Color science. ?

Jeżeli tylko lubisz pogadać o zagadnieniach filmowych, to tu jest dobre miejsce
mav
Awatar użytkownika

Color science. ?

7.11.2018, 01:02

Przeglądam sobie neta, czasem to klikam i trafiłem w to:
https://www.youtube.com/watch?v=EMfCDujQywY

Interesujące :)
No i standardowo - ciekawe ile w tym racji ;)

ale z wieloma wnioskami tego pana się zgadzam.
A7S3, FX30, jazda kran dron zdzich i takie tam | Sprzęt filmowy do wynajęcia | Moje realizacje
Stefan
Awatar użytkownika

Color science. ?

7.11.2018, 03:47

Streść może bo nie trafiam we wnioski najwyraźniej :-)

I tak w ogóle, to jeśli już mowa o kolorach to w tym filmie są bardzo dziwne, w zasadzie odrzucające jak dla mnie - ktoś jeszcze tak ma? :-)
"każda przyslona znaczy co innego, wyraża inne emocje"
(c) jakaś grupa z facebooka
mav
Awatar użytkownika

Color science. ?

7.11.2018, 04:08

Faktycznie też mam mieszane wrażenia, jest prawie jak na greenscreenie, totalnie odrealniony :)
No ale akurat wyjątkowo nie chodzi o to, jak on wygląda, tylko o czym mówi.
Jak raz nie ucieknę się do streszczania, bo każdy wyciągnie coś innego z tego. Pomimo, że nie przepadam za wspieraniem jutuberów, to chyba warto obejrzeć.
A7S3, FX30, jazda kran dron zdzich i takie tam | Sprzęt filmowy do wynajęcia | Moje realizacje
alias
Awatar użytkownika

Color science. ?

7.11.2018, 13:16

to jest materiał o wszystkim i o niczym
wnosi wiele i nic nie wnosi ;)

w dzisiejszych czasach takie testy mają rację bytu w bardzo specyficznych warunkach
i już wyjaśniam o co mi chodzi
zacznijmy od podstaw, czyli od oświetlenia, tego naturalnego i tego sztucznego
i od pojęcia temperatury barwowej światła i związanej z nią funkcją ustawiania balansu bieli

pewnie nie wszyscy mają świadomość, że białe światło nie istnieje, i że nie jest to nawet pojęcie umowne
to jest pojęcie czysto abstrakcyjne, bo to nazywamy światłem białym to zawsze jest wyłącznie mieszanina fal świetlnych o różnej długości
i dla absolutnie każdej sytuacji jest to inna mieszanina
nawet docierające do ziemi światło słoneczne bardzo zmienia się np. w zależności od pory dnia (to wie i widzi każdy)
ale nie każdy, wie, że zmienia się także w zależności od pory roku, od szerokości geograficznej, od wysokości nad poziomem morza, a nawet zależy od ciśnienia atmosferycznego i ilości zawartej w powietrzu pary wodnej
do tego jeszcze dokładają się takie kwestie jak np. pył znad Sahary który niesie wiatr
dla naszego oka /a właściwie mózgu/ zmiany charakterystyki widmowej są nie zauważalne, ale dla matrycy i procesora w kamerze mają już duże znaczenie
tam nie ma mechanizmów adaptacji do panującego światła, tam jest tylko możliwość ustawiania balansu bieli
co jest wyjątkowo prymitywnym działaniem w jednym wielkim uproszenia, na dodatek bazującym na umownej kwestii światła białego czyli temperatury barwowej
tu znów wielkie rozczarowanie, że temperatura barwowa istnieje tylko dla niewystępującego w naturze światła laserowego!
dla każdego innego źródła światła jest to jakaś średnia wyliczona w jakiś nieokreślony prawami fizyki sposób
inaczej mówiąc każdy może sobie policzyć jak chce, co prowadzi do tego. ze temp. barwowa 6500 ustawiona w kamerach każdego z producentów to będzie zupełnie inny punkt
w widmie światła
wydaje się to dziwne, i zaraz powiecie, że można przecież umówić się na konkretną wartość jednakowo liczoną dla wszystkich
otóż nie, nie można, bo matryce "widzą barwy" tylko przez pryzmat nałożonych na półprzewodnik filtrów barw podstawowych i każda jedna matryca widzi ten rozkład widma inaczej
każdy producenta ma swoje patenty na debayeryzacje i swoje patenty na pigmenty użyte w filtrach
z resztą jak wspomniałem każdy inaczej określa tą teoretyczną średnią temp. barwową, używając takich algorytmów aby były najlepsze dla jego matrycy

dokładnie taka sama sytuacja jest w mniej lub bardziej pochmurny dzień, kiedy charakterystyka widmowa docierającego światła ulega jeszcze większym
fluktuacją dzięki chmurom, które osłabiają "cieplejsze" zakresy widma, w skutek czego światło staje się bardziej "zimne"

no i teraz przechodzimy do jeszcze trudniejszej kwestii, oświetlenia sztucznego
światło współczesnych lamp wyładowczych, ledowych, świetlówek, neonów, a nawet niektórych żarówek żarnikowych
to już nie jest w miarę ładna, równa i pełna w całym zakresie charakterystyka widmowa światła
to jedna wilka mieszanina bardzo wąskich fragmentów całego widma, gdzie niejednokrotnie to co widzimy jako światło białe
składa się tylko z 3, 4, 5 częstotliwości o bardzo dziwacznych i nieregularnych charakterystykach
stąd mamy lepsze i gorsze dla naszych celów świetlówki, lepsze i gorsze ledy i tylko stare poczciwe halogeny mają w miarę sensowne widmo ale bez zimnego zakresu w widmie

jak się łatwo domyśleć, ale matryc to dopiero w sztucznym świetle zaczynają się prawdziwe schody
no bo jak prawidłowo oddać kolory skoro samo oświetlenie obecnie używane wszystko dokumentnie rozpieprza
i mimo, że dla ludzkiego oka tez takie takie światło wydaje się fajne, ładne białe i miłe
to dla matrycy jest to naprawdę tragedia
i znów konstruktorzy kamer muszą się nagłowić jak z tego zrobić ładny obraz i oczywiście każdy robi to po swojemu, czyli inaczej

teraz znając te uwarunkowania, niech ktoś mi powie jak można porównać np. w studio kolorystyki poszczególnych kamer
jak w studio obok, gdzie będą lampy ze świetlówkami innego producenta te same testy mogą wyjść zupełnie inaczej ?
w świetle dziennym w słonecznie wyjdą jeszcze inaczej, no i przy zachmurzeniu całkowicie inaczej

temat można by wałkować w nieskończoność, jak w nieskończoność można dyskutować o lepszości jednego rodzaju wina nad drugim :)
mav
Awatar użytkownika

Color science. ?

7.11.2018, 13:33

Jakoś nie mogę załapać relacji Twojej wypowiedzi z tematem z filmu?
A7S3, FX30, jazda kran dron zdzich i takie tam | Sprzęt filmowy do wynajęcia | Moje realizacje
alias
Awatar użytkownika

Color science. ?

7.11.2018, 13:35

mav pisze:Źródło posta Jakoś nie mogę załapać relacji Twojej wypowiedzi z tematem z filmu?

obaj wspominamy o winie :)
MarcinM
Awatar użytkownika

Color science. ?

7.11.2018, 14:15

Podstawowy błąd w zakresie jego analizy problemu - pokazał ludziom jedno czy dwa zdjęcia i na tej podstawie robi "badania" i wyciąga wnioski. To dość głupi człowiek, który na początku sam przyznaje, że nawet nie wie czym jest color science, ale kilka lat temu była rozpiętością tonalną. Tutaj racjonalnie myślący człowiek powinien zakończyć oglądanie tego "dzieła".
mav
Awatar użytkownika

Color science. ?

7.11.2018, 14:42

Było więcej zdjęć i ideą tej ankiety nie było sprawdzać, czy ludzie wiedzą co to jest color science czy nie, tylko po prostu które foty uważają za lepsze/gorsze i tyle.
Nie wydaje mi się, żebyś swojemu klientowi robił najpierw wykład o wszystkich niuansach technicznych, przed oddaniem mu filmu do finalizowania zlecenia :)

Oczywiście to nie jest naukowa metoda i nie zamierzam jakoś mocno tego filmu bronić, aczkolwiek mimo wszystko wydaje mi się to ciekawe.
A7S3, FX30, jazda kran dron zdzich i takie tam | Sprzęt filmowy do wynajęcia | Moje realizacje
MarcinM
Awatar użytkownika

Color science. ?

7.11.2018, 17:11

Nigdzie nie napisałem, że ideą ankiety było sprawdzenie, czy ludzie wiedzą co to jest color science.
luke
Awatar użytkownika

Color science. ?

7.11.2018, 18:00

Jedno w tym materiale jest bez wątpienia ciekawe - jak subiektywną sprawą jest odbiór kolorystyki przez naszych klientów.
Nawet dokładnie to samo zdjęcie może być odebrane przez tą samą osobę kompletnie różnie. Raz jako świetna kolorystyka, a po chwili jako słaba. I jak tu żyć?
alias
Awatar użytkownika

Color science. ?

7.11.2018, 22:10

luke pisze:Źródło posta Raz jako świetna kolorystyka, a po chwili jako słaba. I jak tu żyć?

no to teraz pomyśl, jak przerąbane ma kolorysta który w filmie musi u widza wywołać oczekiwane wrażenia wzrokowe,
a każda kolejna scena jest odbierana przez pryzmat zmian w stosunku do sceny poprzedzającej :)
bartman

Color science. ?

6.01.2019, 12:02

Ciekawie opisane jak sony ustawia swoje algorytmy...
http://www.xdcam-user.com/2019/01/do-th ... y-they-do/
alias
Awatar użytkownika

Color science. ?

6.01.2019, 13:50

bartman pisze:Źródło posta Ciekawie opisane jak sony ustawia swoje algorytmy...
http://www.xdcam-user.com/2019/01/do-th ... y-they-do/

ciekawe, choć autor pominął jeszcze jeden bardzo ważny aspekt
czyli patentową ochronę algorytmów debayeryzacji jaką mają praktycznie wszyscy istotni producenci kamer
i co też dokłada istotny element do całej tej układanki ;)

Wróć do „Dyskusje”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości

Chmura tagów:

Filmowanie lustrzankamivideodslrBlackmagic Pocket Cinema Camera 6KSony A6300 A6500 A7mk3 A7S3Zhiyun Crane 3S | WeeBill LabCanon C70 mk2 C200 C300SamyangDJI Ronin-S Mavic Air Phantom ProSony FX6 FX9GradingPanasonic S1 S1h GH5s GH5Gimbal