Pytanie do użytkownika tomekk79...

Rejestracja, odtwarzanie i obróbka
Stefan
Awatar użytkownika

Pytanie do użytkownika tomekk79...

9.01.2017, 20:53

...lub do kogokolwiek, kto może poradzić.

Od kilkunastu lat piszę muzykę ale zawsze tylko amatorsko, dla siebie. Od pewnego czasu zaczęło mi przeszkadzać to, jak ona brzmi.

Możesz podać jakieś sprawdzone źródła wiedzy (PL/EN) - książki, tutoriale albo i płatne kursy? Ja wiem, że to coś, czego ludzie uczą się latami (podobnie jak na przykład kolorowania) i nie załatwi się tego jednym fajnym pluginem no ale od czegoś trzeba zacząć.

DAW którego używam to nie jest taki typowy DAW, więc szukam jakiejś ogólnej wiedzy.

I jeszcze tak z ciekawości - ile kosztuje mastering? Załóżmy, że taki przeciętny, bez jakichś wodotrysków ale i bez elementarnych błędów, w sam raz dla mało wybrednego klienta, np takiego, który radośnie używa Zooma H1 bo mu nie szumi na tyle, żeby przeszkadzało.

Dziękuję z góry!
"każda przyslona znaczy co innego, wyraża inne emocje"
(c) jakaś grupa z facebooka
Stefan
Awatar użytkownika

Pytanie do użytkownika tomekk79...

9.01.2017, 21:44

Reklamę widzę regularnie :-) Zastanawiałem się nad tym, ale to jest chyba wykład o samym procesie tworzenia (też na pewno ciekawy i kiedyś sobie kupię te lekcje) a nie o samym masteringu.
"każda przyslona znaczy co innego, wyraża inne emocje"
(c) jakaś grupa z facebooka
lmalecki

Pytanie do użytkownika tomekk79...

9.01.2017, 23:17

cześć,

tutaj znajdziesz parę ciekawych informacji o adaptacji akustycznej (jedna z ważniejszych, a pomijanych często spraw przy procesie produkcji), miksie i masteringu :
https://zakamarkiaudio.pl/ - Igor dzieli się wiedzą i tworzy całe kompletne serie - np 11 części "Tworzenie Utworów Metodą IMM" czy 32 części "Jak Produkować Lepsze Utwory" :)

Warto zaglądać też na rodzimy blog Tomka Wróblewskiego - wykładowcę na Akademii Dziennikarstwa i Realizacji Dźwięku, redaktora naczelnego "Estrada i Studio", wydawcy też m.in magazynów "Gitarzysta" czy "Perkusista". Blog rewelacyjny, bardzo wartościowy. Sporo o produkcji muzycznej i miksie. Recenzje i linki też do darmowych pluginów. http://0db.pl/

Z płatnych kursów warto namierzyć w księgarni wydania EiS Plus - np. "Produkcja muzyczna od podstaw" albo "Produkcja muzyczna w praktyce". Można też znaleźć na stronie http://0db.pl/kursy-warsztaty/ Jeśli szukasz kompleksowo przestawionej wiedzy w szerokim zakresie - to to jest fajne kompendium.

Co do DAW - najlepszy jest taki, który potrafisz sprawnie obsłużyć i spełni Twoje oczekiwania. Większość DAW'ów na rynku wspiera VST2/3 lub RTAS więc możliwości są zawsze rozszerzalne. Pracowałem swego czasu na Soudscape SSHDR-1 czy na R.ED, gdzie montaż odbywał się na zewnętrznych skrzyniach i też można było osiągnąć wszystko. Dzisiaj jest łatwiej i szybciej - do miksu masz dostępnego np. rewelacyjnego (w dobrej cenie) Reaper'a http://www.reaper.fm/ (pracuję od lat, wspiera praktycznie wszystkie moje instrumenty i graty - interfejsy, kontrolery, stoły, itd. fajnie szyty). Do produkcji samplowej dobrze sprawdza się np. Bitwig czy Ableton. Pytanie jaki jest Twój workflow ?

P.S. Do Reaper'a dostępny jest też archiwalny polski podręcznik - 460 stron za free : http://dlz.reaper.fm/userguide/PolishRe ... ide416.pdf
Stefan
Awatar użytkownika

Pytanie do użytkownika tomekk79...

10.01.2017, 02:15

Używam Renoise - obsługuje VST2 i pozwala na eksport osobnych ścieżek - bardzo chciałbym uniknąć mixu w zewnętrznym programie, ale liczę się z tym, że kiedyś trzeba się będzie na to zdecydować. Może Cubase? Używałem go kilkanaście lat temu i może dlatego wydaje mi się, że byłoby mi nieco łatwiej, chociaż wiem, że każda przesadka będzie się wiązała ze zmianą podejścia do komponowania.

Za linki bardzo dziękuję!
"każda przyslona znaczy co innego, wyraża inne emocje"
(c) jakaś grupa z facebooka
kulfi82
Awatar użytkownika

Pytanie do użytkownika tomekk79...

10.01.2017, 07:16

Ja kilka lat pracowałem na Reason Bardzo trudny kombajn ale narzędzia do masteringu ma przecudne.
"Ojciec Zdzicha"
MarcinM
Awatar użytkownika

Pytanie do użytkownika tomekk79...

10.01.2017, 13:56

Gruby Pan Albert pisze:Źródło posta https://www.masterclass.com/classes/han ... lm-scoring

trochę drogo ale masz wiedze plus przykład z góry.


masterclass to nie mastering :) to raczej warsztaty o opowiadaniu muzyką, a nie samym masteringu. a cena śmieszna jak za taką porcję wiedzy. kupiłem Herzoga w tej serii i jest bardzo dobry.

@stefan: mastering wcale nie jest taki prosty. jeżeli chcesz zlecić prawdziwym specjalistom, to jest kilka takich miejsc np.:
http://www.abbeyroad.com/online-masteri ... eSupport=1

co do programu, to właściwie nie ma to większego znaczenia w przypadku dobrych programów, bo w każdym przypadku będziesz się posiłkował pluginami VST. są ich tysiące. ja np. bardzo lubię polskie:
http://www.pspaudioware.com/

bardzo dobre też sa wavesy i mają oni serię "jedno pokrętło" które jest najprostszym rozwiązaniem dla osób które chcą poprawić brzmienie utworów, ale nie chcą się zagłębiać w mastering:
http://www.waves.com/bundles/oneknob-series

oczywiście soft od iZotope jest też świetny i wiele, wiele innych.

obejrzyj sobie też tę stronę:
http://blog.dubspot.com/choice-mixing-a ... gins-2016/
i poszukaj podobnych - generalnie spędź 2 dni na czytaniu i oglądaniu co inni mają do powiedzenia.

Co do kursów, to niestety nie bardzo pomogę, bo nigdy nie śledziłem tego tematu, ale udałbym się na jakieś forum audio. Najlepsze na świecie to według mnie:
https://www.kvraudio.com/forum

i tutaj są odpowiedzi na praktycznie wszystkie pytania, bo jest tam kilkaset tysięcy userów, a np. dział o instrumentach dobije niebawem do miliona postów :)
SOUNDplay

Pytanie do użytkownika tomekk79...

10.01.2017, 16:07

W pierwszej kolejności musisz Stefan odpowiedzieć na kilka pytań:
1. Jaki DAW?
2. Skąd się biorą dźwięki do tych produkcji?
3. Jaki interface audio?
4. Na czym realizowany jest odsłuch? Słuchawki / monitory?
5. Czy kontrolnie sprawdzasz na innych urządzeniach reprodukujących dźwięk?
6. Czy jest adaptacja?

Ceny masteringu są różne i nie da się jednoznacznie powiedzieć ile ma kosztować? Poza tym mastering nie jest lekarstwem, na skopane miksy. A nawet może się okazać, że trzeba wrócić do punktu wyjścia, bo same ścieżki w sobie będą do niczego. Ogólnie panuje przekonanie, że masteringiem można zdziałać cuda. Ale wygląda to tak jak z polerowaniem samochodu - jak jest lakier ok to się uda, a jak są bąble bo rdza pod spodem to żadne polerowanie ze strupa nie zrobi mercedesa.

Jako przykład opowiem historię, którą ostatnio przerobiłem.
Ostatnio robiłem numer dla zespołu. Przyszedł maestro z klawiszem, w którym był przygotowany gotowy podkład. Klawisz nie byle jaki, bo bardzo wysoka półka. Chciał aby tylko zgrać podkład i dalej działać. Po szybkim przesłuchaniu powiedziałem "NIE!". Zgrane były wszystkie ścieżki osobno, gdzie mogłem nad każdą z nich coś popracować. Ogólnie to chciałem chyba nawet grubo ponad połowę ścieżek wyrzucić i zrobić od nowa, ale nie było na to czasu. Jak wszystko przerobiłem po swojemu, to wtedy mogliśmy dalej działać. Finał był taki, że bardzo dziękowali i byli bardzo zadowoleni. Jedynie mieli trochę pretensji, że przy wcześniejszych projektach ich tak nie przycisnąłem jak teraz ;)
Stefan
Awatar użytkownika

Pytanie do użytkownika tomekk79...

10.01.2017, 18:16

DAW to Renoise, karta dźwiękowa przyszła z dobrodziejstwem inwentarza, tzn jest na płycie głównej, dźwięki to albo sample albo różne VST. Odsłuch na słuchawkach bo głośników nie mogę tu używać (papierowe ściany). Ogólnie to chodziło mi o mix a nie o sam mastering ale z powodu braku znajomości nomenklatury używałem tych pojęć zamiennie.

Nie mam aspiracji do pchania się szerzej w świat z tym co robię, ale po prostu chciałbym, żeby to brzmiało lepiej. Odsłuchuję czasem u znajomych albo na tablecie/telefonie, wychodząc z założenia, że niezależnie od tego jak podłe są w nich głośniczki, jeśli jakieś partie brzmią źle (za głośno lub za cicho) to trzeba nad tym popracować.

Pojęcie o inżynierii dźwięku mam niewielkie więc zdaję sobie sprawę z tego, że to nie jest takie hop siup. Albo spędzę długie lata na nauce albo będę wydawał pieniądze.

Co to jest adaptacja?
"każda przyslona znaczy co innego, wyraża inne emocje"
(c) jakaś grupa z facebooka
lmalecki

Pytanie do użytkownika tomekk79...

10.01.2017, 23:07

Adaptacja akustyczna pomieszczenia gra niebagatelną rolę w produkcji, ale jak korzystasz wyłącznie ze słuchawek i nie planujesz częstego odsłuchu na głośnikach, to możesz ten temat pominąć. Niestety miksowanie na słuchawkach nie jest tak precyzyjne i komfortowe jak na monitorach, da się zrobić, ale trzeba zastosować parę technik. Przede wszystkim osłuchać się z własnym sprzętem. W kompendiach EiS znajdziesz też o tym trochę.

Pluginów VST są dziesiątki tysięcy, ale czasami żeby się nie kopać warto spojrzeć na zestawienia z polecanymi np tu : Top 40 z 2015 (zdaniem Tomislava Zlatic'a) http://bedroomproducersblog.com/2015/12 ... gins-2015/ albo tu http://0db.pl/tag/free-vst/#charakter-darmowy

Kopalnią pluginów jest, jak wspomniał MarcinM - vortal KVRaudio. Bardzo dobre są też polecane już paczki Waves, Izotope, czy PSPaudioware. Dobre kolekcje instrumentów ma NativeInstruments, Garritian i East West (ciekawostka - np. głosy z Voices of Passion pojawiły się na jednej z płyt Cohena). Do znacznej części instrumentów i pluginów można znaleźć równie dobre darmowe odpowiedniki

Generalnie czeka Cię bardzo dużo czytania, słuchania i jeszcze raz czytania :)
SOUNDplay

Pytanie do użytkownika tomekk79...

11.01.2017, 04:45

Wbudowana karta dźwiękowa nie oferuje niestety nic dobrego. Tutaj należałoby się skupić na kupnie interface'u, bo te oferują jakość o wiele lepszą.

Praca na słuchawkach nie da niestety dobrych efektów. Osobiście proponowałbym kierować się jednak w stronę monitorów i jakiejś podstawowej adaptacji akustycznej. Gdyby się dało tak prosto na słuchawkach, to firmy produkujące monitory już dawno by popadały ;)

Inaczej niestety będzie bardzo ciężko ;)

Wróć do „Dźwięk”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości

Chmura tagów:

Filmowanie lustrzankamivideodslrBlackmagic Pocket Cinema Camera 6KSony A6300 A6500 A7mk3 A7S3Zhiyun Crane 3S | WeeBill LabCanon C70 mk2 C200 C300SamyangDJI Ronin-S Mavic Air Phantom ProSony FX6 FX9GradingPanasonic S1 S1h GH5s GH5Gimbal