jak nagrać dobry dźwięk?

Rejestracja, odtwarzanie i obróbka
ronujeartestuje

jak nagrać dobry dźwięk?

4.04.2018, 12:20

Witam,

Będę prawdopodobnie używał bezlusterkowca Sony A6500 i moim celem jest nagrywanie relacji z imprez i koncertów plenerowych + wywiady z organizatorami etc.

potrzebuję mieć dźwięk zgrany na tip-top i potrzebuje polecenia co kupić

do wywiadów: dobry zestaw 4 mikroportów bezprzewodowych krawatowych

do łapania dźwięku z otoczenia: Rode VideoMic Rycote Pro (dobry wybór?)

do koncertów: rejestratora dźwięku, żeby podłączyć się do konsoli na koncercie i nagrać dźwięk z koncertu - co polecacie?


Materiał audio w postprodukcji musi wyjść z ww. parametrami:

Audio

Codec - Mpeg 1 layer 2
Bitrate mode -Constant
Bitrate -192 Kbps
Sample bit depth -16 bit
Sample rate - 48000 Hz
Audio chanels - Tr1 – ch1&2 stereo
True peak level - Tr 2 – ch3&4 stereo

-12 dBFs
luke
Awatar użytkownika

jak nagrać dobry dźwięk?

4.04.2018, 13:58

ronujeartestuje pisze:Źródło posta potrzebuję mieć dźwięk zgrany na tip-top

To jest mega trudny temat. Jak faktycznie potrzebujesz w pełni profesjonalnej jakości to polecam zatrudnić dźwiękowca.
Jeśli myślisz, że nagrasz cokolwiek z konsoli i zmiksujesz z dźwiękiem nagranym mikrofonem nakamerowym i to da w pełni profesjonalny efekt - to jesteś w błędzie.
SOUNDplay

jak nagrać dobry dźwięk?

4.04.2018, 14:01

Ja bym proponował zatrudnić dźwiękowca, bo widzę że nie wiesz na co się piszesz ;)
ronujeartestuje

jak nagrać dobry dźwięk?

4.04.2018, 15:18

luke pisze:To jest mega trudny temat. Jak faktycznie potrzebujesz w pełni profesjonalnej jakości to polecam zatrudnić dźwiękowca.

SOUNDplay pisze:Źródło posta Ja bym proponował zatrudnić dźwiękowca, bo widzę że nie wiesz na co się piszesz ;)


Dźwiękowiec to dodatkowe koszty, których nie mogę ponieść.

Idea jest taka, żeby rozmowy nagrywać na mikroporty
głos z koncertu nagrać na rejestrator i dopasować później do obrazu w post
Głos nakamerowy (Rode Pro) używać jako backup do rozmów + do łapania atmosfery i wszystkiego co nie jest "podpięte"

to rozumiem przez "tip-top" - może za bardzo was przestraszyłem.

macie jakieś merytoryczne pomysły co i jaki sprzęt warto kupić? i czy Rode VideoMic Rycote Pro to odpowiedni mic na body?
kulfi82
Awatar użytkownika

jak nagrać dobry dźwięk?

4.04.2018, 15:30

ronujeartestuje pisze:Źródło posta Rode VideoMic Rycote Pro to odpowiedni mic na body

może odpowiednik to nie, ale to półka amatorska.. to mikrofonik bardziej vlogowy niż do profesjonalnej roboty. Ja mam u na przysiędze używam jako dodatkowy backup.. Co do koncertu to mogę tylko przytaknąć kolegom wyżej, jeżeli sądzisz, że podepniesz DR-40/60 i nagrasz sobie koncert to idziesz w bardzo złym kierunku.

Już w poprzednim Twoim poście zwracałem Ci uwagę na precyzowanie pytań.. mnie to zaczyna powoli drażnić. Napisz konkretnie jaki koncert będziesz nagrywał bo takim podstawowym tascamem jakieś techno może i nagrasz, ale jak Ci wpadnie jakiś metalowy zespół gdzie tam każdy bembenek będzie osobno rejestrowany to nic nie nagrasz.
"Ojciec Zdzicha"
yotka
Awatar użytkownika

jak nagrać dobry dźwięk?

4.04.2018, 16:12

ronujeartestuje pisze:Źródło posta i czy Rode VideoMic Rycote Pro to odpowiedni mic na body?

Sony a6500 to dziwna pucha i ten mikrofon, mimo że najlepszy wśród nakamerowych rode brzmi na nim po prostu źle. Dużo lepiej brzmi najtańszy rode videomicro. Wiem co mówię bo mam zarówno te 2 mikrofony jak a6500 i a6300. Na wszystkich innych puchach czy kamerach z jakimi miałem do czynienia rode videomic pro rycote brzmiał zadowalająco.
MarcinM
Awatar użytkownika

jak nagrać dobry dźwięk?

4.04.2018, 16:30

ronujeartestuje - nie obraź się, ale nie masz pojęcia nie tylko o technikaliach, ale też realiach. po co Ci 4 bezprzewodowe mikroporty krawatowe do relacji z koncertów? będziesz za każdym razem na imprezie przypinał komuś mikroport krawatowy? sam? bez dźwiękowca, a potem ustawiał wszystko i nagrywał na A6500? rozumiem, że przez jakiś mikser, sumujący sygnał z 4 mikrofonów? :) wiesz ile czasu to zajmuje?

jasne, że da się to zrobić w jedną osobę, ale ja w pewnym momencie przekonałem klientów, aby zwiększyli budżet. teraz biorę przynajmniej dźwiękowca i mam spokój, mniej stresu. są też klienci którzy najpierw zrezygnowali, dostali filmy zrobione chałupniczo i ostatecznie wrócili do mnie, bo zrozumieli w czym rzecz. Mój rekord to jednoosobowe nagranie na 5 kamer i 3 źródła dźwiękowe. Stresem było nawet to, czy ktoś mi nie ukradnie tego sprzętu, bo nie miałem szans objąć go całego wzrokiem :)

ciężko odpowiedzieć na Twoje pytanie, bo to byłoby dzielenie się wiedzą i doświadczeniem zdobytym przez dłuższy czas, za co też klienci płacą. ja też uważam, że potrzebny Ci dźwiękowiec, który nie tylko ustawi wszystko tak, jak powinien, ale też możesz go wykorzystać jako redaktora, który będzie prowadził rozmowy, kiedy Ty będziesz dbał o obrazek. i nie potrzebujesz krawatowego, tylko zwykłego do ręki, najlepiej przewodowy, bo unikniesz problemów z różnego rodzaju zakłóceniami. Następna sprawa, to rodzaj mikrofonu - inny potrzebujesz do wywiadów w czasie trwania koncertu, a inny - kiedy dźwięki otoczenia tak nie przeszkadzają. Jeżeli chcesz to mieć zrobione dobrze, to potrzebujesz też ambientowych i taki Rode na aparacie to nie jest dobra opcja. Oczywiście możesz też kupić sobie RØDELink Newsshooter Kit i mieć bezprzewodowy, ale musisz uważać na zakłócenia, a jak jest mnóstwo sprzętu organizatorów, służb i uczestników, to różnie tym bywa. A powiedz, jak sam, bez dźwiękowca chcesz miksować i ustawiać poziomy tych 4 mikrofonów? Będziesz zajmował się trzymaniem ostrości, ekspozycją, kadrowaniem, pilnowaniem poziomu 4 mikrofonów i zadawaniem pytań w tym samym czasie? :)

Ponieważ dajesz parametry techniczne, więc prawdopodobnie będzie to emitowane w jakiejś TV. Żadna szanująca się telewizja nie przyjmie Ci materiału z nieemisyjnym dźwiękiem, chyba, że nagrywałeś lądowanie kosmitów :)

Używanie nakamerowego mikrofonu jako backupu do rozmów - nie ma szans. Szczególnie na koncertach - po prostu nie będziesz rozumiał co ludzi mówią.

Reasumując - myślę, że ostatecznie i tak zatrudnisz dźwiękowca, ale zanim się o tym przekonasz, to kup najtańszy sprzęt, aby jak najmniej stracić :) Możesz napisać do sklepu typu Beiks i oni z pewnością dobiorą Ci optymalny zestaw pod Twoje pytanie, bo będą chcieli po prostu zarobić, więc poświęcą Ci dużo czasu.
ronujeartestuje

jak nagrać dobry dźwięk?

4.04.2018, 17:20

kulfi82 pisze:może odpowiednik to nie, ale to półka amatorska.. to mikrofonik bardziej vlogowy niż do profesjonalnej roboty. Ja mam u na przysiędze używam jako dodatkowy backup.. Co do koncertu to mogę tylko przytaknąć kolegom wyżej, jeżeli sądzisz, że podepniesz DR-40/60 i nagrasz sobie koncert to idziesz w bardzo złym kierunku.


Ok, to coś bardziej profesjonalnego na body ? najlepiej przetestowane w praktyce?

kulfi82 pisze:Już w poprzednim Twoim poście zwracałem Ci uwagę na precyzowanie pytań.. mnie to zaczyna powoli drażnić. Napisz konkretnie jaki koncert będziesz nagrywał bo takim podstawowym tascamem jakieś techno może i nagrasz, ale jak Ci wpadnie jakiś metalowy zespół gdzie tam każdy bembenek będzie osobno rejestrowany to nic nie nagrasz.


Ok, już precyzuję.
Koncerty, które mam na myśli to te które odbywają się na imprezach miejskich (Dni Miasta, Regionalia) więc mowa tu o artystach typu Akcent, Bajm, Kayah, Piasek, Golec, Margaret, Sławomir itd itp
Bedę nagrywał przebitki z koncertu, jedna kamera ogólny plan, a drugą koło sceny nagrywam szczegóły.

Myślałem, że Zoom H5/6 załatwi robotę szczerze mówiąc.

MarcinM pisze:ronujeartestuje - nie obraź się, ale nie masz pojęcia nie tylko o technikaliach, ale też realiach. po co Ci 4 bezprzewodowe mikroporty krawatowe do relacji z koncertów? będziesz za każdym razem na imprezie przypinał komuś mikroport krawatowy? sam? bez dźwiękowca, a potem ustawiał wszystko i nagrywał na A6500? rozumiem, że przez jakiś mikser, sumujący sygnał z 4 mikrofonów? :) wiesz ile czasu to zajmuje?


4 bezprzewodowe mikroporty są do przeprowadzenia rozmów z organizatorami / artystami przed lub po koncercie w warunkach "wywiadowych", a cztery pchełki dlatego, że na mikser i tak nagrać mogę max 4 ślady, a czasem rozmówców symultanicznie będzie właśnie 4-ech (prowadzący wywiad + wokalista + główny muzyk + manager)
Osobę do przeprowadzania wywiadów i dodatkowego pomocnika przed/po mam, także chociaż tyle z głowy :)

Realia będą trudne, zdaje sobie sprawę że bez wyedukowanego dźwiękowca będzie orka, ale w praktyce wyobrażam sobie to w ten sposób, że w dwie osoby przed wywiadem ogarniają plan dla kamery ogólnej, sprawdzają poziom dźwięku na mikroportach, a podczas samego nagrania jedna siedzi na słuchawkach przy mikserze i patrzy czy nie ma przesterów, a ja biegam z gimbalem.

Na koncercie podobnie, ale oczywiście nie ma już żadnych rozmów więc mikroporty do plecaka :)


Domyślam się, że aby zrobić to na 100% trzeba mieć ekipę min 4 osób i dużo większy budżet, ale niestety muszę działać z tym co mam, więc prosiłbym o radę co w moim przypadku będzie najlepszym rozwiązaniem, żeby osiągnąć możliwie najlepszy efekt podczas całego projektu?
sven

jak nagrać dobry dźwięk?

4.04.2018, 19:25

ronujeartestuje pisze:Ok, już precyzuję.
Koncerty, które mam na myśli to te które odbywają się na imprezach miejskich (Dni Miasta, Regionalia) więc mowa tu o artystach typu Akcent, Bajm, Kayah, Piasek, Golec, Margaret, Sławomir itd itp
Bedę nagrywał przebitki z koncertu, jedna kamera ogólny plan, a drugą koło sceny nagrywam szczegóły.

Myślałem, że Zoom H5/6 załatwi robotę szczerze mówiąc.



Na takich koncertach zawsze jest dźwiękowiec, który pilnuje żeby to jakoś brzmiało. Albo to jest dźwiękowiec z ekipy zespołu, albo ktoś organizowany na miejscu. Nie powinno być problemu z uzyskaniem dobrego sygnału na rejestrator, więc H6 spokojnie się wyrobi. Wcześniej dogadaj się z managerem zespołu, bo bez jego zgody nic nie nagrasz. Mimo to poziomu stresu przy tej zabawie Ci nie zazdroszczę :-)
MarcinM
Awatar użytkownika

jak nagrać dobry dźwięk?

4.04.2018, 19:32

ale miks nagłośnieniowy i miks do TV to dwa, czasem bardzo różne miksy :)
mav
Awatar użytkownika

jak nagrać dobry dźwięk?

4.04.2018, 19:52

99% wykonawców których wymieniłeś i tak by się nie zgodziło na ingerowanie w cokolwiek :) jak dostaniesz linię to będzie dobrze. Chyba, że będziesz miał bardzo dobre chody. Ja już z różnymi cyrkami się spotkałem.
A7S3, FX30, jazda kran dron zdzich i takie tam | Sprzęt filmowy do wynajęcia | Moje realizacje
sven

jak nagrać dobry dźwięk?

4.04.2018, 19:54

MarcinM pisze:Źródło posta ale miks nagłośnieniowy i miks do TV to dwa, czasem bardzo różne miksy :)

To zależy jaka TV :-) Nie sądzę, żeby to do BBC szło :-) Do tej pory to co nagrywaliśmy było OK, ale trzeba dbać o przyjaźnie nastawionego dźwiękowca za pulpitem. Myślę, że dobra flaszka zadziała cuda :-) (zadziała na pewno lepiej niż własny dźwiękowiec, który na takim koncercie i tak nie będzie miał nic do gadania).
kulfi82
Awatar użytkownika

jak nagrać dobry dźwięk?

4.04.2018, 20:16

sven pisze:Źródło posta zadziała na pewno lepiej niż własny dźwiękowiec, który na takim koncercie i tak nie będzie miał nic do gadania


nie ma to jak dobry żart wieczorowa porą. Nawet jak dźwiękowcowi nie dadzą się nigdzie wpiąć to i tak nagra bardzo dobry ambient... a sven, w najlepszym wypadku będzie mógł z kumplem obalić flaszkę :D która mu się ostanie po nieudanych negocjacjach.
"Ojciec Zdzicha"
SOUNDplay

jak nagrać dobry dźwięk?

4.04.2018, 21:10

Coś mi się wydaje że to nie idzie do poważnej stacji. Duzi wiedza, jak wyglada sprawa i dają na dźwiękowca ze sprzętem bądź na dźwiękowca i własny sprzęt bądź całość razem. Nie raz byłem na robotach gdzie teoretycznie operator sam by założył mikroport ale nikt poważny tak nie robi!
alias
Awatar użytkownika

jak nagrać dobry dźwięk?

4.04.2018, 21:36

ronujeartestuje pisze:Źródło posta 4 bezprzewodowe mikroporty są do przeprowadzenia rozmów z organizatorami / artystami przed lub po koncercie w warunkach "wywiadowych", a cztery pchełki dlatego, że na mikser i tak nagrać mogę max 4 ślady, a czasem rozmówców symultanicznie będzie właśnie 4-ech (prowadzący wywiad + wokalista + główny muzyk + manager)

ronujeartestuje pisze:Źródło posta Koncerty, które mam na myśli to te które odbywają się na imprezach miejskich (Dni Miasta, Regionalia) więc mowa tu o artystach typu

przetwarzam sporo materiałów z mniejszych i większych telewizji, także lokalnych
i tam przy tego typu koncertach wywiady robione są przez redaktora zazwyczaj na stojąco przy użyciu ręcznego mikrofonu kierunkowego, które redaktor /redaktorka/ trzyma w ręku
zazwyczaj widzę na mikrofonach jeszcze krostę z logo stacji
zazwyczaj też wywiady przeprowadzane są stojąco, na siedząco bardzo rzadko
a gdy nawet, to i wtedy z tego typu mikrofonem w łąpie
krawatówki widzę bardzo rzadko, bo z nimi są dwa problemy:
a - upierdliwe jest ich przypinanie, ukrywanie, itd., a na to zwyczajnie nie ma czasu
b - one zazwyczaj są dookólne, więc zbierają niepotrzebnie hałas z otoczenia który w warunkach koncertowych jest wszechobecny
więc pytanie mam takie: masz do wywiadów specjalne, wytłumione pomieszczenie?
sven

jak nagrać dobry dźwięk?

4.04.2018, 22:43

kulfi82 pisze: nagra bardzo dobry ambient....

taaa....
kulfi82
Awatar użytkownika

jak nagrać dobry dźwięk?

4.04.2018, 22:48

sven pisze:Źródło posta taaa....

nie taaa.. tylko tak
"Ojciec Zdzicha"
sven

jak nagrać dobry dźwięk?

4.04.2018, 23:02

kulfi - ja Cię nie chcę pozbawiać wiary w to, że dźwiękowiec lepiej to nagra na swojego DR40 niż Ty na swojego, ale pytający wyraźnie napisał, że nie ma budżetu na dźwiękowca. Masz problemy z czytaniem, czy z przyswojeniem tego prostego komunikatu?
kulfi82
Awatar użytkownika

jak nagrać dobry dźwięk?

5.04.2018, 08:08

sven, - wiesz tak na dobrą sprawę, jak tylko przeczytałem, że ktoś proponuje zatrudnienie dźwiękowca od razu wiedziałem, że rozwiniesz skrzydła i przylecisz aby storpedować pomysł. Nie mam żadnych problemów z czytaniem, ale odbijając mogę zapytać czy Ty nie masz problemów z logicznym myśleniem?

Pytający chce bez sensu wydać kasę na rejestrator, mikroporty i mikrofony. Za tą kwotę przyjedzie dźwiękowiec zrobi dobrą robotę a pytający odda dobry materiał łapiąc się na kolejne zlecenia czytaj.. obkupi się swoim sprzętem i doszkoli w temacie. W Twoim pomyśle z flaszką..wyda spokojnie 2-3 koła na sprzęt i 25zł na żubrówkę, gówno nagra. Przecież nawet jak BEiKS dobierze mu najlepszy możliwy sprzęt to przecież trzeba też doświadczenia i jakiejś podstawowej wiedzy aby go użyć.

Według Twojej logiki każdy z 1DX nagrywa od razu rewelacyjne materiały? gdyby tak było Wasze szkolenia nie miały by racji bytu. Osobiście wiem skąd Twoje negatywne nastawienie do dźwiękowców. Szkoda, że nastawiasz innych w ten sposób.
"Ojciec Zdzicha"
alias
Awatar użytkownika

jak nagrać dobry dźwięk?

5.04.2018, 08:50

ronujeartestuje pisze:Źródło posta mowa tu o artystach typu Akcent, Bajm, Kayah, Piasek, Golec, Margaret, Sławomir itd itp

dopytałem właśnie kolegów którzy realizują relacje z takich imprez i potwierdzili mi, że artyści z tego levelu
bardzo często zastrzegają, iż kamery telewizyjne lub kamery organizatorów imprezy mogą zarejestrować np. jedynie pierwsze 5 albo pierwsze 15 minut koncertu
i na tym koniec, inaczej ochrona zespołu zadziała jak trzeba
oczywiście to nie reguła, ale dość często taka sytuacja ma miejsce
nie słyszeli też o wydaniu zgody na podłączenie rejestratora do miksera zespołu lub miksera firmy obsługującej nagłośnienie w celu nagrania całego koncertu
do zrobienia newsa całkowicie wystarcza im dźwięk zarejestrowany przez mikrofon nakamerowy lub rejestrator na statywie
jednocześnie Ci z mniejszych telewizji potwierdzili mi, że stosunkowo rzadko pomaga im dźwiękowiec bo zwyczajnie nie jest potrzebny
z kolei Ci z tych największych stacji dokładnie odwrotnie, z dźwiękowcem się nie rozstają ;)
SOUNDplay

jak nagrać dobry dźwięk?

5.04.2018, 10:34

sven pisze:Źródło posta dźwiękowiec lepiej to nagra na swojego DR40 niż Ty na swojego?

Myślisz, że dźwiękowiec przyjdzie z DR40?????? :shock:
razor89md

jak nagrać dobry dźwięk?

5.04.2018, 10:39

SOUNDplay pisze:Źródło posta
sven pisze:Źródło posta dźwiękowiec lepiej to nagra na swojego DR40 niż Ty na swojego?

Myślisz, że dźwiękowiec przyjdzie z DR40?????? :shock:


no i kij w mrowisko :lol: :D
mav
Awatar użytkownika

jak nagrać dobry dźwięk?

5.04.2018, 10:43

Panowie, nie ma o co kruszyć kopii. Wielokrotnie realizowalem różne rzeczy i spotykałem się z różnym podejściem. A to pierwsze 3 kawałki, a to tylko z foha (Maryla). Nieraz dostałem linię, nieraz było tak, że linia "się wypiela" na występ "gwiazdy" a potem wpiela z powrotem ;-) co ciekawe np. kameruny wolno biegajace mają te wszystkie narzuty restrykcji, a np. ekipa od diody jedzie z koksem całość ;-) stałem po obu stronach barykady. Nieraz organizator nawet pomimo chęci współpracy nie przeskoczy humorów. Raz usłyszałem od dyrygenta, że zauważy kran za żyrandolem to przerywa koncert. Myślisz że organizatorzy stanął po mojej stronie? ;-)
A7S3, FX30, jazda kran dron zdzich i takie tam | Sprzęt filmowy do wynajęcia | Moje realizacje
sven

jak nagrać dobry dźwięk?

5.04.2018, 11:53

Z tematami dotyczącymi dźwięku na tym forum to jest jakaś dziwna sprawa. Jeżeli tylko pojawia się taki temat, to natychmiast zjawia się dźwiękowiec (i kilku innych) z komunikatem: "zatrudnij dźwiękowca". Idąc tym tokiem rozumowania, na każde pytanie dotyczące operatorki powinniście odpowiadać: "zatrudnij operatora", tylko po co wtedy to forum? Przecież każdy z Was nagrywa nie tylko obraz, więc ma jakieś doświadczenia w temacie dźwięku, a niektórzy pokończyli kursy u forumowych guru od dźwięku (2 sztuki). Niczego Was nie nauczyli? Jeżeli na forum pojawia się konkretne pytanie dotyczące nagrania dźwięku, to moim zdaniem dopuszczalne są dwie formy odpowiedzi: zrobiłbym to tak i tak, albo siedzę cicho bo nie wiem. Wiem jaka jest przyczyna tej sytuacji; dźwiękowcy na forum mają dwie formy zachowań, na pytanie o dźwięk odpowiadają: "zatrudnij dźwiękowca" a jeżeli ktoś się wychyli i napisze jak by rozwiązał daną sytuację, to zmieszają gościa z błotem i napiszą, że się nie zna. Otwierający ten temat wyraźnie zaznaczył, że nie ma kasy na dźwiękowca i moim zdaniem odpowiedź typu zatrudnij dźwiękowca powinna skutkować banem dla delikwenta, który tak odpowiada. Pierwszego bana powinien dostać dźwiękowiec, bo skoro wie jak to zrobić, a jest tu tylko po to żeby się wymądrzać, to niech spada. Na koniec, żeby już maksymalnie wkurwić te mądrale od dźwięku, to napiszę, że nagranie koncertu tak jak opisał to pytający, jest prostsze niż nagranie kapeli na weselu.
Z mojej strony tyle.

PS do otwierającego wątek: zapytaj na którymś z zagranicznych for dźwiękowych lub filmowych. Tam uzyskasz merytoryczne odpowiedzi o ile precyzyjne zadasz pytanie. Tutaj niczego się nie dowiesz.
PPS Pomysł z 4 krawatówkami jest zły i kosztowny. Można to zrobić prościej i taniej, a jak, niech wyjaśnią forumowi guru od dźwięku.
luke
Awatar użytkownika

jak nagrać dobry dźwięk?

5.04.2018, 12:18

Widzisz sven - problem w tym, że Twoje rady dla naszego kolegi to tzw. niedźwiedzia przysługa.
Piszesz, że gość jasno napisał, że nie ma budżetu na dźwiękowca. Czy aby na pewno?
W pierwszym poście pisze, że ma pieniądze na 4 komplety mikroportów, mikrofony i rejestrator dźwięku. Licząc po taniości, to pewnie 10-15 tyś PLN.
I teraz gość posłucha Twojej rady, wyda kilkanaście klocków na sprzęt, którego nie bardzo wie jak użyć i prawdopodobnie jakość dźwięku którą uzyska będzie porażką.
Czemu przewiduję, że będzie porażka? Po prostu po pytaniach widać, że kolega ma dużo dobrych chęci, ale jest kompletnie zielony.
Czy nie lepiej wydać te 5-6 stówek za dźwiękowca, który nie dość, że ogarnie temat, to jeszcze podpowie co się opłaca kupić, jak to potem użyć itd.
To może nawet nie być dźwiękowiec - wystarczy doświadczony drugi operator, który ogarnia temat dźwięku.
To się po prosu opłaca.
sven

jak nagrać dobry dźwięk?

5.04.2018, 12:26

luke pisze:To może nawet nie być dźwiękowiec - wystarczy doświadczony drugi operator, który ogarnia temat dźwięku.
To się po prosu opłaca.

A widzisz, zbliżamy się do sedna :-) Napisałem przecież, że 4 krawatówki to zły pomysł.
Moim zdaniem temat jest do ogarnięcia, a koszt sprzętu w tym wypadku to nie 10-15 tyś, ale 4-5 tyś.
Dalej czekam na merytoryczną wypowiedź guru od dźwięku; może napisze jak i czym by to nagrał, jakie są niebezpieczeństwa i problemy techniczne, a pytający sam oceni, czy sobie da radę, czy zatrudni kogoś z zewnątrz.
Swoją drogą zastanawia mnie dlaczego ta konkretna telewizja ma restrykcyjne nastawienie do dźwięku, a obrazek 8 bit 420 z a6500 im nie przeszkadza :-)
Ostatnio zmieniony 5.04.2018, 12:36 przez sven, łącznie zmieniany 1 raz.
MarcinM
Awatar użytkownika

jak nagrać dobry dźwięk?

5.04.2018, 12:35

Sven - masz jakiś duży problem ze sobą. Wyluzuj. Jeżeli na pytanie "jak zrobić dźwięk na tip-top" kilka osób odpisuje w podobny sposób, to prawdopodobnie znaczy to, że wiedzą o czym piszą i coś w tym jest. Gdyby ktoś zapytał jak zrobić animację 3D do filmu, to też byś mu tłumaczył po kolei co kupić i jakie tutoriale obejrzeć czy byś powiedział, aby zlecił to komuś, kto się na tym zna?

Każdy z nas napisał, że może to zrobić samodzielnie, ale będzie miał masę stresu, na 100% w co którejś realizacji popełni błąd, a do tego nie będzie to na tip-top, tym bardziej, że widać, że człowiek ma bardzo małe pojęcie o tym temacie. a rozwiązaniem jego problemów jest po prostu zatrudnienie dźwiękowca. I dlatego ludzie piszą prawidłowe rozwiązania problemu, a do tego wskazówki co zrobić, jeżeli jednak chce to zrobić sam.
sven

jak nagrać dobry dźwięk?

5.04.2018, 12:38

MarcinM pisze: a do tego wskazówki co zrobić, jeżeli jednak chce to zrobić sam.

no właśnie o to chodzi, że nie piszą, a przykład z animacją 3d jest średni, bo każdy z nas nagrywa obraz i dźwięk. Pytanie o obraz jest OK, a pytanie o dźwięk już nie? Wiedza tajemna? Przecież ten mityczny dźwiękowiec nagra to dokładnie w taki sam sposób w jaki nagra to każdy operator z praktyką, to nie jest koncert symfoniczny.
Ostatnio zmieniony 5.04.2018, 13:06 przez sven, łącznie zmieniany 2 razy.
mav
Awatar użytkownika

jak nagrać dobry dźwięk?

5.04.2018, 12:52

Ale sven ma dużo racji. W końcu dzielimy się wiedzą, czy tylko sprzedajemy swoje usługi.. Tak samo można powiedzieć zatrudnij operatora... wynajmij kamery... oddaj zlecenie zawodowcowi. Tak się nigdzie nie dojdzie. A wiedzy tajemnej też nie ma co z tego robić...

Dodano po 1 minucie 40 sekundach:
Poza tym na spotkaniu jakoś nikt nie miał problemu z dzieleniem się doświadczeniami w bardzo pokojowy sposób :-)
A7S3, FX30, jazda kran dron zdzich i takie tam | Sprzęt filmowy do wynajęcia | Moje realizacje
luke
Awatar użytkownika

jak nagrać dobry dźwięk?

5.04.2018, 13:08

Problem w tym, że ilość komplikacji, z którymi może spotkać się nasz kolega podczas nagrania tej relacji z koncertu jest bardzo duża. A jakość ma być jak sam napisał "tip-top"
W zasadzie powinienem mu doradzić, dla przykładu, aby monitorował na bieżąco sygnał nagrywany na rejestrator. Różnie bywa, czasem technik coś pomiesza na konsolecie i drastycznie zmieni poziom sygnału idący na nagrywajkę, albo wręcz odłączy rejestrator, bo i z takimi złośliwcami się spotykałem...
No co teraz? Chłopak ma siedzieć non stop przy rejestratorze?
Co innego, jeśli jakość może być jednak niższa. Sam też często obstawiam podobne imprezy w pojedynkę. Ale wtedy z góry zakładam, że dźwięk może nie być na "tip-top"

Wróć do „Dźwięk”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości

Chmura tagów:

Filmowanie lustrzankamivideodslrBlackmagic Pocket Cinema Camera 6KSony A6300 A6500 A7mk3 A7S3Zhiyun Crane 3S | WeeBill LabCanon C70 mk2 C200 C300SamyangDJI Ronin-S Mavic Air Phantom ProSony FX6 FX9GradingPanasonic S1 S1h GH5s GH5Gimbal