikserem dającym możliwość ustawienia poziomu kanału, który rejestruje to i tak przyjdzie ten moment (np. oczy zielone) kiedy dorzucą do pieca tak, że z głośników tylko dym i iskry lecą.

Wszystko wskazuję na DR-40 gdzie MAX-LEVEL zostało chyba zaprojektowane jako antidotum na weselnego dj`a.
"Ojciec Zdzicha"
bakomania

TASCAM DR40/60

12.12.2016, 14:31

MAX LEVEL ? Mam dr40 ale opcji MaX LEVEL to on nie ma .Jest tylko Peak Reduction , auto level i limiter
tomekk79

TASCAM DR40/60

13.12.2016, 09:00

kulfi82 pisze:w świecie mam dość "śmieszków dj`ów", którzy każdy blok w innym poziomie grają. Nawet jak już się trafi zespół/dj z mikserem dającym możliwość ustawienia poziomu kanału, który rejestruje to i tak przyjdzie ten moment (np. oczy zielone) kiedy dorzucą do pieca tak, że z głośników tylko dym i iskry lecą.

Tu generalnie powinno się stosować inne podejście: ustawiasz sobie (mówię o sali) poziom zapisu wejść sygnału liniowego ustawiamy z odpowiednim zapasem dynamiki. Przykładowo, podczas "próby" zespół (DJ) gra u siebie "do 0", to na rekorderze ustaw poziom -20dB (Tasamy mają tę zaletę, że pokazują dodatkowo peak level w postaci cyfry, np. na "linijce" będziesz widział -20dBFS, a cyferka po prawej stronie -15dBFS). Generalnie lepiej mieć nagranie "za ciche" (wykonane z większym zapasem) niż "za głośne", bo takie nagranie jest już nie od uratowania Jak jest "za ciche" to zawsze przy montażu możemy podnieść poziom danego fragmentu o 10 czy nawet 20dB, to nie problem. Ale jak "przepalimy" zapis (poziom nagrania 'przekracza' 0dBFS, ściślej w pliku nie może przekroczyć, bo to poziom max, więc każdy sygnał powyżej 0dBFS będzie obcinany a my będziemy słyszeli przesterowanie) to na ogół jest to już nie do naprawienia.

bakomania pisze:Źródło posta MAX LEVEL ? Mam dr40 ale opcji MaX LEVEL to on nie ma .Jest tylko Peak Reduction , auto level i limiter

Słuszna uwaga, w DR-40 ta funkcja nazywa się "PEAK REDUCTION", "MAX LEVEL" wziąłem zapewne z urządzenia innego producenta. Jakkolwiek zasada działania jest taka, jaką opisałem. PEAK REDUCTION wbrew pozorom nie redukuje peaków :) tzn nie działa jak limiter (zresztą ten ostatni w DR-40 jest raczej słaby).

A skoro już pojawił się temat limiterów, go generalnie odradzam ich używanie. W ile w takim DR-60D (i 70 chyba też) działa on na prawdę bardzo dobrze, to w 40 słabo. Ale co istotne - w bardzo wielu modelach rekorderów włączenie limitera powoduje drastyczne wręcz zwiększenie szumów i obniżenie zakresu dynamiki. Więc jeśli to tylko możliwe, to lepiej go nie stosować.
videofan

TASCAM DR40/60

14.12.2016, 00:26

tomekk79 pisze:Źródło posta To jest taki pół-automat, który tylko obniża poziom zapisu, ale go już nie podwyższa. Robi to powoli i delikatnie, przez co jest niesłyszalny.


To podobnie jak zoom h4n. Tylko on działa z tym dość szybko. I osobiście byłem z tego zadowolony, bo jak ktoś ryknął do mikrofonu, to tylko pierwsze sylaby mowy/ bądź takty dzwięku były wyjechane a cały dalszy fragment ok.
I zastanawiam się jak żwawo obniża to dr-40. Bo jak mu to długo schodzi, to też więcej materiału może mieć przester.
Dodam, że nie zawsze mam czas na ręczne ustawianie poziomów i wtedy taki automacik to miód malina.
tomekk79

TASCAM DR40/60

15.12.2016, 08:48

videofan pisze:To podobnie jak zoom h4n.

W H4n jest COMP/LIMIT, który co do zasady degraduje dynamikę. Tascamowy PEAK REDUCTION nie, jego działanie właśnie na tym polega, aby zachować pełną dynamikę sygnału.
videofan pisze:I zastanawiam się jak żwawo obniża to dr-40. Bo jak mu to długo schodzi, to też więcej materiału może mieć przester.

Przesterowanie, w kwestii formalnej. "Przester" to efekt, czasem pożądany (jeśli jest zamierzony), ale nie ma on nic wspólnego z przewaleniem poziomów w urządzeniach cyfrowych.
DR-40, jeśli chodzi o funkcję "PEAK REDUCTION" (nazwa uważam trochę myląca dla niektórych użytkowników) robi to powoli ponieważ działa nadążnie, niesłyszalnie (dla tego nie ma tu żadnych artefaktów), od redukcji peaków jest limiter.
videofan

TASCAM DR40/60

17.12.2016, 01:06

tomekk79 pisze:Źródło posta W H4n jest COMP/LIMIT, który co do zasady degraduje dynamikę.


Nie chodziło mi o limiter, tylko o tryb auto w zoomie. Tryb ten polega na tym, że rejestrator zaczynając od poziomu 100 dopasowuje się do dźwięku jaki nagrywa. Natomiast jeśli ten dźwięk stanie się mocniejszy rejestrator szybko na to reaguje i sam ścisza poziom. Natomiast samoczynnie już go nie podgłaśnia. Ja tak stawiam rejestrator na sali i jeszcze nigdy mi nie przesterował sygnału w ten sposób. Natomiast limiter mam wyłączony, chyba, bo już nie pamiętam :D
tomekk79

TASCAM DR40/60

17.12.2016, 17:06

videofan pisze:Nie chodziło mi o limiter, tylko o tryb auto w zoomie. Tryb ten polega na tym, że rejestrator zaczynając od poziomu 100 dopasowuje się do dźwięku jaki nagrywa. Natomiast jeśli ten dźwięk stanie się mocniejszy rejestrator szybko na to reaguje i sam ścisza poziom. Natomiast samoczynnie już go nie podgłaśnia. Ja tak stawiam rejestrator na sali i jeszcze nigdy mi nie przesterował sygnału w ten sposób.

To jest dokładnie to, co w DR-40 nazywa się PEAK REDUCTION
8kmichal
Awatar użytkownika

TASCAM DR40/60

19.12.2016, 22:54

Zapytam tutaj by nie zakładać kolejnych podobnych tematów.

Szukam dobrego dźwięku do setek - czasami grałem je ntg2 wpisajac się przez drobiony adapter w gh4, czasami Rode videomic - da się, ale ten dźwięk nie jest taki jaki chce by był.

Ostatnio na zleceniu kolega miał yagh do gh4 i ntg3 - dźwięk mam rewelacyjny... Jednak yagh mnie nie przekonuje przez swoją cenę i ograniczenie do gh4 - w dodatku zewnętrzne zasilanie.

Zastanawiam się nad np dr60 / dr70. Potrzebuję dobrego czystego dźwięku podczas wywiadów. Najlepiej jeśli będzie on pisany od razu na pliki aparatowe, by mieć mniej roboty z synchronizacja zgrywaniem itd.

Mikrofon jaki mam - ntg2.

Mam zawsze w zapasie starego dobrego h1 :) on robi za backup a na ślubie np zdarzało się dać go młodemu w kieszeń i do niego pchłe.
kulfi82
Awatar użytkownika

TASCAM DR40/60

20.12.2016, 00:01

8kmichal pisze:Źródło posta dać go młodemu w kieszeń i do niego pchłe

I co on tak na przysiędze z taką wypchaną parówą w kieszeni stał?
"Ojciec Zdzicha"
videofan

TASCAM DR40/60

20.12.2016, 00:33

kulfi82 pisze:Źródło posta I co on tak na przysiędze z taką wypchaną parówą w kieszeni stał?


A widziałeś tą wypchaną parówę u kogoś, czy tylko snujesz domysły? H1 włożonej do kieszeni garnituru wcale jakoś nie widać bardziej niż np mikroportu sennheisera.
kulfi82
Awatar użytkownika

TASCAM DR40/60

20.12.2016, 01:28

videofan pisze:Źródło posta
kulfi82 pisze:Źródło posta I co on tak na przysiędze z taką wypchaną parówą w kieszeni stał?

A widziałeś tą wypchaną parówę u kogoś, czy tylko snujesz domysły? H1 włożonej do kieszeni garnituru wcale jakoś nie widać bardziej niż np mikroportu sennheisera.

Snuje domysły
"Ojciec Zdzicha"
8kmichal
Awatar użytkownika

TASCAM DR40/60

20.12.2016, 07:48

Tak - bardziej widać pchłe niż ten rejestrstor. Mam bardzo mało ślubów, a jak już się trafi to tak działa i jest ok. Naprawdę ok.

Ale nie chce zchodzic z tematu i mówić czy to dobre czy źle rozwiązanie. Tak znalazłem kiedyś ma yt u kogoś - sprawdziłem - da się.

Wracając do tematu:
Dr60 / dr70? Warto dopłacać?
tomekk79

TASCAM DR40/60

20.12.2016, 09:11

8kmichal pisze:Szukam dobrego dźwięku do setek - czasami grałem je ntg2 wpisajac się przez drobiony adapter w gh4, czasami Rode videomic - da się, ale ten dźwięk nie jest taki jaki chce by był.

Jaki to był adapter?

8kmichal pisze:Ostatnio na zleceniu kolega miał yagh do gh4 i ntg3 - dźwięk mam rewelacyjny... Jednak yagh mnie nie przekonuje przez swoją cenę i ograniczenie do gh4 - w dodatku zewnętrzne zasilanie.
Zastanawiam się nad np dr60 / dr70. Potrzebuję dobrego czystego dźwięku podczas wywiadów. Najlepiej jeśli będzie on pisany od razu na pliki aparatowe, by mieć mniej roboty z synchronizacja zgrywaniem itd.
Mikrofon jaki mam - ntg2.

NTG-2 (i NITG-1, bo to właściwie to samo) to nie jest zły mikrofon, ale szału też nie robi. Dopiero o NTG-3 można mówić jako o przyzwoitym mikrofonie i porównywać z np. z MKH 416. Niemniej i z NTG-2 (1) można uzyskać przyzwoity sound. Podstawowa sprawa to umiejscowienie tego typu mikrofonów, możliwie blisko źródła, od dołu lub od góry. Nagrywanie takim mikrofonem założonym na kamerze to błąd. Dodatkowo RODE ma jakieś takie dosyć gęste gąbki, które wpływają na brzmienie, zawężają pasmo od góry. Jeśli np. grasz setkę w zamkniętym pomieszczeniu zrób test, nagraj z gąbką i bez, zobaczysz jaka jest różnica.
Druga kwestia to dobry preamp. DR-60 to dobry wybór, bo jak na półkę de facto amatorską DR-60 ma bardzo dobre preampy. No i wskazane rejestratory (60/70) są też jednocześnie mikserami i mogą bezpośrednio współpracować z każdą kamerą amatorską czy aparatem (oczywiście takim, który ma wejście audio :). No i oczywiście należy pamiętać, że końcowa jakość dźwięku nagrywanego przez aparat cyfrowy zależy od toru audio w tym aparacie. Jeśli jest on podłej jakości to nie ma co oczekiwać rewelacyjnego dźwięku, nawet jak podłączymy do niego SD za kilkadziesiąt tysięcy. Zastosowanie zewnętrznego preampu / miksera pozwoli nam jedynie na zmniejszenie poziomu szumów, ale jakości toru audio w aparacie nie poprawi.

Wróć do „Dźwięk”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość

Chmura tagów:

Filmowanie lustrzankamivideodslrBlackmagic Pocket Cinema Camera 6KSony A6300 A6500 A7mk3 A7S3Zhiyun Crane 3S | WeeBill LabCanon C70 mk2 C200 C300SamyangDJI Ronin-S Mavic Air Phantom ProSony FX6 FX9GradingPanasonic S1 S1h GH5s GH5Gimbal